Hotellinjohtaja pitää langat käsissään

03.01.2022

– Pidän ihmisistä ja numeroista ja siitä, että koko ajan tapahtuu. Tämä ala on hektinen, jatkuvasti muuttuva ja täynnä mahdollisuuksia, vastaa Jaana Johansson uteluun siitä, onko hän Original Sokos Hotel Rikalan johtajana unelmatyössään.

Jaana, jos kuka, tuntee talon läpikotaisin. Valmistuttuaan kauppaopistosta vuonna 1985 hän työskenteli ensin kolme vuotta Lehmirannan lomakeskuksessa, kunnes siirtyi Rikalaan. Ensimmäinen tehtävänimike oli hotelliemäntä. 90-luvun lopulla hänet nimitettiin hotellipäälliköksi ja vuonna 2007 hotellinjohtajaksi.

Rikala on vuosien myötä kokenut monia muutoksia. Hotellin puitteet uudistuivat täysin vuonna 2020. Myös työ on muuttunut.

– Alkuvuosina työ oli jotenkin virastomaisempaa. Paljon asioita hoidettiin kynällä ja paperilla. Nyt digin myötä esimerkiksi hinnoittelu on revenuepohjaista eli hinnat voivat muuttua jopa tunneittain. Mutta se, mikä ei ole muuttunut, on asiakaspalvelu; se on aina ollut ja sen pitää olla korkealuokkaista. Haluamme, että asiakkaalle jää vierailustaan myönteinen muistijälki, Jaana kuvailee.

Myyntihenkisyys tärkeää

– Järjestelijä ja pankki-ihminen. Sellaisia olivat lapsuuteni haaveammatit, Jaana kertoo nauraen.

– Olin kova tyttö järjestämään asioita. Kengät laitoin aina siistiin riviin ja nuket omille paikoilleen. Minulla on kahdeksan tätiä, joiden kanssa leikin pankkia vaihtamalla seteleitä kolikoiksi. Tästä otin itselleni ”välityspalkkion”.

Jaanan nuoruusvuosiin kuuluu vaatemallin töitä ja muotinäytösten organisointia. Salon alueella hän toimi Chymoksen karkkihinnoittelijana ja teki monenlaisia toimistotöitä kaupungin rahatoimistossa, vakuutuslaitoksessa, tuomiokunnan kansliassa ja taloustoimistossa.

Kaikesta tehdystä on ollut paljon hyötyä nykyisessä ammatissa.

– Myyntihenkisyyttä ja kykyä osata verkostoitua. Tuloksentekonälkää ja erinomaisia vuorovaikutustaitoja. Organisointikykyä ja määrätietoisuutta toteuttaa suunnitelmia paineenkin alla. Johtajalla on myös oltava halua toimia näkyvinä kasvoina hotellille, Jaana luettelee työssään tarvittavia ominaisuuksia.

Avoimuus voimavarana

Esimiehenä Jaana Johansson uskoo valmentavaan johtamiseen ja yhteiseen tekemiseen oman tiimin kanssa.

– Avoimuus ja läpinäkyvyys ovat voimavarojani. Meillä on yhteinen tavoite ja reitti sinne on kaikkien tiedossa. Tällöin jokaisen on helpompi hengittää ja keskittyä omaan osuuteensa tavoitteen saavuttamisessa. On myös hyvä muistaa, että ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa tehdä asioita. Pelikentällä tapahtuu ja aina ei tule maaleja.

Vuorovaikutus asiakkaiden ja henkilökunnan kanssa ovat niitä asioita, joista Jaana työssään nauttii eniten.

– Mistään ei saa niin hyvää fiilistä kuin asiakkaalta saadusta erinomaisesta palautteesta henkilökunnan onnistumisista!

Päivittäisiin tehtäviin kuuluu paljon palavereita, Teamseja, koulutuksia, markkinoinnin suunnittelua, asiakaspalautteiden läpikäyntiä ja niihin reagointia sekä budjetin ja myynninkehityksen seurantaa Lisäksi sähköpostissa on aina jonossa lisää reagointia vaativia asioita. Monien lankojen pitäminen käsissä yhtä aikaa vaatii taitoa, mutta juuri tästä ”järjestelijä”-Jaana nauttii.

– Olen aika kilpailuhenkinen ihminen. Harrastan uintia, pyöräilyä, ryhmäliikuntaa ja kangoo-hyppykenkäilyä. Mutta hyvin tärkeitä minulle ovat tietysti myös perhe ja ystävät, kahden lapsen isoäiti eli fammu kertoo.