15.08.2018
Suomusjärveläisen Birkkalan tilan isäntä Simo Larmo on tuonut ennakkoluulottomasti vanhan tilan ja sen vielä paljon vanhemman viljelykasvin – speltin – nykyaikaan. Birkkalan laadustaan kehuja saaneita spelttituotteita myydään kautta Suomen, ja kasvua haetaan viennistä.
Varsinais-Suomen Yrittäjät valitsi Simo Larmon Vuoden 2018 nuoreksi yrittäjäksi. Elokuun lopussa mies kisaa neljän muun hyvää työtä tehneen yrittäjän kanssa valtakunnallisesta Vuoden nuoren yrittäjän tittelistä.
Larmo ei ehdi lopputulosta turhia jännittää. Pelloilla odottavat puintityöt, ja elokuussa perheeseen odotetaan syntyväksi sisarus neljävuotiaalle Viialle. ”Menkööt kaikki samassa rytäkässä”, Simo nauraa.
Simo ja vaimo Riina jatkavat vuonna 1872 perustetun tilan pitoa nyt viidennessä sukupolvessa. Mukana toiminnassa ovat edelleen myös Simon vanhemmat ja sisaret.
”Vanhempani tutustuivat alkuvehnään eli spelttiin Keski-Euroopassa, jossa se on hyvin suosittua, ja ”hurahtivat” siihen. Speltti on ns. muinaisvilja, jota tiedetään kasvatetun jo noin 9 000 vuotta sitten, Simo Larmo kertoo.
Birkkalan tilalla on oma mylly, jossa jauhot jauhetaan perinteitä kunnioittaen kivimyllyllä. Kaikki spelttijauhot sopivat leivontaan ja ruoanlaittoon. Reseptejä kehitetään itse, ja niitä löytyy muun muassa yrityksen nettisivuilta birkkala.com ja pakkausten kyljestä.
Tuotteet viljellään luomuna ja ne ovat lisä- ja säilöntäaineettomia.
Simo Larmo kertoo, että speltti aletaan pikkuhiljaa tuntea myös Suomessa.
”Ihmiset hakevat vaihtoehtoja vehnälle. Spelttituotteet sopivat esimerkiksi herkkävatsaisille. Niissä on paljon hyviä kuituja, proteiinia ja B-vitamiinia.”
SSO:n marketeissa myydään useita Birkkalan spelttituotteita, kuten puuroihin sopivia isoja hiutaleita, leivontaan soveltuvia puolikarkeita jauhoja sekä Spelttivoileipäkorppuja. Lähialueen myymälöihin tuotteet viedään suoratoimituksina, muualle Suomeen ne kuljetetaan muun muassa S-ryhmän logistiikkakeskuksen, Inexin kautta. Asiakkaina on myös elintarviketeollisuutta, leipomoita ja horeca-alan yrityksiä.
Parhaillaan tuotteille haetaan uusia markkinoita. Vienti Englantiin, Saksaan, Italiaan, Ranskaan ja Espanjaan on jo käynnistynyt ja uusia vientimaita tähyillään.
”Simppelit, puhtaat tuotteet kiinnostavat Euroopassa, kuten puolestaan lähiruoka täällä meillä Suomessa”, rohkeasti kasvuhakuinen yrittäjä toteaa.
kirjoittaja: Pälvi Salo / Viestintäsalot Oy
18.08.2016 | ssoduunissa
19.06.2023 | blogi | ssoduunissa
15.07.2021 | blogi | ssoduunissa