Suur-Seudun Osuuskauppa SSO:n vuodessa 2018 korostui hyvien ja lähellä ihmistä olevien palvelujen tärkeys. Kuuma kesä piti mökkikansan mökeillään ja ruokaostokset oli mukava tehdä helposti ja nopeasti – mahdollisimman läheltä. Ruokaostokset tehtiin entistä useammin pienmyymälöistä sekä liikennemyymälöistä.
”SSO-konsernin liiketuloksessa päästiin 9,0 miljoonan euron tasoon, jossa oli pientä parannusta edelliseen vuoteen (ed. v. 8,4 miljoonaa euroa). Tämä on tyydyttävä taso, jotta voimme tänä vuonna jatkaa perustehtäväämme eli asiakkaiden hyödyn ja parhaan palvelun toteuttamista. Keskimääräisestä 30 euron ostoskorista jäi voittoa alle 0,50 euroa. Taso riittää siihen, että pystymme investoimaan ja kehittämään toimintaamme, kuten myös pitämään nykyisen toimipaikkaverkostomme kunnossa. Viime vuoden tulostaso oli parempi kuin edellisenä vuonna ja piti vakavaraisuuden hyvällä tasolla kovista investoinneista huolimatta”, kertoo toimitusjohtaja Esko Jääskeläinen.
”Omistajamme ovat saaneet viime vuonna Bonusta 11,3 miljoonaa euroa. Olemme työllistäneet sekä tehneet yhteistyötä noin 200 eri toimijan kanssa alueellamme ja siten tuoneet elinvoimaa alueelle. Paikallisuus on meille kunnia-asia. Osuuskauppa on kotimainen yritys ja osuustoiminnan tuotot, sekä verot jäävät osuuskaupan omalle toiminta-alueelle. Kannamme huolta joka kolkan hyvästä ruokatarjonnasta, emmekä keskity toimimaan vain tiheimmin asutuilla seuduilla”, toteaa Jääskeläinen.
72 322 omistajan kauppa
Osuuskaupan omistajat saivat Bonuksen, maksutapaedun ja osuusmaksun koron myötä rahallista hyötyä yhteensä 11,9 miljoonaa euroa. Maksetun Bonuksen määrää on laskenut toimipaikkaverkoston muutosten ja hintojen laskun lisäksi maaliskuussa voimaan astunut alkoholituotteita koskeva lakimuutos.
Vuoden 2018 lopussa Suur-Seudun Osuuskauppa SSO:ssa oli 72 322 omistajaa. Vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna omistajien määrä kasvoi 875 taloudella. Toimialueen kotitalouksista SSO:n omistajia oli vuodenvaihteessa noin 70 prosenttia.
”Erilaiset digipalvelut tekevät tuloaan kovaa vauhtia. Syksyllä asiakasomistajille mahdollistettiin omien ostotietojen helppo seuranta ja hyödyntäminen arjessa Omat ostot -palvelun avulla. Tämä voi tulevaisuudessa olla jopa Bonusta tärkeämpi syy käyttää vihreää korttia ja palvelu otettiinkin asiakkaiden keskuudessa hyvin vastaan. Asiakkaat ovat selkeästi kiinnostuneita omista ostotiedoistaan ja kulutustottumuksistaan”, kertoo Jääskeläinen.
”Tarjolla on useita asiakkaan asiointia ja arkea helpottavia digipalveluita ja toivomme toki asiakkaiden ottavan palvelut laajasti käyttöön. S-mobiilista voi mm. kätevästi tarkastaa Bonukset tai katsoa sähköiset kassakuitit, tankkaaminen onnistuu ABC-mobiililla ja ostokset voi maksaa mobiilisti MobilePaylla jo suurimmassa osassa S-ryhmän toimipaikkoja”, kertoo Jääskeläinen.
Töitä vuoden aikana yli 1200:lle paikalliselle – kesätöitä 300:lle nuorelle
SSO:n rooli työllistäjänä läntisellä Uudellamaalla sekä Salon seutukunnalla on edelleen vahva. SSO työllistää 1200 palvelun ammattilaista ja kesällä henkilökunnan määrä kasvaa n. 200 kesätyöntekijällä. S-ryhmä tarjoaa työntekijöidemme ammatilliseen kehittymiseen hyvät mahdollisuudet. SSO:ssa voi työskennellä eri toimipisteissä, hakeutua työkiertoon ja edetä tehtävästä toiseen. Keskitetty rekrytointi tukee tätä toimintaa. ”Tänä keväänä tarjoamme jälleen kaikille kesätyötä hakeville nuorille mahdollisuuden työpaikkahaastatteluun. Ensimmäinen haastattelupäivä oli viime viikolla ja reilulle sadalle nuorelle tehdyn kyselyn pohjalta kokemusta pidettiin erittäin arvokkaana – arvosteluasteikolla 1-5, tapahtumalle annettiin huippuarvosana 4,68”, iloitsee SSO:n henkilöstöjohtaja Hanna Somersalo.
”Kesällä riveissämme näkyy myös noin sata 15-17-vuotiasta nuorta, S-Kesisläistä, jotka tutustuvat vähintään parin viikon mittaisella jaksolla työelämään. Välillisesti SSO työllistää lukuisia henkilöitä rakennus-, siivous-, kiinteistönhuolto- sekä vartiointitehtävissä”, listaa Jääskeläinen.
Panostaminen hyvään työelämään kannatti – SSO sai innostavimmat työpaikat -tunnustuksen
SSO teki vuoden 2018 aikana paljon henkilöstön kanssa töitä uuden strategian eteen ja siinä tärkeimmäksi painopistealueeksi nostettiin henkilöstö ja hyvä työ SSO:ssa. Työ tuotti tulosta, sillä henkilöstötutkimuksen positiivisesti kehittynyt tulos toi SSO:lle Suomen innostavimmat työpaikat 2018 -tunnustuksen. Kyseessä on suomalaisen työelämän tunnustus, jonka voi saavuttaa parhaimpiin tuloksiin yltäneet suomalaisorganisaatiot, jotka ovat toteuttaneet Corporate Spiritin henkilöstötutkimuksen.
”Olemme saavutuksesta erittäin iloisia, sillä halusimme strategisestikin nostaa henkilöstömme tärkeimmäksi menestystekijäksemme. SSO:ssa panostetaan monin tavoin hyvään työhön, kuten koko henkilöstöä kattavalla tulospalkkiojärjestelmällä ja henkilöstörahastolla, täysillä sportti-, kulttuuri- ja hyvinvointieduilla, laajalla työterveyshuollolla, vapaa-ajan tapaturmavakuutuksella ja monipuolisilla henkilöstöeduilla. Viime vuonna panostimme erityisesti myös hyvään esimiestyöhön ja johtamiseen”, listaa Jääskeläinen.
SSO:n myynti ja tulos kehittyivät suotuisasti
SSO:n liikevaihto vuonna 2018 oli 453 miljoonaa euroa, joka oli lähes 5 miljoonaa euroa eli 1 % edellistä vuotta enemmän. Marketkaupassa kesä oli erityisen hyvä pienmyymälöille, ja niissä liikevaihto kehittyi selkeästi odotettua paremmin. Parhaiten menestyivät Salet ja S-marketit. Polttoaineineen kilpailukykyinen hintataso ja sen rinnalla helpot palvelut vauhdittivat kaupankäyntiä ABC-liikennemyymälöissä. Nummelan Prisman osalta vuosi kului myllerryksen merkeissä. Syyskuussa avattu Nummelan Prisman parturi-kampaamo lähti mukavasti käyntiin.
”Ravitsemiskaupan osalta liikevaihtoon vaikuttivat Halikon sekä Nummelan ravintolamaailmojen remontit. Uudistus kannatti, sillä Halikon ravintolamaailmasta tuli oikein viihtyisä. Nummelassa odotetaan jo Rosson avautumista, joka koittaa maaliskuun alussa. Salolaiset ottivat uuden tapahtumamme SaloFestin ilolla vastaan. Tapahtuma sai erinomaista palautetta ja luvassa on mukavia uudistuksia tälle kesälle”, lupaa Jääskeläinen.
Rautakaupassa alueen rakennemuutokset näkyvät edelleen eikä kauppa käynyt odotusten mukaisesti. Maatalouskaupalle kuiva kesä ei ollut suotuisa, eikä varsinaisesti ollut omiaan kannustamaan viljelijöitä investointeihin. Toimialan kilpailukyvyn vahvistamiseksi toimintaa sopeutettiin loppuvuodesta. Salon toimipiste keskittyi palvelemaan maatalousasiakkaita ja Halikon Eläinmaailman liiketoiminta myytiin loppuvuodesta Mustille ja Mirrille.
SSO Rauta-Maatalous Oy ja Rautanet Koski Oy allekirjoittivat aiesopimuksen Suomusjärven S-Raudan liikkeenluovutuksesta Rautanet Koski Oy:lle 1.3.2019 alkaen. Liikkeenluovutuksessa Rautanet Koski Oy:lle siirtyvät toimipaikan liiketoiminnot sekä kaksi työntekijää, jotka jatkavat uuden omistajan palveluksessa vanhoina työntekijöinä. Liikkeenluovutuksen yhteydessä Rautanet Koski Oy ostaa SSO:lta Suomusjärven S-Raudan käytössä olevat kiinteistöt.
Autokaupassa vuosi oli markkinatilanteen vaihteluiden vuoksi erittäin haasteellinen. Kauppa kävi vallitseviin olosuhteisiin nähden kuitenkin hyvin, ja siinä lienee edelleen merkittävä osansa PP-auto Oy:n ja Lohjan Autokeskus Oy:n laajalla ja osuvalla merkkiportfoliolla.
SSO:n liikevaihto toimialoittain
|
Liikevaihto 2018 milj. eur. |
% |
|
|
ed.v.v. |
market- ja tavaratalokauppa |
237 |
+3 |
liikennemyymälä- ja polttonestekauppa |
73 |
+4 |
rauta-maatalouskauppa |
48 |
-9 |
matkailu- ja ravitsemiskauppa |
10 |
-1 |
autokauppa |
81 |
+1 |
”Edessä on iso vuosi. Nummelan Prisma-keskuksen viimeisten silausten valmistumista odotetaan innolla – puhumattakaan syksystä, jolloin Kauppakeskus Lohen avajaiset koittavat. Toukokuussa aloittavalla uudella toimitusjohtajallamme Tapio Finérillä riittää siis vielä työnsarkaa”, hymyilee Jääskeläinen.
Lisätietoja: toimitusjohtaja Esko Jääskeläinen, puh. 044 7705 700