Original Sokos Hotel Rikala, jokivarren helmi, juhlii tänä vuonna nelikymppisiään


25.06.2025

Tunnelmallisesta maisemasta Salonjoen kupeesta löytyvä Original Sokos Hotel Rikala viettää tänä vuonna 40-vuotisjuhliaan. Erinomaisesta asiakaskokemuksesta tunnettu hotelli palvelee niin liikematkalaisia kuin lomailijoitakin asiakasta tarkasti kuunnellen. Historiaan on mahtunut monia hauskoja sattumuksia, joista löytyy jutun juurta vielä tänäkin päivänä. Matkailualan tulevaisuus näyttää valoisalta, joskin muuntautumiskykyä tarvitaan – näin varmistetaan kyvykkyys vastata toimintaympäristön muutoksiin sekä tekoälyn tuomiin mahdollisuuksiin.

Vuonna 1985 avattu Original Sokos Hotel Rikala on alusta asti kuulunut Salon suosituimpiin hotelleihin tarjoten laadukkaan majoitusvaihtoehdon aivan kaupungin sydämessä. Hotellin elinkaareen mahtuu monta mutkaa ja mullistusta, joista yksi ehkä eniten toimintaan vaikuttanut oli Nokian Salon yksikön huima nousu, mutta myös lasku, jota Nokia-kuplan puhkeamiseksikin kutsuttiin. Rikalassa pitkään työskennellyt hotellinjohtaja Jaana Johansson muistaa ajanjakson hyvin.

– Salon alueen kehitys on toki vaikuttanut suuresti myös meidän toimintaamme. Nokian aikaan meillä oli asiakkaina jatkuvasti pariakymmentä eri kansallisuutta edustavia vieraita, emmekä käyttäneet suomen kieltä lähes ollenkaan, koska suomalaisia asiakkaita ei yksinkertaisesti ollut, kertoo Johansson.

– Kun Nokian toiminta lakkasi, jouduimme pian miettimään, että mistä seuraavaksi löydämme hotellivieraamme. Tuumasta toimeen, tartuimme rivakasti puhelimeen ja aloimme yhteistyössä Salon kaupungin urheilutoimen kanssa saada paikkakunnalle esimerkiksi kansainvälisiä urheilutapahtumia ja niistä Rikalalle asiakkaita, sanoo Johansson hymyillen.

Nykyään hotellin asiakaskunnassa on sekä liike- että vapaa-ajanmatkalaisia kausittaisella vaihtelulla niin, että kesäisin enemmistö vieraista on lomalaisia. Salon alueella sijaitsee monta suosittua juhlapaikkaa häiden järjestämiseen ja tämä näkyy myös Rikalan kesässä.

– Joskus meillä saattaa majoittua kolmekin hääseuruetta yhtä aikaa ja siinä, jos missä tarvitaan esimerkiksi vastaanotolta ja kerroshoidolta saumatonta yhteistyötä, kun kaikki tietysti haluavat saada huoneensa samaan aikaan ja mahdollisimman ajoissa, Johansson kertoo.

Saloon vai Salouhun? Siinä pulma

Kysyttäessä millaisia hauskoja sattumuksia Rikalassa on vuosien varrella tapahtunut, tulee Johanssonille heti mieleen ainakin yksi tapaus:

– Meille pystyy tekemään huonevarauksia myös ulkomailta kansainvälisistä matkatoimistoista. Eräänä iltana hotellin ollessa täynnä, saapui vastaanottoon ryhmä ulkolaisia vieraita, joilla oli omien sanojensa mukaan huonevaraus olemassa. Aikamme etsimme varausta siinä onnistumatta, kunnes tajusimme matkatoimiston varanneen heille huoneet Espanjan Salousta. Siinä hetken sitten selvittelimme, että mihin saamme ryhmän majoittumaan, mutta onneksi kaupungin toisessa hotellissa oli heille tilaa, Johansson nauraa.

Kaikki lähtee asiakkaan kuuntelemisesta

Original Sokos Hotel Rikala on menestynyt asiakastyytyväisyystutkimuksissa viime vuosina erinomaisesti. Asiakasymmärrykseen- ja kokemukseen onkin panostettu paljon ja jokaisessa kohtaamisessa pyritään asiakkaan aitoon kuuntelemiseen.

– Meillä on täällä huipputiimi töissä, joista kaikki ovat varsinaisia moniosaajia, oikeita moniottelija Saaga Vannisia. Meidän alallamme korostuvat hyvä paineensieto- ja ongelmanratkaisukyky sekä hyvä muisti. Kyllähän meidän työmme on paljon sellaista tunnelman tekemistä. Haluamme, että jokainen meidän vieraamme tuntisi itsensä tervetulleeksi – vähän niin kuin tulisivat kotiinsa. Pyrimme palvelemaan jokaisen asiakkaan yksilönä ja ottamaan juuri hänen tarpeensa huomioon. Siitä se lähtee, se asiakkaan onnellistaminen ja vahva palvelukulttuuri, sanoo Johansson.

Tekoäly näkyy vahvasti tulevaisuuden majoitusbusineksessä

Erilaiset sovellukset ja itsepalveluautomaatit tarjoavat jo nyt asiakkaille monta erilaista tapaa varata majoituksen tai kirjautua sisään hotelliin. Lisäksi henkilökunnattomat hotelliketjut, kuten Omenahotelli, haastavat perinteisen tavan tarjota hotellipalveluja. Myös tekoälyn vahva tuleminen tuo oman mausteensa majoitusalan tulevaisuudennäkymiin.

– Meidän tulee opettaa tekoälyä palvelemaan meitä mahdollisimman tehokkaasti ja meidän tulee myös opetella ottamaan siitä kaikki hyöty irti. Ajatellaan vaikka teatteria rakastavaa, meillä majoittuvaa asiakasta. Kuinka hienoa olisi, jos tekoäly osaisi heti tarjota hänelle salolaisten teatterien esitysaikataulun meillä majoittumisen yhteydessä. Tekoäly voi myös auttaa meitä optimoimaan hotellimme käyttöasteen sekä pienentämään lämpö- ja sähkökuluja tyhjinä olevissa huoneissa, Johansson visioi innoissaan.

– Ja mitä tulee näihin henkilökunnattomiin hotelleihin, en usko niiden korvaavan meitä perinteistä palvelua tarjoavia hotelleja. Jos esimerkiksi haluat hemmotella itseäsi ja varaat hotelliloman, haluatko varmasti olla ilman henkilökohtaista palvelua mieluummin, kuin että sinut kohdataan hymyssä suin ja toivotetaan lämpimästi tervetulleeksi, pohtii Johansson.

40-vuotisjuhlavuotta vietetään kivojen tempausten merkeissä

Rikalan tasavuosia on tarkoitus juhlia pitkin vuotta erilaisten tapahtumien kera. Luvassa on muun muassa historian havinaa -valokuvanäyttely, majoitus- ja aamiaistarjouksia, asiakkaiden yllättämisiä ja paljon muuta.

– Meillä on tiimini kanssa valtavasti suunnitelmia, kunpa voisimmekin toteuttaa niistä ihan kaikki. Historian havinaa -näyttely oli ensimmäisen kerran maaliskuussa ja se osoittautui hyvin suosituksi. Lisäksi olemme jakaneet yllätyslahjoja vieraillemme ja myös Onni Orava on piipahtanut lapsivieraitamme viihdyttämässä. Tapahtumista lisää voi lukea esimerkiksi somekanavistamme, Johansson vinkkaa.

– Sydämellisesti tervetuloa juhlimaan synttäreitä kanssamme, huikkaa Johansson lopuksi, kiiruhtaessaan palvelemaan majoittumaan tullutta asiakasta.