Luottamus&Maine -tutkimuksen vuoden 2024 tuloksissa näkyvät SSO:n halu tarjota asiakkailleen nykyaikaiset palvelut vastuullisesti ja kotiseudun ääntä kuunnellen


05.03.2025

T-Median kehittämä Luottamus&Maine -tutkimusmalli mittaa erilaisten yritysten, organisaatioiden ja julkisten toimijoiden mainetta sekä asiakkaiden ja muiden sidosryhmien luottamusta. Suur-Seudun Osuuskauppa SSO saavutti vuoden 2024 tutkimuksessa kaikkien aikojen parhaan kokonaistuloksensa. Arvioitavia osa-alueita olivat hallinto, talous, johto, innovaatiot, vuorovaikutus, tuotteet&palvelut, työpaikka sekä vastuullisuus. Suurimmat parannukset verrattuna SSO:n edellisen vuoden tulokseen tulivat tuotteissa&palveluissa, innovaatioissa sekä arviossa Osuuskaupasta työpaikkana. 

– Olemme tehneet tarmokkaasti töitä lunastaaksemme asiakkaidemme odotukset niin jokapäiväisissä asiakaskohtaamisissa kuin pitempiaikaisissa suunnitelmissamme kehittää palveluitamme ja toimintaamme. Tätä tehdään asiakasta kuunnellen, oman seudun onneksi, kertoo SSO:n toimitusjohtaja Tapio Finér 

Luottamus&Maine -tutkimuksen Innovaatioiden sekä tuotteiden ja palveluiden osioissa positiivisena kehityksenä näkyvät lukuisat myymäläuudistukset sekä modernit asiakkaille tarjottavat palvelut, kuten sympaattiset kuljetusrobotit, Kerää ja Skannaa -palvelu ja itsepalvelukassat.  

– Olemme panostaneet toimipaikkaverkostomme uudistamiseen sekä avanneet myös uusia yksiköitä, kuten viimeisimpänä moderni ja ekologinen Sale Nummela. Veikeisiin kuljetusrobotteihinkin voi törmätä jo Lohjan, Nummelan, Karkkilan ja Salon alueella ja palvelua sujuvoittavia itsepalvelukassoja on tarjolla laajalti. Näissäkin kaikissa toimenpiteissä asiakkaan ääni on ollut meille tärkeä, sanoo Finér.    

Yrityskulttuurin muutosmatka ja työntekijäymmärryksen kasvattaminen heijastuvat työtyytyväisyyteen 

– Yhdessä SSO:laisten kanssa olemme jo useamman vuoden tutkineet yrityskulttuuriamme, eli sitä, mitä SSO:laisuus on, sekä johtaneet työntekijäymmärrystä- ja kokemusta systemaattisesti. Tämä työ alkaa nyt näkyä muun muassa henkilöstön tyytyväisyyttä mittaavan tutkimuksen tuloksissa Luottamus&Maineen lisäksi. Viime vuoden työyhteisötutkimuksen vastausprosenttimme oli huikeat 98 % ja tulos, 76,6 % tämän kokoluokan yritykselle huippuluokkaa, Finer jatkaa.  

Vastuullisuus näkyy toimipaikkojen arjessa 

Vastuullinen toiminta on Osuuskaupalle tärkeää ja SSO on muun muassa tukenut vihreää liikkumista investoimalla sähköautonlatausverkoston kasvattamiseen toimialueellaan.  Myymäläuudistuksissa ekologisuuteen on kiinnitetty huomiota vaihtamalla kylmäkalusteita energiatehokkaisiin ovellisiin kalusteisiin, uusimalla valaistusta LED-valaisimiin ja kiinnittämällä huomiota rakennusmateriaaleihin. Useassa myymälässä käytetään myös uusiutuvaa- ja itsetuotettua energiaa tuulivoiman, hyötykäyttöön valjastetun lauhdelämmön sekä aurinkopaneelien avulla. 

– Jokapäiväisessä arjessa vastuullisuus näkyy muun muassa hävikin minimoimisena ja siinä, että tarjoamme kuluttajille vastuullisia valintoja, kuten kasvipohjaisia vaihtoehtoja tai lähituottajien tuotteita. S-ryhmän tavoitteena onkin, että vuonna 2030 myymästämme ruoasta vähintään 65 prosenttia on kasvipohjaista ja 80 prosenttia on kotimaassa valmistettua, Finér kertoo.  

– Luottamus&Maine -tutkimus antaa hyvän kuvan siitä, millaisena asiakkaat meidät kokevat ja miten tekemämme työ näkyy ulospäin. Näiden tulosten pohjalta on hienoa aloittaa uusi, miljoonia asiakaskohtaamisia sisältävä vuosi, sanoo Finér lopuksi.