13.08.2025
Suomalaisten kulutustottumukset ovat olleet viime vuosina kovassa muutoksessa. Digitaaliset ratkaisut ja monikanavaisuus tuovat ovat monelle kuluttajalle jo arkipäivää. Erityisesti käyttötavarapuolella muutos on ollut voimakasta, mutta myös päivittäistavarakaupassa etäostamisen kasvu on viime vuosina kiihtynyt.
Keväällä 2020 Covid muutti hetkessä pt-verkkokaupan kysyntätilanteen. Myös meillä SSO:ssa avattiin ensimmäiset noutopisteet verkkokauppaostoksille ja toiminta eri yksiköissä käynnistettiin nopealla aikataululla. Uusia yksiköitä otettiin mukaan ja toiminta laajeni kattamaan kaikki Prismat ja S-market-yksiköt. Prismojen osalta noutopistetoimintaa kehitettiin hankkimalla asiakkaille noutolokerikot, jolloin asiakkaille mahdollistui itsepalvelu ostosten vastaanottamiseen. Noutojen lisäksi otettiin Prismoissa käyttöön myös kuljetukset, joilla palvelutasoa saatiin nostettua entisestään.
Iso panostus verkkokauppatoimintaan oli vuonna 2022 käynnistetty SSO-hanke, jossa yhtenä tavoitteena oli varmistaa myynnin kasvu vuodelle 2022 samalla, kun verkkokauppatoimintaa kehitettiin. Merkittävä osa hankkeessa olikin tunnistaa eri yksiköissä käytössä olevat parhaat käytännöt ja levittää niitä muille yksiköille. Monet tuolloin tunnistetut toiminta- sekä raportointimallit ovat edelleen käytössä ja kasvupuolelle asetettu tavoite miljoona euroa lisää myyntiä saatiin vuoden aikana kasaan.
Monia uusia tapoja tuoda palvelut asiakkaan luo on vuosien aikana otettu käyttöön. Keräysmyymälästä erillään olevien noutopisteiden käyttöönotto avasi mahdollisuuksia tarkastella verkkokauppaa myös myymälää laajempana toimintona. Malli mahdollisti sen, että Prisma Lohjalla keskityttiin palvelemaan myymäläasiakkaita ja Lohjan alueen verkkokauppa-asiakkaiden tilausten kerääminen keskitettiin Prisma Nummelaan. Edelleen asiakkaat voivat noutaa verkkokauppatilauksensa Prisma Lohjan kiinteistöstä, mutta tuotteet kerätään Nummelassa. Samalla mallilla perustettiin noutopiste myös ABC Lohjan yhteyteen, joten Prismasta tilattuja verkkokauppaostoksi pystyi noutamaan Lohjalta kahdesta eri pisteestä.
PT-verkkokaupassa on meillä SSO:ssa kaksi eri yläkonseptia: edellä kuvattu Prismojen ja S-marketien suunnitelmallinen ostaminen ja toisena mallina pienempiin yksiköihin keskittyvät nopeat tilaukset. Suunnitelmallisuuteen liittyy suuremmat ostokset ja se, että asiakas hyväksyy noin vuorokauden mittaisen ajan tilauksesta toimitukseen, sen sijaan nopeissa toimituksissa vasteaika on enimmillään pari tuntia. Nopeita tilauksia varten ensimmäisenä ratkaisuna tuotiin Sale Hiidensalmeen sympaattiset kuljetusrobotit, jotka toivat toimitusmäärän kasvun lisäksi myös paljon positiivista julkisuutta. Tänä talvena taas aloitettiin uutena mallina pikatoimitukset Foodoran kanssa Paukkulan Salessa. Robot ovat lunastaneet paikkansa merkittävänä ja näkyvänä osana verkkokauppatoimintaa jo kahdeksassa myymälässä.
Verkkokaupan osalta kasvu on jatkunut viime vuosina jopa yllättävän kovana. Vuosittainen kasvu on ollut yli 20 % ja vauhti näyttää vain kiihtyvän. Sama vahvan kasvun trendi on nähtävissä myös valtakunnallisesti. Me SSO:ssa kehitämme toimintaa edelleen ja etsimme ratkaisuja palvella asiakasta entistä paremmin ja kannattavammin. Yksi osa kehittämistä on yhteistyö hyvien kumppanien kanssa. Verkkokaupan palvelulogistiikassa SSO tekee yhteistyötä Mico Finlandin kanssa niin operatiivisessa jakelutoiminnassa kuin myös kokonaisprosessin kehittämisessä. Kehitystyössä tarkastellaan logistiikkaprosessia kokonaisuutena ja pyritään löytämään kokonaisuutta parhaiten tehostavat ratkaisut. Tässäkään ei ole tarkoitus juosta kovempaa vaan keksiä niitä fiksumpia ratkaisuja kulttuurimme mukaisesti.
Kaikkinensa pt-verkkokaupan näkymä on meillä SSO:ssa varsin kehittyvä. Toiminta kasvaa vahvasti ja sen merkitys osana pt-liiketoimintaa vahvistuu. SSO on vahvasti mukana kuluttajakäyttäytymisen muutoksessa.
Mika Lindroos, prismajohtaja, Prisma Nummela:
”Olemme toimineet vuoden 2023 lopusta meidän uusissa Noutopisteemme tiloissa, keräten myös Prisma Lohjan ja ABC Lohjan noutolokerikkoihin. Verkkokaupan kasvu on tällä hetkellä huimaa ja olemme satsanneet paljon suunnittelutyöhön, jonka päämääränä on saada keräilystä mahdollisimman sujuvaa. Keräilyprosessia itsessään on kehitetty eteenpäin yhteistyössä Sami Stenmanin kanssa ja olemme ottaneet käyttöön ns. tulenjohtomallin, jossa kiteytettynä 1–2 henkilöä hoitaa kaiken valmistelevan työn ja keräilijät saavat puhtaasti keskittyä keräämiseen. Lisäksi olemme panostaneet aiempaa enemmän PT-osaston yöpurkuun, jotta keräilijoiden työ olisi myös sitä kautta helpompaa ja tarvetta jälkikeräilylle ei olisi niin paljon. Viimeisimpänä uutuutena puramme hedelmä- ja vihannesosaston kuormat lähes kokonaisuudessaan sunnuntain ja maanantain sekä torstain ja perjantain välisinä öinä. Näistä saadut kokemukset ovat tähän asti pelkästään positiivisia ja tämä antaa meille pontta viedä ajatusta edelleen eteenpäin, mahdollisesti myös muille osastoille.
Toiminnan kehittämisen avainroolissa ovat olleet palvelupäällikkö Tanja Tuomisto ja verkkokaupan vastaavat Jonna Paavola ja Pia Kankaanpää. Ilman heidän ja koko tiimin ensiluokkaista sitoutumista ja kehitysintoa ei tällainen kasvu olisi mitenkään mahdollista. On ollut hienoa nähdä, miten uusia ajatuksia pyöritellään ja kasvuhakuisuus näkyy kaikessa tekemisessä. Keräily on myös tätä myöten todella haluttu ja pidetty työtehtävä yksikössämme. Kovimpina sesonkeina keräilymäärät kipuavat jopa 300 keräykseen yhden päivän aikana, joten aikamoista kuhinaa on silloin ”Noutsikalla” käynnissä. Jos et ole vielä testannut niin ota ihmeessä S-kaupat.fi käyttöön ja meille tilausta sisään!”
15.08.2025 | Etu
13.08.2025 | Paikallisia uutisia
05.08.2025 | Paikallisia uutisia