06.10.2016
Minusta tuli SSO:lainen kuluvan vuoden helmikuussa. Tällä hetkellä työskentelen Halikon Prismassa. Pääasiassa minut voi bongata kassalta, joskus myös hyllyjen välistä laittamasta tavaraa paikalleen. Toisinaan otan lisävuoroja muista toimipisteistä ja niinpä minuun saattaa törmätä myös esimerkiksi S-marketissa tai Salessa.
Kaupan ala ja erityisesti asiakaspalvelu on aina ollut lähellä sydäntäni, sillä tykkään olla tekemisissä ihmisten kanssa. Varsinkin osastolla työskennellessä nautin sitä, että voin huomioida asiakkaan tarpeet ja palvella häntä rauhassa alusta loppuun.
Päädyin SSO:laiseksi monen mutkan kautta. Olen koulutukseltani alun perin merkonomi ja suurimman osan työurastani olen työskennellyt Nokian palveluksessa. Siellä tein muun muassa työnohjausta, tuotantoautomaatiolaitteiden ohjelmointia, koulutin loppukäyttäjiä ja toimin SAP-järjestelmän tukihenkilönä.
Vuonna 2012 Nokia ilmoitti sulkevansa Salon tehtaansa, ja kuten useimpien työkavereideni, myös minunkin työni päättyivät. Se oli shokki, sillä Nokian leivissä oli kulunut iso osa elämästä. Olin kuitenkin tavallaan varautunut ja kouluttautunut ahkerasti vuosien varrella ja tehnyt myös myyjän töitä vakituisen päivätyön ohella. Nykyisin hihasta löytyy myynnin ammattitutkinto, minkä suoritin Salon Kodin Terrassa, tekniikan erikoisammattitutkinto, sekä sähkö- ja elektroniikkateollisuuden ammattitutkinto.
Nokian-vuosien jälkeen olen ehtinyt tehdä jo monenlaisia töitä. Aluksi työskentelin mainostoimistossa, jossa tein yrityksille mainoksia ja suunnittelin sloganeja. Siitä päädyin Askoon sisustusmyyjäksi ja sieltä taas Alkoon myyntityöhön. Viime kesänä otin vielä lisätyötä siivoamalla aamuisin Halikon Prisman toimistotiloja.
Helmikuussa sain vakituisen työpaikan Halikon Prisman kassaosastolta. Tykkään työstä ja sillä asenteella ollaan, että SSO:lla viihdytään seuraavat parikymmentä vuotta. Haaveenani on, että tulevaisuudessa voisin työskennellä kassatyön ohella monipuolisemmin ja vaihtelevammin. Omaa osaamistani ja toimenkuvaa voisi laajentaa työskentelemällä eri osastoilla, esimerkiksi asiakaspalvelussa, käyttötavarapuolella ja sisutus- ja kodinosastolla.
Tässä työssä parasta ovat asiakkaat. Minusta on hienoa saada asiakkailta hyvää palautetta, joskin negativinenkin palaute on osattava ottaa rakentavasti vastaan.
Eräs asiakas sanoo aina kassalle saapuessaan: ”Kiva kun olet taas töissä”. Positiivista palautetta on mukava saada. Siitä saa hyvää fiilistä, se auttaa jaksamaan ja tietää tekevänsä asiat oikein.
Asiakkaat ovat oikeastaan aina olleet aivan mahtavia, missä tahansa olen työskennellytkin. Uskon, että siihen vaikuttaa paljolti oma asiakaspalvelija-asenne.
Jos aikoo kaupan alalle töihin, minulla on oikeastaan yksi neuvo mikä pitäisi pitää mielessä kaikessa tekemisessä: Asiakas on aina ykkönen! Hän on loppupeleissä myös se, joka maksaa palkkasi. Asiakasta täytyy kunnioittaa, kuunnella ja palvella alusta loppuun asti.
Olen Asiakaspalvelija isolla A:lla – kärjistäen voisi sanoa, että haen vaikka kuun taivaalta jos asiakas niin haluaa. Iloisella, reippaalla ja työtä pelkäämättömällä asenteella pärjää tässä työssä pitkälle.
kirjoittaja: Netta Vuorinen
08.08.2022 | blogi | ssoduunissa
03.11.2021 | blogi | ssoduunissa
15.07.2021 | blogi | ssoduunissa