Asiakas kohdataan aina kiireettä


31.07.2023

Vuoden positiivisimmaksi SSO:n työntekijäksi vuonna 2022 valitun Olga Kulmalan iloisuus on aitoa. Hymy herää nopeasti kasvoille, yltää silmiin saakka ja on yhtä lämmin aivan jokaiselle. Näin on kuulemma ollut pienestä saakka.
– Hymy kasvoi kiinni minuun, kun isäni aamuisin letitti hiukseni sen verran tiukille leteille, että hymy kiiri korviin saakka, Olga nauraa.

Olgan positiivisuus on tarttuvaa lajia, ja puheliaana tyyppinä Olga luo ympärilleen välitöntä ja kiireetöntä tunnelmaa. Olgan huikeista asiakaspalvelutaidoista ja avoimesta asenteesta saatuja kiitoksia ja kehuja, on helppo ymmärtää. Hän tuntuu olevan elementissään vuoropäällikkönä.
– Asiakaspalvelu ja myyntityö ovat aina olleet se minun juttu. Nautin oikein!
Olga siirtyi puolisen vuotta sitten Halikon ravintolamaailman vuoropäälliköksi ABC Piihovista, missä hän ehti työskennellä reilu seitsemän vuotta eri tehtävissä liikennemyymälätyöntekijästä palveluvastaavan tehtäviin. Myös Piihovilla työskentelyssä oli Olgan mielestä parasta juuri asiakaskohtaamiset.

Alkujaan Olgan ura alkoi SSO:ssa Prisman vuorotteluvapaan sijaisuutena. Työ kaupan alalla sai kuitenkin ensikipinänsä jo vuosia aikaisemmin Olgan suorittaessa kouluun liittyvää harjoittelua S-market Plazassa vuonna 2003.

Positiivisuus syntyy tasapainosta ja kiitollisuudesta

– Positiivisuus on mun voimavara. Yritän jokaisesta päivästä löytää jotain hyvää, vaikka se sitten olisi vain se, että aurinko paistaa. Mutta jotain hyvää löytyy varmasti jokaisesta päivästä.
Olgan mielestä on turhauttavaa, jos ihmiset ovat omassa negatiivisuusmykkyrässään, eivätkä löydä mitään hyvää ympäriltään tai elämästään.
–Elämä on lyhyt, siitä pitää tehdä sellainen itsensä näköinen: että on hyvä olla. Ei tulisi jäädä toimettomana surkuttelemaan osaansa. Aina voi vaihtaa asenteen positiivisempaan tai kääntää elämän suuntaa. Se on itsestä kiinni.
Olgasta hyvää fiilistä ja myönteistä ilmapiiriä työpaikalla lisää myös hyvä tasapaino työn ja vapaan välillä. Se vaikuttaa omaan jaksamiseen, ja sitä kautta työntekoon.
– Minullakin tasapaino on löytynyt vasta ajan kanssa. Pitää muistaa – ja osata – antaa aikaa myös palautumiselle. Oma hyvinvointi on tärkeää, ja omasta hyvinvoinnista täytyy pitää huolta.

Rohkeasti uutta opetellen

Koulutusta ja opintoja on Olgalle kertynyt matkan varrella huomattava määrä. Mm. taloushallinnon merkonomiksi hän valmistui 2006, tietojenkäsittelyn tradenomiksi 2013. Tämän jälkeen opinnot veivät Venäjän kaupan pariin ja sieltä asiamiestulkin koulutukseen.
–Ei nämä koulutukset tähän lopu! Omaa osaamista on innostavaa kehittää, ja haluan mennä eteenpäin, oppia.
Vuoropäällikkönä aloittaessaan Olga ei ollut ennen paistanut töissä pitsaa, eikä tehnyt Hesburgerilla yhtään vuoroa.
– Sanoinkin työkavereille, että tuleekohan tästä mitään, kun ei minulla ole leipurin eikä ravintolapuolen koulutusta, mutta nyt on taidot kehittyneet ja hommat sujuvat. Puolessa vuodessa olen oppinut jo ravintolamaailman tavoille, mutta silti joka päivä oppii jotain uutta, Olga nauraa.

Asiakkaan nahkoihin

Arjen kiirettä Olga on oppinut käsittelemään hyvin, olihan ABC Piihovissa työ melkoisen hektistä, ja kiire kirjoitettuna työpäiviin.
– Kiireisintä aikaa on onneksi vain se hetki kerrallaan, ja tietää että kyllä se loppuu kohta.
Vaikka olisikin kova kiire, ei sitä Olgasta huomaa, sillä hän huomioi asiakkaat, ja antaa heille aikaa aivan samalla tavoin olipa kiirettä tai ei.
– Asiakas on meille se tärkeä henkilö. Kiireessä asiakkaat voivat helposti saada huonoa kokemusta asiakaspalvelusta, ja silloin he eivät varmasti tule takaisin. Siksi täytyykin miettiä siinä kiireessä myös tulevaisuutta. Ja palvella aina hyvin.

Asiakaspalvelu on taitolaji, missä tarvitaan ystävällisyyden lisäksi kuuntelutaitoa sekä empatiaa.
– On hyvä välillä miettiä, millaista palvelua olisit itse halunnut saada, mennä asiakkaan nahkoihin. Voi hyvinkin olla, että sinä olet päivän ainoa ihminen, jonka kanssa asiakkaana oleva vanhus on tekemisissä. Siksi kuulumisen kysyminenkin voi olla tärkeää.
On hyvä olla pelisilmää ja asiakkaan lukutaitoa.
Olga on tyytyväinen SSO:aan työnantajana. Hyvien henkilöstöetujen ja työterveyspalvelujen lisäksi henkilöstön palkitseminen kertoo Olgan mukaan siitä, että työntekijöitä oikeasti arvostetaan.