Asiakasomistajat vaikuttavat


31.01.2019

Vihtiläinen äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja Sari Metsäkivi on ollut viitisentoista vuotta SSO:n asiakasomistaja ja toiminut vuodesta 2015 osuuskaupan hallintoneuvostossa. Hänelle läheisiä asioita ovat kotimainen ruokatuotanto, vastuullinen kuluttaminen ja vastuu ympäristöasioista. 

Hallintoneuvosto on näköalapaikka osuuskaupan liiketoimintaan. Sillä on tärkeä rooli monien asioiden valmistelussa ja päätöksenteossa. Sari Metsäkivi toivoo omassa roolissaan voivansa edistää sitä, että SSO:n myymälöissä on saatavilla runsaasti kotimaisia, puhtaita ruoan raaka-aineita sekä kotimaisia tuotteita.   

– Olen ilahtunut, että sekä eettisesti tuotettua kotimaista ruokaa että lähiruokaa on lisätty valikoimiin. Enemmänkin voisi olla, etenkin eettisiä eläinperäisiä tuotteita. Vastuullinen kuluttaminen ja vastuu ympäristöasioista ovat minulle tärkeitä. Samoin se, että palveluita on saatavilla muuallakin kuin kasvukeskuksissa, useita vuosia Vihdin lähiruokarengas Rekon ylläpitäjänä toiminut Metsäkivi kertoo. 

Hänen mielestään on hienoa, että osuuskauppa investoi myös maaseudun pieniin myymälöihin. 

– Esimerkiksi omalla paikkakunnallani Otalammella uusi S-market paransi monien tuotteiden saatavuutta. Uusi kauppa on myös aiempaa energiatehokkaampi. 

Sari Metsäkivi miettii, että pienemmät myymälät, kuten S-marketit ja Salet, voisivat toimia nykyistä aktiivisemmin yhteisöllisyyden luojina ja olla kyläkauppamaisempia. Kauppojen viihtyisyyttä voisi vielä parantaa, samoin piha-ja pysäköintialueita voisi kehittää torimaisemmiksi. 

– On ollut kiva kuulla, että paikkakunnallani koululaiset ovat päässeet tutustumaan lähikaupan toimintaan oppituntien aikana, ja myymälän vastaava on suhtautunut myönteisesti kylätoimintaan.  

Strategiatyö motivoivaa

Osuuskaupassa asiakasomistajat voivat vaikuttaa esimerkiksi myymälöiden valikoimien kehittämiseen kertomalla toiveistaan netin kautta tai suoraan myymälässä. 

–  Sanonta, että asiakasomistajien ääni kuuluu, pitää paikkansa, mutta toki kehitettävää on aina. Palautteen antamisen tulisi olla hyvin helppoa. Olisi myös hienoa, jos SSO kertoisi nykyistä paremmin siitä, miten asiakasomistajien esiin nostamia asioita on viety eteenpäin –  mitä asioita on pystytty huomioimaan ja mitkä ovat menneet jatkokehittelyyn. 

–  Meillä hallintoneuvostossa olevilla on mahdollisuus tuoda esiin asiakkaiden kuulumisia ja ajatuksia, Metsäkivi toteaa ja kertoo, että hallintoneuvoston kokoukset ovat luonteeltaan avoimia ja asiallisia – keskusteluun on hyvä mahdollisuus, ja esitettyihin kysymyksiin saadaan perinpohjaiset tai ainakin riittävät vastaukset.  

–  Mitä aikaisemmin tiedämme, mitä asioita kokouksessa käsitellään, sitä paremmin niihin pystyy perehtymään ja tekemään osuvia kysymyksiä. Strategiatyössä oli kiinnostavaa ja motivoivaa olla mukana, koska siihen pystyi vaikuttamaan jo alkuvaiheessa ja matkan varrellakin. 

 

kirjoittaja: Pälvi Salo / Viestintäsalot Oy