Varmasti moni suomalainen on joskus elämässään asioinut Prismassa ja näin ollen kohdannut siellä vihreään työasuun pukeutuneita myyjiä. Mutta onko kukaan ajatellut, mitä tapahtuu Prismojen vanhoille työvaatteille, kun ne poistetaan käytöstä? Emme mekään olleet, kunnes yhdessä salolaisen Vilikkalan kanssa saimme ajatuksen -Mitä jos loisimmekin vanhasta uutta ja antaisimme hyvin palvelleille vihreille työasuille kokonaan uuden elämän? 

Vilikkala on vuonna 2014 perustettu Salon Halikosta löytyvä yritys, jonka toiminta perustuu vanhasta uuden luomiseen. Vilikkalan Jari Toivosen ja Hannu Tuomolan mukaan Vilikkala keskittyy toiminnassaan kehittämään uusia tuotteita poistotekstiilikuidusta valmistamastaan huovasta, mm. akustisia elementtejä, säilytyskoreja ja laukkuja.  Prisman työvaatteiden kangas sopi kestävyytensä ansiosta loistavasti käytettäväksi uudelleen juuri Vilikkalan toimesta. 

Prisman työvaatteiden muutosmatka kauniiksi säilytyspussukaksi alkoi ensin Rester Oy:n tiloissa käsittelyllä, jossa tekstiilikuitu avattiin ja siitä eroteltiin esimerkiksi paitojen nepparit.  Tämän jälkeen kalanteroinnin avulla muodostuneesta huoparullasta pystyi jo erottamaan tutun Prisman vihreän värin. Kun huoparulla oli valmis, matkasi se salolaiselle Kolmituotteelle, joka leikkasi ja ompeli pussukat käsin. Tämän jälkeen ihastuttava, Prismanvihreä pussukka oli valmis.

Suomessa syntyy vuosittain yli 85 miljoonaa kiloa tekstiilijätettä ja mitä kaikkea siitä määrästä voisi saada aikaan, jos jätettä hyödynnettäisi nykyistä enemmän. Mutkia matkaan tulee kuitenkin siinä, että vieläkään kaikkia tekstiilimateriaaleja ei valitettavasti voida kierrättää esimerkiksi sopivan teknologian puutteen takia. Suuri harppaus tekstiilin kierrätyksen polulla otettiin, kun Paimioon avattiin poistotekstiilejä uudelleenkäytettäväksi kuiduksi valmistava Rester Oy, jonka tekstiilikuitua myös Vilikkala siis toiminnassaan hyödyntää. 

SSO:n ja Vilikkalan yhteistyö tukee vahvasti myös S-ryhmän vastuullisuusohjelmaa, jonka yksi keskeinen tavoite on kestävän kuluttamisen edistäminen yhdessä asiakkaiden kanssa. Tekstiilin kierrätystä edistetään SSO:lla esimerkiksi siten, että kaikista SSO:n Sokoksista löytyy Emmy- myyntilaatikot, joiden avulla on helppo myydä eteenpäin vähälle käytölle jääneet merkkivaatteet. Lisäksi useissa SSO:n toimipisteissä järjestettiin kesällä myös Parkkinat, joissa asiakkaat saivat myydä omia tavaroitaan ja vanhoja vaatteitaan ilman erillistä maksua.

On taito ja rikkaus nähdä arkipäiväisilläkin esineillä ja asioilla uusia käyttötarkoituksia ja löytää vanhoille tavaroille uusi elämä, mutta uskon vahvasti, että jokainen meistä voi siihen oppia. Mille rikkinäiselle tavaralle sinä annat uuden mahdollisuuden? 

(rester.fi, poistotekstiili.lsjh.fi)

– Jos ei osaa johtaa itseään, ei voi olla hyvä johtamaan muitakaan. Tärkeintä on halu tehdä töitä työyhteisön eteen – ja olla samalla armollinen itseään kohtaan.

Opinnot esihenkilötyön tukena

Päivi Oinas valmistui parturi-kampaajaksi kolmetoista vuotta sitten. Työuransa ensimmäiset kymmenen vuotta hän toimi parturikampaajana Forssassa, suurimman osan ajasta yrittäjänä. Kun muutto takaisin Saloon tuli muutama vuosi sitten ajankohtaiseksi, taakse jäivät myös vakioasiakkaat.
– Menetin muuton myötä valmiin asiakaskuntani ja päätin, että haen sen vuoksi palkkatyötä. Pääsinkin Halikon Prisman toimipisteeseen parturi-kampaajaksi. Pian eteen avautui kuitenkin jälleen uusi mahdollisuus, kun vajaan vuoden jälkeen Lohjan parturi-kampaamoon alettiin hakea esihenkilöä. Olen miettinyt monta kertaa, miten juuri minut lopulta valittiin tehtävään. Kai he näkivät, että minulla on oikea asenne ja tahto oppia. Uskon, että yrittäjyys oli opettanut vastuuntuntoisen suhtautumisen työntekoon ja rahankäyttöön.

Oinas aloitti esihenkilötyötä tukevat opinnot heti tullessaan valituksi tehtävään. Nyt suoritettuna ovat lähiesimiestyön ammattitutkinto ja johtamisen- ja yritysjohtamisen erikoisammattitutkinto. Lisäksi hän on jo aloittanut tradenomin opinnot. Opiskelu työn ohessa on ollut haastavaa, mutta erityisen antoisaa.
– Opintojen kautta olen saanut paljon eväitä varsinkin itseni johtamiseen. Koen, että jollei henkilö osaa johtaa itseään, ei hän voi olla hyvä johtamaan muitakaan. Olen huomannut opintojen aikaansaaman kehityksen itsessäni: osaan nyt ajatella asioita uusien näkökulmien kautta. Opintojen kautta olen myös löytänyt rauhan ja armollisuuden itseäni kohtaan.

Esihenkilötyössä Oinasta kiehtoo kuitenkin eniten juuri se, ettei työtä voi oppia pelkästään lukemalla kirjoja. Työtä tehdään ihmisten kanssa ja se haastaa joka päivä. Tärkeänä voimavarana ovat toimineet hänen oman esihenkilönsä kanssa käydyt sparrailevat keskustelut.
– En saa esihenkilöltäni juuri koskaan suoria vastauksia, vaan hän johdattelee minua itse oivaltamaan asian. Hän osaa haastaa minua juuri oikein ja on vaikuttanut paljon siihen, miten paljon olen itseltäni vaatinut. Se on hyvin motivoivaa ja pyrin toimimaan samoin myös omien työntekijöideni kanssa.

Esihenkilön on oltava aidosti läsnä ja kiinnostunut

Nykyään Oinaksen vastuualueeseen kuuluu kaksi parturi-kampaamoa, toinen Lohjalla ja toinen Nummelassa. Hänellä ei ole koskaan kahta samanlaista työpäivää, mutta tärkeimpiä tehtäviä ovat parturi-kampaamoiden kehittäminen, henkilöstön auttaminen, henkilöstön tukeminen tavoitteiden saavuttamisessa sekä hyvien työskentelyolosuhteiden varmistaminen. Muuttujia on paljon. Ajan on riitettävä molempiin toimipisteisiin tasapuolisesti.
– Kahdessa toimipisteessä työskentely vaatii oman kalenterin hallintaa. Pyrin olemaan mahdollisimman paljon läsnä työntekijöille ja ottamaan heidät aidosti huomioon. Pidän jokaisen työntekijän kanssa kerran kuussa kahdenkeskeisen jutustelutuokion, jotta he kokevat tulleensa kuulluksi. Tämä on ollut hyvin toivottu ja toimiva konsepti. Lisäksi pidämme suuremmalla porukalla kehittelytapaamisia. Koen, että asioiden miettiminen ja eteenpäin vieminen on aina antoisampaa, kun mukana on useampi ihminen. Kahden toimipisteen hyviä puolia on myös se, että työntekijöiden ristiintyöskentely on helpompaa. Se on rikkaus myös työntekijöille, koska he pääsevät näkemään kahden toimipaikan elämää. Jaan vastuutehtäviä mielelläni myös muille ja koen, että myös työntekijöitä motivoi saada erityistehtäviä hoidettavakseen.

Oinas kokee esihenkilötyöstä syntyneen erilaisen polun, jollaista hän ei ollut koskaan osannut toivoa. Hänestä tärkeintä on aito halu auttaa työntekijöitä onnistumaan ja olla heidän luottamuksensa arvoinen. Työtä tehdään työyhteisön ja sen hyvinvoinnin eteen. Samalla on tärkeää tuntea omat vahvuutensa ja kehityskohteensa sekä pyrkiä kehittämään omaa osaamistaan.
– Haluan, että meillä työskentelevä parturi-kampaaja pääsee aidosti toteuttamaan itseään. Hänellä on mahdollisuus osallistua säännöllisesti koulutuksiin ja kehittää itseään. Hyvistä suorituksista palkitaan ja kaikkien näkemyksiä kuullaan. Työntekijöillä on myös todella hyvät henkilöstöedut, kuten e-passi, alennukset S-ryhmän kauppoihin, ravintoloihin ja hotelleihin sekä palkitsemiset. Palkitsen myös itse suoraan työntekijöitä. On tärkeää antaa viesti, että hyvä työ ja asenne huomataan ja sitä arvostetaan.

Arvot osana arkipäivää

Oinas pitää työnantajaansa luotettavana ja turvallisena. Yrityksen arvot: rohkeus, avoimuus ja vastuullisuus, toteutuvat hänen mukaansa vahvasti arjessa.
– Meitä kannustetaan tekemään rohkeasti päätöksiä ja kokeilemaan uutta, kannamme vastuumme ja toimimme yrityksen sääntöjen ja ohjeiden mukaisesti. Ilmapiiri on sellainen, että avoimuus on päivittäin läsnä. Ristiriitoja syntyy kaikissa yhteisöissä, mutta kun ne käsitellään mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, saadaan asiat käännettyä porukkaa vahvistavaksi tekijäksi. Koen, että meidän toimipisteissä on todella hyvä ryhmähenki.

 

– Pitkä työura SSO:lla on opettanut minulle monipuolisia taitoja, jotka ovat vaikuttaneet itsevarmuuteeni ja itseni arvostamiseen. On hienoa päästä tulevaisuudessa viemään näitä kokemuksia eteenpäin valmentajana.

Liikennemyymälätyö kasvattaa moniosaajia

Kun Pudasjärveltä kotoisin oleva Pia Aho oli muuttamassa Perniöön 17 vuotta sitten, hän koki luonnollisena ratkaisuna kysyä työpaikkaa uuden asuinpaikkakuntansa ABC:ltä. Olihan hän jo tehnyt töitä saman yrityksen toimipaikassa toisella puolella Suomea.
–Aloitin Perniössä ensin liikennemyymälätyöntekijänä, mutta osoitin melko pian kiinnostusta vastuutehtäviin. Hetken päästä minulle tarjottiin myös varamarketvastaavan työtä ja sitten marketvastaavan tehtävää. Neljä vuotta sitten rinnalle tuli vielä apulaisliikennemyymäläpäällikön työ.

Perniön ABC:llä Ahon vastuualueen töihin kuuluivat marketin tilaukset, kuormanpurut, pyhien ja tapahtumien ennakoinnit, tunnuslukujen seuranta ja raportoinnit, hävikinseuranta, palautteen antaminen ja henkilökunnan johtaminen. Apulaisliikennemyymäläpäällikkönä hän taas toimi liikennemyymäläpäällikön tuuraajana tämän ollessa poissa. Normaalin toiminnallisen myyjäntyön lisäksi vastuutehtävät toivat mukanaan hallinnolliset työt.

Työskentely ABC-myymälässä onkin todella monipuolista ja kasvattaa työntekijöistä monialaosaajia. Varsinkaan pienemmissä yksiköissä ei toimisi, että henkilökunnalla olisi osaamista ainoastaan yhdestä osa-alueesta, vaan lähes kaikkien on kyettävä tekemään töitä monipuolisesti. Esimerkiksi Perniössä liikenneaseman toimintaan kuuluvat market- ja ravintolatoiminnan lisäksi myös Postin ja Matkahuollon palvelut. Toki poikkeuksiakin on, ja esimerkiksi nuorille kesätyöntekijöille osoitetaan avustavia töitä heidän kykyjensä ja ikätasonsa mukaisesti.

SSO antaa loistavat mahdollisuudet etenemiseen ja itsensä kehittämiseen

Aho arvostaa SSO:n luotettavuutta ja vakautta työnantajana sekä sitä, miten yrityksessä on ollut mahdollista edetä. Lisää vastuuta on saanut, kun sitä on halunnut.
–Etenemismahdollisuudet SSO:lla ovat hyvät, kunhan itsellä on tahtoa. Alojen kirjo on laaja. Itselläni on ollut läheiset välit esihenkilöideni kanssa ja lisäksi muiden liikennemyymälävastaavien kanssa on ollut olemassa vahva vertaistukiverkosto. Rohkaisemme ja autamme toisiamme. Olen saanut kokemuksen, että olen hyvä työssäni. Se kannustaa jatkamaan. Lisäksi SSO:lla on tarjolla mielettömiä koulutusmahdollisuuksia, jotka motivoivat kehittämään omaa osaamista. Myös itselläni on herännyt ajatus lisäkouluttautumisesta näinkin monen työvuoden jälkeen. Henkilöstöedut ovat todella hyviä. Kyllä minun olisi hyvin vaikea kuvitella työskenteleväni jossain muualla.

SSO haluaa panostaa työntekijöidensä perehdyttämiseen valmennustoiminnalla, jonka tiimiin Aho on juuri liittynyt. Valmentajat kiertävät oman alueensa liikkeissä, Ahon vastuualueena ovat SSO:n ABC-asemat ja liikennemyymälät.
– Olen vasta valmennustoiminnan alkutaipaleella, mutta odotan eteen tulevia haasteita innolla. Kierrän asemilla ottamassa uusia työntekijöitä vastaan heidän ensimmäisinä päivinään sekä perehdytän heitä tehtäviinsä. Lisäksi valmentajat tekevät oman alueensa yksiköissä suorittavaa vuoroa silloin kun perehdytettävää ei ole. Vaikka ala ja ympäröivät ihmiset pysyvätkin samoina, koen poistuvani osittain omalta mukavuusalueeltani. Uusien asioiden oppiminen ja työn vaihtelevuus ovat aina kiehtoneet minua. Muutos vaatii rohkeutta.

Hyvä toimintakulttuuri luodaan yhdessä

Aholle rohkeutta on se, että uskaltaa olla avoin ilman, että pelkää siitä seuraavan jotain negatiivista. Rohkeus ja avoimuus ovat hänen mukaansa myös jokaisen työntekijän velvollisuus: ei ole vain esihenkilöiden vastuulla ottaa esille asioita, joissa on jotain korjattavaa.
– Koen, että sen lisäksi että olemme vastuussa omasta tekemisestämme niin kaikilla on myös vastuu puuttua epäkohtiin heti ne huomatessaan. Tällaista yhteisvastuullista kulttuuria olemme ainakin halunneet rakentaa omaan myymäläämme. Porukassamme viihtyy varmasti parhaiten, jos on huumorintajuinen, oma-aloitteinen, rempseä ja omaa maalaisjärjen. Pilkettä pitää olla silmäkulmassa ja asenne kohdillaan!

Ahon mukaan jokainen ABC-market on ainakin jollain tavalla myös vastaavansa näköinen.
– Joka ABC-marketissa eivät vain toimi samat tuotteet. Vastaavalla tulee olla lukujen seurannan kautta näkemys siitä, mitä omassa marketissa kannatta myydä: Onko esimerkiksi jotain paikallisia toimittajia, joiden tuotteita olisi hyvä olla valikoimassa? Vaikka ketju määritteleekin tietyt kriteerit, on hienoa, miten myymälöissä näkyy myös ihmisten oma jälki.

Kukkalähetys on saapunut aamulla. Sinun Kukka -liikkeen vastaava, floristi Kirsi Mäkilä, käy kukat läpi ja putsaa niistä jokaisen huolellisesti. Sitten hän asettelee kukat kauniisti esille ja aloittaa tilaustöiden valmistuksen. Päivää rytmittävät kohtaamiset asiakkaiden kanssa.
– Mietin välillä, puhunko liikaa siitä, miten onnellisessa asemassa olen tällä hetkellä saadessani tehdä tätä työtä. Taustallani on suuri, turvaa ja vakautta tuova yritys, jossa työntekijöistä pidetään hyvää huolta ja heitä arvostetaan – ja samalla minä toteutan unelmaani.

Visuaalisuuden voima

Mäkilä valmistui floristiksi 25 vuotta sitten. Työskenneltyään muutaman vuoden kukkakaupassa hän sai ensimmäisen lapsensa. Oli alkanut uusi elämänvaihe, jonka aikana työt rajoittuivat keikkahommiin tutussa kukkakaupassa. Ratkaisu mahdollisti lasten kanssa olon ja tuntui sopivalta järjestelyltä siihen saakka, kunnes kolmas lapsi oli syntynyt.
– Koin, että oli taas aika alkaa tehdä enemmän töitä. Kun Lohjalle avattiin Prisma, hain myyjäksi. Tein siellä jonkin aikaa vain iltatöitä, mikä mahdollisti päivät kotona lasten kanssa. Hevipuolen varavastaavan jäätyä äitiyslomalle siirryin kuitenkin työskentelemään hänen tehtävissään ja aloin tehdä aamuvuoroja. Myöhemmin siirryin vielä eteenpäin hevipuolen vastaavaksi edellisen jäätyä eläkkeelle.

Mäkilä on aina nauttinut työssään siitä, että saa tehdä asioista kauniin näköisiä.
– Hevipuolella visuaalisuus on erityisen tärkeää. Se on osastona ensimmäinen asia, minkä asiakas näkee saapuessaan kauppaan. Pidin työstäni ja työympäristöstäni kovasti. Työkavereiden kanssa on aina ollut huumorintäyteinen ja iloinen ilmapiiri. Lisäksi SSO:n valmentajana toimiminen antoi kivan lisän työuralle.

Asiakkaan kohtaamisen taito

Mäkilän taitoa ja näkemystä kauneudelle selkeästi arvostettiin, ja kun Halikon Prisman yhteyteen avattiin kevättalvesta 2022 SSO:n kukkakauppa Sinun Kukka, Mäkilä sai paikan liikkeen vastaavana.
– Olen tyytyväinen siitä, että SSO:lla oli rohkeutta laajentaa tarjontaansa ja avata kukkakauppa. Samalla olen tietenkin erityisen iloinen siitä, että se työnantajana luotti taitoihini ja osaamiseeni ja valitsi minut uuden liikkeen vastaavaksi.

Kukkakauppiaan on seurattava jatkuvasti ympäristöä ja trendejä. Asiakkaat ovat usein hyvin tietoisia siitä, mitä haluavat ja osaavat vaatia. Toisaalta joskus on myös osattava ottaa huomioon se, että kaikkia kukkia ei yksinkertaisesti ole jokaisena vuodenaikana saatavana.
– Asiakasta on osattava kuunnella aidosti. Kukkakauppaan tullaan suurienkin tunteiden kanssa, niin ilon kuin surunkin, ja asiakas on kohdattava arvokkaasti. Kukkakauppatyö on todellista asiakaspalvelutyötä ja on todella motivoivaa nähdä, kun asiakas on tyytyväinen saamaansa palveluun. Nautin siitä, että saan kukkien kautta tuotettua asiakkaille iloa.

Kokemus arvokkuudesta

Mäkilä on saanut vahvaa tukea työhönsä esihenkilöltään, jonka kanssa yhteys toimii mutkattomasti. Esihenkilö on myös itse kouluttautunut niin, että pystyy tarvittaessa olemaan apuna kukkakaupan puolella. Sama koulutus on tarjottu myös osalle Prisman henkilökunnasta, mikä helpottaa arkea.
– Lisäksi meillä floristeilla on aktiivinen keskusteluverkosto, jossa jaamme ideoita ja kehitämme osaamistamme. Sosiaalisen median kautta löytää helposti ajankohtaiset trendit, joita asiakkaat haluavat toteuttaa sisustuksessaan. Monet hyvät koulutukset toimivat työn tukena.

Mäkilä suhtautuu työnantajaansa, kuten asiakkaisiinsakin, arvostavasti. Hänen mukaansa rohkeus, avoimuus ja vastuullisuus ovat tärkeitä arvoja, jotka toteutuvat muun muassa sitä kautta, miten SSO seuraa koko ajan ympäristöään ja sitä, mitä siinä tapahtuu. Avoimuus näyttäytyy siinä, että tuotteiden alkuperä ja vastuullisuus otetaan hyvin selville kotimaisuutta korostaen. Samalla SSO:lla ollaan rohkeita etenemään, kehittymään ja uudistumaan asiakkaiden toiveiden pohjalta. Työntekijöistä pidetään erityisen hyvää huolta.

Mäkilä kokee, että hänen omassa työssään arvoista on korostunut rohkeus.
– Työnantajaltani on ollut rohkeaa lähteä avaamaan uusi palvelu ja tarttua uuteen tilanteeseen. Olen tarttunut tähän rohkeuteen itsekin ja koen valtavan hienona asiana sen, että olen saanut mahdollisuuden tehdä osaamistani vastaavaa unelmatyötäni.

Kaikkiin asiakaskohtaamisiin pystyy tuomaan arvoa omalla asenteella ja tekemisellä. Työn tärkein sisältö ovat ihmiset. Haluan, että vastuuosastollani kaikilla on hyvä olla.

Työ koulutti moniosaajan

Oskari Tulonen on todellinen SSO:n moniosaaja: pääosa työurasta on keskittynyt kokin hommiin, mutta hän on työskennellyt myös baarimikkona, tarjoilijana, ravintolan vuoropäällikkönä – ja laivakokkina. Laivakokkina? Aivan, villi luonne lähti myös mukaan kolmen viikon reissulle hakemaan Norjasta laivaa Mathildedaliin.
– En kokenut koulua omaksi paikakseni, mutta olin kova tekemään töitä. Aloitin Rosson keittiössä 17-vuotiaana ja näytin, että olen nopea oppimaan. Melko pian sain jo valmistaa annoksia. En koskaan saattanut opintojani loppuun, mutta taitoa minulla oli. Meillä on aina lapsuudenkodissa tehty yhdessä ruokaa ja ruoanlaitto on tullut minulta aina luonnostaan.

Tulonen kävi armeijan ja teki välillä töitä aivan eri ympäristössä matkapuhelinvalmistajalla, mutta hakeutui taas pian takaisin SSO:n piiriin.
– Rikalassa työskentelinkin sitten seuraavat yli 12 vuotta, osan ajasta vuoropäällikkönä. Koen, että erilaiset työt ovat kasvattaneet luonteenlujuuttani. Keittiössä opin, että tilanteesta kuin tilanteesta selviää, kun päättää vaan toimia. Päätöksiä oli osattava tehdä nopeasti hektisessä ympäristössä.

Nyt Prisman maito-osaston saatavuusvastaavana työskentelevä Tulonen nauttii arjen säännöllisyydestä ja vapaista viikonlopuista. Työtehtäviin kuuluvat muun muassa osaston johtaminen, tavaroiden riittävyyden varmistaminen, hävikin minimointi, työn painotusten valvominen ja työntekijöiden ohjaaminen. Stressin määrä on selkeästi vähentynyt, mutta työ on silti monipuolista ja mielenkiintoista. Uudenlainen rytmi sopii hyvin perheelliselle.

Työn rikkaus on ihmiskohtaamisissa

– Nautin työstäni. En kuitenkaan ajattele, että työni olisi itsessään jotenkin erityisen siistiä, vaan sisällön sille antavat ihmiset. Ihmiskohtaamisissa niin asiakkaiden kuin työntekijöiden kanssa on koko jutun ydin, sen haastavuus. Haluan olla työssäni mahdollisimman helposti lähestyttävä ja pyrinkin lähestymään asiakkaita itse, jolloin tilanne on heille mahdollisimman helppo. Haluan rakentaa osastolleni kulttuuria, jossa vallitsee mahdollisimman hyvä henki. Toivon työntekijöiltäni iloisuutta, ahkeruutta, avoimuutta ja rohkeutta. Silloin minun on myös itse toimittava niin ja näytettävä esimerkilläni mallia. Uskon, että olen siinä myös onnistunut.

Tulonen arvostaa työnantajansa suhtautumista työntekijöihin ja kokee, että SSO:lla ihmisten annetaan olla omia itsejään.
– Työntekijöistä pidetään jo nyt valtavan hyvää huolta. On hienoa, että perehdyttämiskäytäntöjä on SSO:ssa kehitetty. Silti tukea ei ole koskaan liikaa ja käytäntöjä tulisi kehittää edelleenkin. Mielestäni juuri vastuullisuus toteutuu SSO:n arvoista parhaiten. Työntekijöistä halutaan pitää hyvää huolta ja heille tarjotaan erilaisia etuja. Ilmapiiri SSO:lla on aina ollut avoin ja koen työntekijöiden voivan esittää omia näkemyksiään ja ideoitaan vapaasti. Se on piirre, mihin olen kiinnittänyt erityisesti huomiota SSO:lla.

Moniosaajat vahvistavat yritystä

Tulonen toivoo alalle lisää moniosaajia. Kun mahdollisimman moni osaa hoitaa eri osastojen töitä, on työntekijöiden kierrättäminenkin paljon helpompaa. Koko arjesta tulee sitä kautta helpompaa. Olisi hienoa, jos jokainen työntekijä osaisi myös toimia perehdyttäjänä, mikä taas vaatisi laajaa osaamista.

Moniosaaminen vahvistaa paitsi yritystä myös työntekijöiden omaa itsevarmuutta. Tulosen mielestä jokaiselle työntekijälle voisi esittää kysymyksen siitä, miten laajasti tämä haluaa työtehtäviä oppia. Moniosaaminen kannustaa ja avartaa ihmisten näkemystä työstä.
– Olen ollut tyytyväinen siihen, miten olen itse pystynyt vaikuttamaan työnkuvaani ja työympäristöön. Käymme osastolla ja esihenkilöiden kanssa aktiivista keskustelua uusista ideoista ja markkinoinnin sisällöstä. Olen saanut rakentaa osastosta oman näköiseni.

Vakioasiakkaat tervehtivät Tulosta iloisesti.
– Kohtaan työssäni monia tutuksi tulleita kasvoja. Jokainen pystyy näissä kohtaamisissa toimimaan SSO:n arvojen mukaisesti. Koen, että SSO on onnistunut erityisen hyvin siinä, että jokainen työntekijä saa todella olla oma itsensä ja tehdä työtä omalla persoonallaan.

Vuoden positiivisimmaksi SSO:n työntekijäksi vuonna 2022 valitun Olga Kulmalan iloisuus on aitoa. Hymy herää nopeasti kasvoille, yltää silmiin saakka ja on yhtä lämmin aivan jokaiselle. Näin on kuulemma ollut pienestä saakka.
– Hymy kasvoi kiinni minuun, kun isäni aamuisin letitti hiukseni sen verran tiukille leteille, että hymy kiiri korviin saakka, Olga nauraa.

Olgan positiivisuus on tarttuvaa lajia, ja puheliaana tyyppinä Olga luo ympärilleen välitöntä ja kiireetöntä tunnelmaa. Olgan huikeista asiakaspalvelutaidoista ja avoimesta asenteesta saatuja kiitoksia ja kehuja, on helppo ymmärtää. Hän tuntuu olevan elementissään vuoropäällikkönä.
– Asiakaspalvelu ja myyntityö ovat aina olleet se minun juttu. Nautin oikein!
Olga siirtyi puolisen vuotta sitten Halikon ravintolamaailman vuoropäälliköksi ABC Piihovista, missä hän ehti työskennellä reilu seitsemän vuotta eri tehtävissä liikennemyymälätyöntekijästä palveluvastaavan tehtäviin. Myös Piihovilla työskentelyssä oli Olgan mielestä parasta juuri asiakaskohtaamiset.

Alkujaan Olgan ura alkoi SSO:ssa Prisman vuorotteluvapaan sijaisuutena. Työ kaupan alalla sai kuitenkin ensikipinänsä jo vuosia aikaisemmin Olgan suorittaessa kouluun liittyvää harjoittelua S-market Plazassa vuonna 2003.

Positiivisuus syntyy tasapainosta ja kiitollisuudesta

– Positiivisuus on mun voimavara. Yritän jokaisesta päivästä löytää jotain hyvää, vaikka se sitten olisi vain se, että aurinko paistaa. Mutta jotain hyvää löytyy varmasti jokaisesta päivästä.
Olgan mielestä on turhauttavaa, jos ihmiset ovat omassa negatiivisuusmykkyrässään, eivätkä löydä mitään hyvää ympäriltään tai elämästään.
–Elämä on lyhyt, siitä pitää tehdä sellainen itsensä näköinen: että on hyvä olla. Ei tulisi jäädä toimettomana surkuttelemaan osaansa. Aina voi vaihtaa asenteen positiivisempaan tai kääntää elämän suuntaa. Se on itsestä kiinni.
Olgasta hyvää fiilistä ja myönteistä ilmapiiriä työpaikalla lisää myös hyvä tasapaino työn ja vapaan välillä. Se vaikuttaa omaan jaksamiseen, ja sitä kautta työntekoon.
– Minullakin tasapaino on löytynyt vasta ajan kanssa. Pitää muistaa – ja osata – antaa aikaa myös palautumiselle. Oma hyvinvointi on tärkeää, ja omasta hyvinvoinnista täytyy pitää huolta.

Rohkeasti uutta opetellen

Koulutusta ja opintoja on Olgalle kertynyt matkan varrella huomattava määrä. Mm. taloushallinnon merkonomiksi hän valmistui 2006, tietojenkäsittelyn tradenomiksi 2013. Tämän jälkeen opinnot veivät Venäjän kaupan pariin ja sieltä asiamiestulkin koulutukseen.
–Ei nämä koulutukset tähän lopu! Omaa osaamista on innostavaa kehittää, ja haluan mennä eteenpäin, oppia.
Vuoropäällikkönä aloittaessaan Olga ei ollut ennen paistanut töissä pitsaa, eikä tehnyt Hesburgerilla yhtään vuoroa.
– Sanoinkin työkavereille, että tuleekohan tästä mitään, kun ei minulla ole leipurin eikä ravintolapuolen koulutusta, mutta nyt on taidot kehittyneet ja hommat sujuvat. Puolessa vuodessa olen oppinut jo ravintolamaailman tavoille, mutta silti joka päivä oppii jotain uutta, Olga nauraa.

Asiakkaan nahkoihin

Arjen kiirettä Olga on oppinut käsittelemään hyvin, olihan ABC Piihovissa työ melkoisen hektistä, ja kiire kirjoitettuna työpäiviin.
– Kiireisintä aikaa on onneksi vain se hetki kerrallaan, ja tietää että kyllä se loppuu kohta.
Vaikka olisikin kova kiire, ei sitä Olgasta huomaa, sillä hän huomioi asiakkaat, ja antaa heille aikaa aivan samalla tavoin olipa kiirettä tai ei.
– Asiakas on meille se tärkeä henkilö. Kiireessä asiakkaat voivat helposti saada huonoa kokemusta asiakaspalvelusta, ja silloin he eivät varmasti tule takaisin. Siksi täytyykin miettiä siinä kiireessä myös tulevaisuutta. Ja palvella aina hyvin.

Asiakaspalvelu on taitolaji, missä tarvitaan ystävällisyyden lisäksi kuuntelutaitoa sekä empatiaa.
– On hyvä välillä miettiä, millaista palvelua olisit itse halunnut saada, mennä asiakkaan nahkoihin. Voi hyvinkin olla, että sinä olet päivän ainoa ihminen, jonka kanssa asiakkaana oleva vanhus on tekemisissä. Siksi kuulumisen kysyminenkin voi olla tärkeää.
On hyvä olla pelisilmää ja asiakkaan lukutaitoa.
Olga on tyytyväinen SSO:aan työnantajana. Hyvien henkilöstöetujen ja työterveyspalvelujen lisäksi henkilöstön palkitseminen kertoo Olgan mukaan siitä, että työntekijöitä oikeasti arvostetaan.

 

 

 

Prisma Nummelaa luotsaava prismajohtaja Mika Lindroos kokee olevansa osa ihmisten verkostoa, jossa toimitaan vastavuoroisesti. Monet hänen elämänsä kannalta tärkeät asiat, erityisesti työhön ja opintoihin liittyvät, ovat tulleet vinkkeinä kavereilta tai työn kautta kohdatuilta henkilöiltä.
– Mutta ei kukaan tietenkään vain kävele työpaikkaan sisään. Tunnen omat vahvuuteni enkä pelkää työntekoa. Asenne on tärkein osuus mitä tahansa työtä. Ja kun antaa aina parhaansa, ei ainakaan jää mitään jossiteltavaa.

Lindroos aloitti aikanaan tietotekniikan opinnot, mutta ne eivät tuntuneet omalta jutulta. Sen sijaan hän suoritti tutkinnon kansainvälisestä kaupasta. Opiskeluaikoinaan Lindroos työskenteli säännöllisesti S-ryhmän kaupoissa, aluksi kesätöissä. Myöhemmin hänellä on ollut useita S-ryhmän vastuu- ja esihenkilötehtäviä. Opinnot veivät Lindroosin myös vuodeksi Japaniin vaihtoon – ja sinne hän palasi toistamiseen muutamaa vuotta myöhemmin vaimonsa töiden vuoksi. Paluun Suomeen perheelle ihanteellisesti sopivassa aikataulussa mahdollisti nimenomaan SSO antamalla Lindroosille tilaisuuden päästä Tupurin S-marketin esihenkilöksi. Tästä mahdollisuudesta hän onkin edelleen todella kiitollinen henkilöstöjohtaja Hanna Somersalolle ja ryhmäpäällikkö Juha Roosille. Siirtyminen S-market Plazan esihenkilöksi tuli ajankohtaiseksi reilun vuoden päästä paluusta, ja nykyisessä työssä Prisma Nummelan prismajohtajana Lindroos aloitti nyt huhtikuussa.
– En ajattele, että olisin pomppinut työpaikasta toiseen, vaikka olenkin työskennellyt useamman Salen ja S-marketin myyjänä ja esihenkilönä. Ennemminkin koen, että SSO tukee erityisen hyvin työntekijöitään tarttumaan mahdollisuuksiin kehittyä ja edetä. Kun kehityskeskustelussa tuo esille oman halunsa tähdätä johonkin, työnantaja tukee tavoitteen toteuttamista. Myös opiskeluun töiden ohella suhtaudutaan kannustavasti.

Työntekijä ansaitsee olla osa kokonaisuutta

Lindroos osallistui SSO:n järjestämään Rohkean johtajuuden koulutukseen, josta kokee saaneensa tärkeimpänä oppina sen, että jokainen saa rohkeasti olla oma itsensä – niin esihenkilö kuin työtekijäkin. Omilla vahvuuksillaan on hauskaa olla mukana uusissa jutuissa. Rohkeus ja avoimuus ovat Lindroosin oman näkemyksen mukaan SSO:n tärkeimmät arvot.
– SSO on yleisesti todella vastuullinen organisaatio, siksi koen sen ikään kuin itsestäänselvyytenä, että vastuullisuutta toteutetaan kaikissa eri muodoissaan. Itselleni tärkeintä ja näkyvintä SSO:n arvoissa ovat rohkeus ja avoimuus. Haluan työpaikalla vallitsevan mahdollisimman avoimen keskustelukulttuurin. Asia kuin asia pitää saada sanottua ääneen. Sen jälkeen aihetta tarkastellaan yhdessä ja käydään läpi faktat. Kuulluksi tuleminen ja kokonaiskuvan ymmärtäminen ovat tärkeitä tekijöitä sille, että työntekijä voi hyvin ja tekee tuloksellista työtä.

Lindroosin mukaan hyvä tulos saadaan aikaan systemaattisella tekemisellä. On määriteltävä tarkkaan, mitä tehdään ja mihin keskitytään – mutta myös se, mitä ei tehdä. Avainasemassa on pitää toiminta yksinkertaisena: selkeät tavoitteet on helppo perustella ja ne on kaikkien myös helppo pitää mielessä. Samalla on ymmärrettävä, miten tärkeää on pitää hyvää huolta työntekijöistä ja olla myös työnantajana joustava.
– Mielestäni minulta menisi uskottavuus esihenkilönä, jos vastaisin työntekijän vapaapäivätoiveeseen, että ei onnistu. Ei vapaapäivä voi olla kynnyskysymys näin suuressa organisaatiossa. Haluan tehdä työtäni inhimillisesti. Kommunikoin ja perustelen asioita paljon työntekijöilleni. On tärkeää, että hekin ymmärtävät kokonaisuuden. Teemme tätä työtä yhdessä! Minun roolini on kertoa tavoitteet ja sen jälkeen sparrailemme yhdessä, miten saavutamme ne. Tarkoituksenani on herätellä työntekijät ymmärtämään ratkaisuun vaikuttavat tekijät. Arvostan työnantajaani hyvin paljon sen vuoksi, että SSO:lla työntekijöiden palkitseminen on aivan eri tasolla kuin muualla. Monet asiat ovat täällä todella hyvin.

Mika Lindroosin mukaan tulos syntyy systemaattisesta tekemisestä ja työntekijöiden inhimillisestä kohtelusta
–Minua kiehtoo eniten tuloksekas tekeminen. Siihen päästään keskittymällä oikeisiin asioihin – jos yksinkertaisiin asioihin yritetään sisällyttää liian monta elementtiä, ei millään päästä parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen. Samalla työnantajan kannattaa panostaa henkilöstön viihtyvyyteen. Vain näin voidaan taata hyvän työnteon jatkuvuus.

Hang Nguyenin lapsuuden unelma-ammatti oli myyjä. Ja myyjä hänestä tulikin: ensin SSO:n työharjoittelupaikan ja kesätyön kautta – ja pian vakinaisena työntekijänä. Sen sijaan esihenkilötyöstä Hang ei ollut koskaan haaveillut.
– Kasvoin esihenkilötyöhön pikkuhiljaa, kun minulle osoitettiin yksittäisiä vastuutehtäviä. Koen, että minulta löytyy johtajalle tärkeitä piirteitä, kuten kyky tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa. Kun yksikköömme avautui apulaismyymäläpäällikön paikka, työkaverini kannusti minua hakemaan tehtävään, koska minulla oli jo vahva kokemus myyjän työstä. Ajattelen, että itse työ kehittää taitoja eniten, ja työtä tekemällä myös oppii, missä on hyvä. Itse tunnistan olevani parhaimmillani asiakaspalvelussa. Kehittyminen ei koskaan pysähdy.

Opinnot ja työ täydentävät toisiaan

Nguyen kokee, että SSO kannustaa työntekijöitään kehittämään taitojaan. Eri yksiköissä oppii eri näkökulmia ja pystyy hyödyntämään osaamisensa eri osa-alueita. Työskentely Salessa ja muissa pienemmissä yksiköissä kasvattaa hänen mukaan moniosaajia, sillä erillisiä osastovastaavia ei ole. SSO tukee siinä, missä työntekijä on hyvä ja kannustaa eteenpäin.
– Toimiminen esihenkilönä on avartanut todella paljon näkemään, miten rikasta ja vastuullista työtä johtotehtävät sisältävät. Ensin kaupan puolella tehdään normaalit myyjän tehtävät ja sitten päälle kaikki hallinnollinen työ: työvuorojulkaisut, omavalvontaa, toimistotyöt, sähköpostit, tilaukset ja kaikki työntekijöihin liittyvät asiat. Esihenkilöiltä vaaditaan paljon. Koen kuitenkin, että SSO tukee meitä todella hyvin. Koska organisaatio on niin suuri, ei ole kysymystä, johon joku ei osaisi vastata.

Nguyen on kehittänyt osaamistaan myös opiskelemalla. Vaikka opintojen ja työnteon yhdistäminen on tuntunut toisinaan raskaalta, antavat opinnot paljon välineitä omaan työntekoon. Nguyen on suorittanut työnteon ohella liiketoiminnan perustutkinnon ja aloitti heti perään lähiesimiestyön ammattitutkinnon. SSO on myös järjestänyt työntekijöilleen koulutusta yhdessä Salon Seudun Ammattioppilaitoksen kanssa.
– Koen, että esihenkilöt saavat SSO:lta todella hyvää tukea. Yhteys oman esihenkilöni kanssa on vahva. Olemme kaikki hyvin perillä siitä, mitä ympäristössämme tapahtuu ja pystymme siksi täydentämään niin hyvin toisiamme.

Kokonaisvaltainen työ antaa paljon

– Nautin siitä, että näen oman kädenjälkeni. Meillä kaikilla se on omanlaisensa ja saan siitä onnistumisen tunteen. Kauppamme itsessään on suuri, mutta sijaitsee melko pienellä paikkakunnalla, ja siksi asiakkaista tulee todella tuttuja. Jos on välissä töistä pois, asiakkaat kyselevät jo perään. On ihana tunne huomata, että he kaipaavat. Kyllä sellainen lisää itsevarmuutta.

Nguyen kokee, että SSO:n arvot rohkeus, avoimuus ja vastuullisuus näkyvät hyvin arjessa.  Vastuullisuudesta toimii hyvänä esimerkkinä SSO:n perehdytysjärjestelmä, jonka pääajatuksena on se, että erilliset valmentajat kiertävät perehdyttämässä työntekijöitä. Se antaa kaikille selkeän ja varman alun, mutta vähentää myös muiden työntekijöiden painetta toimia ohjaajina. Rohkeus taas merkitsee mahdollisuutta kertoa omista mielipiteistä ja rohkeutta toteuttaa asiakkaiden toiveita. Työyhteisössä tulee voida olla oma itsensä.
– Olemme helposti lähestyttäviä ja meillä on aito halu auttaa asiakkaita. Lisäksi haluamme auttaa myös toisiamme onnistumaan. Tiimissämme viihtyy henkilö, joka on huumorintajuinen, ahkera ja luova. Meillä tärkeintä on asenne ja halu kehittyä uusiin tehtäviin. Olemme todellinen tiimi, koska kaikki tekevät kaikkea.

Arvoista Nguyen nostaa tärkeimmäksi vastuullisuuden – onhan se katse tulevaisuuteen. Siihen sisältyy myös työntekijöistä huolehtiminen. Hän onkin vaikuttunut SSO:n tavasta palkita työntekijöitään.
– Ihmisillä on tapana vähätellä omaa osaamistaan ja taitojaan. Siksi onkin todella hienoa, miten SSO nostaa hyviä työntekijöitä esille esimerkiksi työmerkkipäiväjuhlien yhteydessä. Se myös motivoi ja antaa viestin, että on tehnyt asioita oikein. Myös monipuoliset henkilöstöedut kuten e-passi ja erilaiset alennukset innostavat.

Nguyen palkittiin juuri vuoden 2022 parhaana palvelun toteuttajana. Hän arvostaa huomionosoitusta siinä määrin, että säilyttää palkintotaulua kotonaan, koska se antaa niin hyvän fiiliksen ja innostaa jatkamaan töitä samalla tavalla.
– On ollut hienoa löytää työn kautta oma osaamisensa. Kannustankin kaikkia olemaan avoinna erilaisille tehtäville: ennakkoajatus jostakin roolista voi työnteon kautta muuttua ja yhtäkkiä voikin huomata löytäneensä aivan uuden toiveammatin.

Hang Nguyenin mukaan pienempi yksikkö tarjoaa mahdollisuuden kasvaa moniosaajaksi
–Työntekijät nauttivat työskentelystä meillä, koska työ on niin monipuolista. Jos täältä lähtee isompaan yksikköön, on jo kaikki osaaminen pohjalla ja voi hakea mille osastolle tahansa.

 

Perniön Ylönkylässä, Kirakan tilalla, valmistetaan savukalkkunaa omassa palvaamossa. Tätä lähiherkkua on tarjolla myös Rikala Bar & Grillissä. Jos et vielä ole maistanut savustettua kalkkunaa, niin tuleppa Rikalaan – tilaa vaikka ravioleja ja savukalkkunaa. Voi olla, että sen jälkeen joudutkin varaamaan joulupöytään tilaa kinkun viereen, sillä tämä on oikea herkkujen herkku.

Kirakan tilan toimintaa luotsaa Jussi Lindholm, taustajoukkoinaan tilan yli 40 vuotta sitten hankkineet Riitta-Maija ja Olavi Lindholm.
­– Kyllähän me täällä Jussin apuna ja tukena ollaan, mutta vastuu – kasvatuksesta palvaukseen – on jo siirtynyt kokonaan hänelle vuodesta 2007 lähtien, Riitta-Maija taustoittaa perhetilan sukupolvenvaihdosta.

Kalkkunan koko elinkaari saman katon alla

Kirakan tilalla toimitaan Riitta-Maijan mukaan valtaosin oman porukan voimin, mutta tarvittaessa saadaan aina väliaikaista apua.
–Leikkaaminen, suolaus, palvaus, pakkaaminen ja pakastaminen – kaikki tehdään tilalla.

Kalkkunatilan koko tuotantoketju löytyy saman katon alta: vastakuoriutuneet kalkkunat kasvavat toisessa päässä rakennusta, ja siirtyvät lopulta teurastukseen toiseen päätyyn. Näin eläimet välttyvät turhalta kuljetuksen aiheuttamalta stressiltä.
–Vaikka emme luomutila olekaan, pyrimme parhaalla mahdollisella tavalla pitämään huolta kalkkunoistamme ja panostamme vastuulliseen yritystoimintaan: kalkkunat saavat kasvaa vapaana tilavassa hallissa, jossa niitä ruokitaan oman tilan viljasta myllytetyllä rehuseoksella. Tila käyttää myös omaa aurinkoenergiaa ja lämpökeskus lämpiää hakkeella, Riitta-Maija kertoo.

”Kalkkunat elävät vapaina tilavassa hallissa, syöden oman tilan viljaa”

Kestävän toimintatavan lisäksi toiminnan keskiöön nousee tärkeänä se, että tuote on laadultaan aina mahdollisimman hyvä ja maukas. Ja sitä se on. Kirakan tilalla kalkkunatuotanto on aloitettu vuodesta 1992 alkaen. Tila on tunnettu erityisesti savustetusta joulukalkkunastaan, jota voi ostaa suoraan tilalta. Tilalla viljellään viljan lisäksi myös vaihtelevasti palko- ja öljykasveja.

Tule maistelemaan savukalkkunaa Rikala Bar & Grilliin. Katso menu osoitteesta raflaamo.fi

Tuoretta kalaa, laadukasta lihaa, herkullisia salaatteja ja valmisruokia…S-market Plazan Ruokatori saa veden herahtamaan kielelle. Sitä vetää ruokakaupan kokenut ammattilainen Pekka Suikki.
–Kovasti yritämme koko tiimin kanssa tarjota asiakkaille parasta mahdollista, heitä vartenhan täällä ollaan, Pekka toteaa.

Pekka tuli SSO:hon samaan aikaan, kun Plazan Ruokatori siirtyi yksityiseltä yrittäjältä osuuskaupan hoitoon. Taustaa parinkymmenen vuoden ajalta löytyy niin K-ryhmästä kuin Minimanista Vaasassa sekä kala- ja lihatukusta.
–Oli kiva aloittaa täällä, kun pääsi mukaan vaikuttamaan asioihin. Työkenttä on melkoisen laaja tilauksista esillepanoihin, asiakaspalvelusta omavalvontaan, hän luonnehtii.

Mukanaan Pekka on tuonut myös uusia ideoita. Yksi niistä on suuren suosion saavuttanut oma savustusuuni. Myös lounasaikaan tarjolla oleva grillattu kala on osoittautunut hitiksi.

Sesonkiherkut maistuvat

Pekka tykkää työstään, koska siinä oppii koko ajan uutta. Ruokatrendejä ja kuluttajien mieltymyksiä hän seuraa aktiivisesti saaden taustatukea osuuskaupan muilta ammattilaisilta. Upea on myös oman osaavan ja työhönsä sitoutuneen tiimin panos.

Ohjeita, reseptejä ja neuvoja Pekka jakaa myös Ruokatorilla.
– Asiakkaat tulevat usein kyselemään, että mitähän sitä tänään laittaisi ruoaksi. On mukava, kun voi antaa vaikkapa ihan uusia ideoita.