Hypätään laadun kolmiloikka

10.07.2019

Kun joukko koululaisia astuu sisään Vihdin S-marketin ovesta, he kajauttavat ovelta iloiset heippa-huudot.  

“Tervehtiminen kuuluu tietysti hyviin tapoihin, mutta kun me myyjät aloimme tehdä sitä tosi systemaattisesti, tapa tarttui nopeasti asiakkaisiin. Ja mikäs sen mukavampaa”, marketpäällikkö Kirsi Nyfors kertoo. 

Asiakkaan huomioiminen on osa kaikkia SSO:n marketteja koskevaa Laadun kolmiloikka -ohjelmaa. Sen tavoitteena on jo ennestään hyvän asiakaspalvelun, tuotteiden saatavuuden ja laadun nostaminen huipputasolle. 

“Haluamme olla ‘kylän paras kauppa’ kaikkialla, missä toimimme”, Kirsi tiivistää. 

Hevi laadun peilinä 

Saatavuuteen sekä tuotteiden ja palvelun laatuun liittyviä asioita jumpataan nyt henkilöstöpalavereissa säännöllisesti. Asiakaspalautteesta päätellen tulosta on tullut. 

“Vaikutukset näkyvät nopeasti, vaikka muutammekin pieniä asioita kerrallaan. Tarkoitus on, että kaikki tehdyt parannukset jäävät pysyviksi toimintatavoiksi”, Kirsi sanoo. 

Laatuasioissa erityistä huomiota on kiinnitetty hedelmä- ja vihannesosastoon, tuotteiden tuoreuteen ja esillepanoon. 

“Onhan hevi laadun peili. Sen perusteella asiakas muodostaa mielikuvansa koko kaupasta”, apulaismarketpäällikkö Minni Lampinen toteaa. 

Asian tärkeyttä korostaa hänen mukaansa sekin, että kasvisten käyttö yleistyy kovaa vauhtia. Alkaneen satokauden herkut, kuten tuoreet sipulit, porkkanat ja varhaisperunat, ovat esillä runsaina ja houkuttelevina. Näin toteutetaan S-ryhmän satokausiajattelua, joka tähtää muun muassa lähellä tuotettujen kotimaisten vihannesten käytön lisäämiseen suomalaisten ruokavaliossa. 

Hyllyssä reikiä nolla 

Hymyn ja hevin lisäksi Laadun kolmiloikan kolmas peruspilari on saatavuus eli hyllyssä reikiä nolla. 

“Olemme SSO:ssa pilotoineet uutta ennustepohjaista tilaamista. Kokemukset ovat olleet tähän mennessä hyviä. Teknologia on apuna jokapäiväisessä työssämme. Automaattisesti tapahtuva tilaaminen tarkoittaa, että meillä on entistä enemmän aikaa keskittyä myymälän virittämiseen ja asiakkaiden palvelemiseen”, Kirsi Nyfors toteaa.  

Toki mikään järjestelmä ei toimi ilman ihmisiä. 

“Valvomme ja tarvittaessa raportoimme puutteista ja täydennystarpeista.” 

Vihdin S-marketissa valmistaudutaan nyt kovaa vauhtia vuoden huippusesonkiin. Yhtä varmasti, kun juhannus tulee joka vuosi, tulevat myös mökkiläiset. Uudet tilausjärjestelmät, henkilökunnan palvelualttius ja koko myymälän toimivuus testataan toden teolla. 

Työpaikastaan ylpeät Vihdin s-markettilaiset vakuuttavat kaiken olevan kunnossa yöttömän yön juhlaa varten. Viisi vuotta Vihdissä työskennelleelle Kirsi Nyforsille kesä tuo muutoksen, sillä hän siirtyy syyskuussa avattavan Kauppakeskus Lohen S-marketin päälliköksi. Odotukset ovat korkealla. 

“Olemme kyselleet paljon asiakkaiden toiveita ja miettineet, kuinka voisimme tuoda Lohjan ruokakauppaan sellaista, mitä sieltä on puuttunut. Luvassa on hieno S-market!” 

 

kirjoittaja: Pälvi Salo / Viestintäsalot Oy