Markkinointiyhteistyön pääperiaatteet ja tavoitteet
SSO tekee yhteistyötä paikallisten toimijoiden ja tapahtumien kanssa – teemme yhdessä omasta kotiseudustamme paremman paikan elää.Sponsoroinnissa keskitymme ensisijaisesti lasten ja nuorten toiminnan tukemiseen. Yhteistyön tavoitteena on edistää kotiseudun elinvoimaisuutta, yhteiskuntavastuullista toimintaa sekä lasten ja nuorten harrastusmahdollisuuksia. Yhteistyöstä on hyötyä molempien osapuolten yrityskuvalle. Sponsoroinnissa noudatamme näitä pelisääntöjä, jotka johdetaan S-ryhmän eettisistä periaatteista, SSO:n toiminta-ajatuksesta, visoista ja arvoista. Sponsoroitavan kohteen tulee olla SSO:n toimialueelta sekä imagollisesti ja arvomaailmaltaan yhteensopiva SSO:n kanssa. Sponsorointituen jakamisessa kuulemme myös asiakasomistajiemme ääntä.
Markkinointiyhteistyön painopistealueet
Keskitymme yhdessä paikallisten ja vastuullisten kumppanien kanssa tukemaan alueen elinvoimaa ja yhteiskuntavastuuta lisäävää toimintaa sekä kulttuuria ja harrastustoimintaa, joka painottuu lapsiin ja nuoriin, seura-, ryhmä- ja yhteisölliselle tasolle. Sponsorointitukea ei voida myöntää yksilöurheiluun tai muuhun yksittäisen henkilön toiminnan tukemiseen. Kannustajat-ohjelma toimii SSO:ssa ensisijaisena sponsorointituen jakokanavana. Ohjelma mahdollistaa sponsorointituen jakamisen alueen yhdistyksille läpinäkyvästi, tasapuolisesti ja asiakasomistajien ääntä kuunnellen. Ohjelman kautta jaettavan tuen määrä sekä hakukriteerit päätetään vuosittain. SSO:n asiakasomistajat osallistuvat Kannustajat-tuen jakamiseen äänestämällä suosikkiyhdistystään vuosittain järjestettävän sähköisen äänestyksen kautta. Ohjelman tarkemmat hakukriteerit sso.fi/kannustajat.Urheilu- ja seuratyön osalta saralla sponsorointi painottuu lasten ja nuorten toiminnan tukemiseen ja junioritason joukkueurheiluun. Tapahtuma- ja kulttuuriyhteistyön osalta keskitymme ensisijaisesti paikallisiin yleisötapahtumiin, jotka pyrkivät lisäämään paikallista elinvoimaa ja/tai tuottavat asiakasomistajillemme etuja, esimerkiksi tarjoamalla pääsylippujen hinnoista alennuksia S-Etukortilla.
Markkinointiyhteistyön pelisäännöt
Sponsoroinnista sovitaan aina kirjallisesti ja määritellään selvästi molempien osapuolten velvollisuudet sekä sponsoroinnin kesto. Sponsorointi toteutuu vastavuoroisuusperiaatteen mukaisesti. Vastineeksi sponsoroinnista voidaan sopia mm. näkyvyyttä (verkkosivut, sosiaalinen media, mainospaikka, tapahtuma, pelipaita, kannatusilmoitus) ja/tai asiakasomistajille tarjottava etu tai muulla erikseen sovittavalla tavalla. Sponsoroinnissa sovelletaan Suomen lakia, säädöksiä sekä hyviä toimintatapoja. Lisäksi urheilutoiminnassa seuran on noudatettava lajiliiton ohjeistuksia ja määräyksiä. Lisäksi yhdistysten ja seurojen on noudatettava lajiliiton/yhdistyksen ohjeistuksia ja sääntöjä.
Yhteistyön hakeminen ja käsittely
Markkinointiyhteistyöstä kiinnostuneet yhdistykset ohjataan ensisijaisesti hakemaan mukaan SSO:n Kannustajat-ohjelmaan. Hakulomake löytyy hakuaikana osoitteesta sso.fi/kannustajat. Muut yhteistyöehdotukset tulee osoittaa SSO:lle kirjallisella hakemuksella sähköpostitse osoitteeseen sso.sponsorointi@sok.fi. Puhelimitse ei voida vastaanottaa hakemuksia. Hakemuksia käsitellään kerran kuussa pl. kesä-heinäkuu.