Esimiehestä asiantuntijaksi


05.08.2021

Vuonna 2003 valmistui Helsinki–Turku-välisen moottoritien osuus Paimiosta Salon kautta Muurlaan. Vaikka tämä jo vuonna 1956 käynnistynyt projekti saatiin maaliin lopullisesti vasta vuonna 2009, oli tuo 2000-luvun alussa valmistunut pätkä erittäin tärkeä Salon alueen elinvoimaisuudelle.

Hereillä oli tietysti myös osuuskauppa, jonka liikennemyymälä ABC Piihovi aukaisi ovensa heti lokakuussa. Nuo vuodet olivat ABC-ketjun rakentumisen, nopean kasvun ja suuren julkisuuden aikaa.

Paikan koki kiinnostavaksi myös Anne Miettinen, joka työskenteli tuolloin Restelin palveluksessa ravintolapäällikkönä Karkkilassa sijaitsevassa monitoimiravintolassa.

– Ajattelin, että nyt olisi mahdollisuus kokea jotain uutta ja erilaista. Olin oikeassa, sillä kyllä liikennemyymälän arki hektisyydessään poikkeaa melkoisesti yksittäisen pienemmän ravintolan arjesta. Liikkuvia asiakkaita on paljon ja busseja seisoo pihalla jatkuvasti. Päivien mittaan tapahtui niin paljon värikkäitä asioita, että noista vuosista voisi kirjan kirjoittaa, Anne hymyilee.

Aluksi hänet valittiin Piihoviin ravintolapäälliköksi, ja vuonna 2005 tuli nimitys liikennemyymäläpäälliköksi.

Uusia uria aukaisemassa

Annen nykyinen titteli on resurssisuunnittelija. Se on työ, jota ei vielä 2000-luvun alussa ollut olemassakaan, mutta tärkeä tehtävä, jonka digiaika on mahdollistanut.

Anne ja hänen tiiminsä suunnittelee keskitetysti SSO:n kaikkien toimialojen, autokauppa sekä kampaamot pois lukien, kaikkien yksiköiden työvuorot. Tähän tilanteeseen, jota monet suuret työnantajat tänä päivänä tavoittelevat, on tultu pienin askelin.

– Vuonna 2010 silloinen toimialajohtaja ehdotti, että voisin alkaa suunnitella työvuoroja useammalle liikennemyymäläyksikölle. Tämä ei ollut minulle uutta, sillä jo Restelissä olin tehnyt työvuorolistoja useammalle ravintolalle, Anne kertoo.

Pian hän olikin jo mukana SOK-vetoisessa mittavassa Elli -hankkeessa eli rakentamassa työvuorosuunnittelujärjestelmää, joka on nyt otettu käyttöön kaikissa osuuskaupoissa.

SSO:ssa Elliä pilotoitiin vuonna 2014 liikennemyymälöissä, ja viimeiset toimialat tulivat keskitettyyn työvuorosuunnitteluun mukaan vuonna 2017.

Suuri muutos on sujunut yllättävän jouhevasti. Tämä on osaltaan sen ansiota, että Annella ja hänen kahdella kollegallaan on kaikilla vankka kokemus käytännön liiketoiminnasta ja ymmärrystä arjen haasteista.

– Se, että sinulla on esimiesten luottamus, on edellytys tässä työssä onnistumiselle. Täytyy olla myös sinut tietotekniikan kanssa. Ison palapelin rakentaminen vaatii lisäksi tarkkuutta, huolellisuutta ja paineensietokykyä.

Ei koskaan valmis

Lapsena Anne ei haaveillut työstä sen paremmin ruuan kuin tietotekniikan parissa. Mielenkiinnon kohteena olivat eläimet ja toiveena eläinlääkärin ammatti.

Eläimistä ei tullut ammattia, mutta rakkaita ne ovat edelleen, erityisesti hevoset ja koirat. Anne ratsastaa ja harrastaa ravihevosia. 55-kiloinen venäjänmustaterrieri Max on vaikuttavasta koostaan huolimatta sangen lempeä, joskin jämäkkä vahtikoira.

Kuinka Anne vertaa nykyistä asiantuntijatehtäväänsä etulinjassa olevan esimiehen työhön?

– Ei tämä toki ole niin vaihtelevaa ja vauhdikasta kuin toimipaikan vetäjän homma. Parhaimmillaan minulla oli jopa 70 alaista, joten siinä oli sosiaalisuutta kerrakseen. Lisämaustetta nykyiseen työhön tuovat toimenkuvaani kuuluvat HR-tehtävät.

Henkilöstöasioiden parissa Anne näkee itsensä myös tulevaisuudessa. Tavoitteena on kehittää omaa osaamista ja työnkuvaa jatkuvasti. Turun ammattikorkeakoulussa hän suoritti juuri ennätysajassa ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon.

– Ajattelen, että ihminen ei tule koskaan valmiiksi. Sama asia koskee työtäni. Vaikka keskitetty työvuorosuunnittelu on jo osoittanut toimivuutensa, sitä voi aina kehittää vielä paremmaksi.

 

Teksti: Pälvi Salo ja Kimmo Salo

Kuva: Pälvi Salo