Tuoretta kalaa, laadukasta lihaa, herkullisia salaatteja ja valmisruokia…S-market Plazan Ruokatori saa veden herahtamaan kielelle. Sitä vetää ruokakaupan kokenut ammattilainen Pekka Suikki.
–Kovasti yritämme koko tiimin kanssa tarjota asiakkaille parasta mahdollista, heitä vartenhan täällä ollaan, Pekka toteaa.
Pekka tuli SSO:hon samaan aikaan, kun Plazan Ruokatori siirtyi yksityiseltä yrittäjältä osuuskaupan hoitoon. Taustaa parinkymmenen vuoden ajalta löytyy niin K-ryhmästä kuin Minimanista Vaasassa sekä kala- ja lihatukusta.
–Oli kiva aloittaa täällä, kun pääsi mukaan vaikuttamaan asioihin. Työkenttä on melkoisen laaja tilauksista esillepanoihin, asiakaspalvelusta omavalvontaan, hän luonnehtii.
Mukanaan Pekka on tuonut myös uusia ideoita. Yksi niistä on suuren suosion saavuttanut oma savustusuuni. Myös lounasaikaan tarjolla oleva grillattu kala on osoittautunut hitiksi.
Sesonkiherkut maistuvat
Pekka tykkää työstään, koska siinä oppii koko ajan uutta. Ruokatrendejä ja kuluttajien mieltymyksiä hän seuraa aktiivisesti saaden taustatukea osuuskaupan muilta ammattilaisilta. Upea on myös oman osaavan ja työhönsä sitoutuneen tiimin panos.
Ohjeita, reseptejä ja neuvoja Pekka jakaa myös Ruokatorilla.
– Asiakkaat tulevat usein kyselemään, että mitähän sitä tänään laittaisi ruoaksi. On mukava, kun voi antaa vaikkapa ihan uusia ideoita.
ABC Masuunissa on kovasti kiireinen tunnelma, mutta henkilöstö kuulee korvanapeistaan iloista lauleskelua. Keittiössä ahertava Marjo Kanerva se siellä hyräilee ja saa kaikki hyvälle tuulelle.
Vaikka olisi hieman stressaava päivä, tunnelmaa voi aina keventää. Tykkään höpistä radioon ja kertoa ”tyhmiä” juttuja, SSO:n Vuoden positiivisimman kunniamaininnan saanut Marjo nauraa. Työkaverit kiittelevät Marjoa siitä, että hän ei ole koskaan huonolla tuulella ja saa ilon tarttumaan myös muihin. Marjo on vaatimaton ja uskomattoman hyvä työssään, he sanovat.
Marjo valmistui kokiksi vuonna 2009 ja on tehnyt töitä monissa erilaisissa ravintoloissa. SSO:ssa ja ABC Masuunissa hän aloitti vuonna 2019. Korona-aikana iso työnantaja osoittautui luotettavaksi ja turvalliseksi.
–Kun ensimmäinen ravintolasulku tuli, pääsin töihin Sale Pusulaan. Vaihto kaupan puolelle jännitti aluksi, mutta minut otettiin tosi hyvin vastaan, neuvottiin ja sain oppia paljon.
Toisen sulun ajaksi Marjon oli tarkoitus mennä Karkkilan S-markettiin, mutta sitten kohtalo puuttui peliin. Marjolle sattui haveri ja jalka jouduttiin kipsaamaan. Positiivisesta luonteenlaadusta oli jalka paketissa maailman menoa seuratessa jälleen hyötyä.
Töissä Marjo pyrkii aina ottamaan kaikki, myös uudet työntekijät, mukaan porukkaan. Kunnollista perehdyttämistä hän pitää avainasiana.
–ABC:llä on tärkeää, että töitä osataan tehdä monipuolisesti niin kassalla, salissa kuin keittiössä. Tähän haluan kaikkia rohkaista ja annan itse aina apua, kun sitä tarvitaan. Se on mukavaa, että meillä on täällä joustava ja varsin saman henkinen porukka, Marjo kertoo.
– Meillä on hyvä työilmapiiri ja minulla on hyvä henkilökunta. Uskon, että tämä heijastuu myös asiakkaille, SSO:n parhaan palvelun esimiehen kunniamaininnan saanut Jonas Blomqvist toteaa.
Jonaksen väki S-market Kemiössä ja Sale Taalintehtaalla antaa esimiehelleen vuolaasti kiitosta. ”Kuuntelee ja välittää. Aina hyvällä tuulella, huumorintajuinen. Auttavainen, mutta myös auktoriteettia löytyy.”
Jonas on iloinen noista luonnehdinnoista, sillä juuri tuollainen ”pomo” hän haluaakin olla.
– Kyllä mä olen varmasti sellainen aika helposti lähestyttävä. Toki puutun myös epäkohtiin, jos sellaisia ilmenee. Omia esimiestaitojani pyrin koko ajan kehittämään.
Kahden yksikön vetäminen ei ole miehelle haaste, vaan rikkaus.
– Olemme yhtä porukkaa ja pystymme tarpeen tullen auttamaan toisiamme. Henkilöstö on kokenut, että ristiintyöskentely kahdessa yksikössä on hauskaa ja tuo työhön vaihtelua.
Jonas itse työskentelee Kemiössä noin neljänä päivänä viikossa ja käy Taalintehtaalla kerran, pari viikossa.
– Tiedän, että hommat hoituvat, vaikka en itse olisi paikalla. Jaan tehtäviä ja delegoin. Minulla on loistavat apulaispäälliköt ja saatavuusvastaavat, ja tiimit toimivat hyvin itseohjautuvasti, hän kiittelee.
Oppeja Oolannista
Jonas aloitti uransa SSO:n palveluksessa 18 vuotta sitten juuri 18 vuotta täytettyään. Sale Taalintehtaan hän sai vastuulleen ollessaan vasta 22-vuotias.
Seuraavaksi oli vuorossa varsin mielenkiintoinen ja opettavainen ajanjakso, kun Jonas lähti Ahvenanmaalle, jonne Osuuskauppa Varuboden-Osla oli avannut S-ryhmän kaikkien aikojen ensimmäiset myymälät. Jonas veti S-marketteja Jomalassa ja Godbyssä.
– Haasteita riitti, mutta myös paljon hienoja hetkiä, hän muistelee aikaa.
Jonaksen uraan mahtuvat myös vuodet personal trainerina. Kuntosalilla mies ahertaa edelleen jopa viisi kertaa viikossa, mutta personal trainerin työ on vaihtunut mieluisaksi harrastukseksi.
-Vi har bra arbetsklimat och jag har en bra personal. Jag tror, att detta reflekteras också till kunderna, konstaterar erkännande av titeln förmannen för bästa servicens mottagare Jonas Blomqvist. Personalen i S-market Kimito och Sale Dalsbruk är tacksamma för sin förman Jonas.” Lyssnar och bryr sig, Alltid på bra humör och har ett sinne för humor. Hjälpsam, men auktoriteten fattas inte.”
Jonas är glad över dessa karakteriseringarna för att de beskriver en sådan ”chef” han vill vara.
– Nog är jag säkert lättillgänglig. Förstås ingriper jag mig i fel, ifall det uppkommer sådana. Egna färdigheter som förman försöker jag alltid förbättra. Att leda två enheter är inte ett hinder, utan en rikedom för Jonas.
-Vi är en gemensam grupp, och ifall det behövs, så hjälper vi varandra. Personalen har upplevt, att arbetande mellan två enheter är roligt och att det ger en bra variation till vardagen.
Jonas arbetar ungefär fyra dagar i veckan i Kimito och en eller två dagar i Dalsbruk.
-Jag vet att saker och ting blir gjorda fastän jag inte är på plats. Jag delar och delegerar olika uppgifter. Jag har underbara biträdande chefer och tillgänglighetsansvariga, och teamen är självstyrande och det fungerar bra, tackar han.
Lärdomar från Åland
Jonas började sin karriär inom SSO för 18 år sedan, då han fyllde 18 år. Han fick ansvaret över Sale Dalsbruk då han fyllde 22. Härnäst var det en väldigt intressant och lärorik period, då Jonas tog sig vidare till Åland, dit andelshandeln Varuboden-Osla hade öppnat S-gruppens första butiker. Jonas drev S-market butiker i Jomala och i Godsby.
-Utmaningar fanns det, men många fina stunder, minns han.
Till Jonas karriär tillhörs också åren som personal trainer. På gymmet tränar han ännu upp till fem gånger i veckan, men jobbet som PT har bytts till en hobby.
– Kun elämä on tasapainossa, on helppo hymyillä. Ei ole murheiden vuoria kiivettävänä, toteaa Suur-Seudun Osuuskauppa SSO:n Vuoden positiivisin -kunniamaininnan saanut Niko Kähkönen.
Hän arvelee, että positiivisuus on tarttunut selkäytimeen jo äidinmaidossa ja muistelee olleensa lapsesta saakka iloinen ja myönteinen. Samat ominaisuudet ovat periytyneet nyt vuoden ikäiselle pojalle, jota isä nimittää Vili Vilpertiksi. Pienokaisella on hymy herkässä ja pilkettä silmäkulmassa.
Niko on tehnyt pitkän uran autokaupan parissa ja edennyt askel kerrallaan myyjästä toimitusjohtajaksi. Saavutuksiin kuuluvat muun muassa Suomen parhaan Seat-myyjän sekä Suomen parhaan Citroen-myyjän tittelit. Vuodesta 2017 lähtien hän on menestyksellä luotsannut Lohjan Autokeskusta sen seitsemännelle vuosikymmenelle uusien haasteiden aallokossa.
Niko sanoo olevansa aidosti otettu saamastaan tunnustuksesta ja arvostavansa sitä korkealle.
– Se oli iloinen yllätys, joka lämmittää sydäntä. Uskon, että positiivisuus on valtava voimavara työyhteisössä. Jos asiat nähdään negatiivisessa valossa, sillä on lamaannuttava vaikutus kaikkeen toimintaan. Positiivisuus sen sijaan tarttuu koko organisaatioon ja luo luottamuksen ja keskusteluyhteyden ihmisten välille.
Puhumalla paras
Jos Nikon pitäisi valita elämänsä motto, se olisi ”keskustelemalla asiat selviävät”.
– Tämä pitää paikkansa niin työssä kuin yksityiselämässä. Suu pitää uskaltaa suomalaisenkin avata.
Työ autojen parissa on Nikolle lapsuuden unelmien täyttymys.
– Olen aina ollut autoihminen, pidän nimittäin sekä autoista että ihmisistä.
Rakkaus menopeleihin syttyi jo paloruiskun kokoisena.
– Aluksi leikin pikkuautoilla ja heti lukemaan opittuani ahmin Tuulilasia ja Tekniikan Maailmaa. Tein ruutuvihkoon vertailuja saman kokoluokan autojen teknisistä ominaisuuksista ja jaoin pisteitä niin, että meidän auto voitti aina.
Autojen lisäksi myös moottoripyöräily on lähellä miehen sydäntä. Harrastuksiin kuuluvat myös uinti, sähly ja lukeminen.
Teksti: Kimmo Salo Kuva: Petteri Kitti
Kun henkilöstöasiantuntija Heli Jauhanen palkittiin Suur-Seudun Osuuskauppa SSO:n Parhaan palvelun toteuttajan kunniamaininnalla, perusteluissa korostettiin hänen pitkää uraansa ja rooliaan avaintekijänä monissa erilaisissa tehtävissä.
Kesätöissä silloisen Salon Seudun Osuuskaupan Suomusjärven myymälässä vuonna 1986 aloittanut Heli on nähnyt kaupan toimintaa monesta vinkkelistä. Vuodesta 1994 yhtäjaksoisesti osuuskaupassa työskennellyt nainen on tehnyt töitä niin kaupan kassalla kuin lihaosastolla, toiminut vuorovastaavana ja tuoteryhmävastaavana, tehnyt töitä asiakasomistajapalveluissa ja ollut mukana avaamassa S-Pankkia Plazaan.
Heli toimi useita vuosia luottamusmiehenä ja on nykyisin osuuskaupan yhteyshenkilö työterveyteen päin. Henkilöstöön, sen hyvinvointiin, työssä jaksamiseen ja perehdyttämiseen, liittyvät asiat ovat lähellä sydäntä.
– Nykyisessä toimessani henkilöstöasiantuntijana minulla on ilo työskennellä juuri näiden asioiden parissa. Työ, jossa saa tehdä hyvin monenlaisia asioita, on palkitsevaa, hän sanoo.
Pian valmis tradenomi
”Heli on hengenrakentaja ja aina valmis auttamaan”, työkaverit sanovat. Omaa työryhmäänsä hän kuvailee pieneksi, tiiviiksi ja ammattitaitoiseksi porukaksi, jonka kanssa on mukava tehdä töitä.
– Toimiva henkilöstöhallinto on ihan kaikkien etu. Tehtävämme on miettiä ja toteuttaa monenlaisia asioita liiketoiminnalle valmiiksi niin, ettei siellä tarvitse olla HR-asioiden syväosaajia. Meidän roolimme on tukea, ohjata ja kehittää, Heli määrittelee.
Parhaillaan Heli viimeistelee töiden ohella tradenomin tutkintoon kuuluvaa lopputyötään. Hän kertoo olevansa myös erittäin nopea ja ahkera lukija, joka saattaa parhaimmillaan ahmia useita kirjoja päivässä. Lempilukemista ovat dekkarit.
Kotijoukkoihin kuuluvat aviomies, kolme lasta ja ragdoll-rotuinen kissa. Kyseinen rotu tiedetään kookkaaksi ja erittäin sosiaaliseksi. Ei siis ihme, että Heli kuvailee kissaansa sanomalla sen olevan ”kymmenen kiloa täynnä rakkautta!”
– Ihan puskista tuli, huudahtaa Minna Aitio saamastaan Parhaan palvelun esimiehen tunnustuksesta.
Uskoisiko tuota? ABC Perniö eli Minnan vetämä tiimi palkittiin nimittäin jo vuonna 2021 Parhaan palvelun työyhteisön kunniamaininnalla.
– Tämä kertoo varmasti siitä, että minun ja työryhmäni tekemiseen on uskottu. Ilman ihania kollegoja täällä Perniössä ja koko SSO:ssa nyt saamaani titteliä ei olisi tullut. On mahtavaa, kuinka paljon tukea omaan työhön ja tekemiseen olen saanut, Minna jakaa kunniaa.
– Mutta onhan tämä sellainen ”kerran elämässä wau-kokemus”, joka todella lämmittää sydäntä.
Vastuuseen kasvanut
Mutta millainen ihminen Vuoden esimies itse on? ”Välittävä, tsemppaava ja kannustava”, sanovat työkaverit. ”Saa porukasta parhaat puolet esiin.” ”Huumorintajuinen mutta tarvittaessa myös jämäkkä.”
– Haluan olla helposti lähestyttävä. Ei ole asiaa, josta minulle ei voisi tulla juttelemaan, oveni on aina auki, Minna sanoo.
Minna on kasvanut vastuuseen. Ura alkoi Restelin palveluksessa kokkina, eteni sieltä Auran Shellin keittiöpäälliköksi ja edelleen ABC Piihovin keittiömestariksi ja apulaisliikennemyymäläpäälliköksi. ABC Perniötä hän on vetänyt reilut kaksi vuotta.
Kädet savessa töitä tekevä nainen johtaa omalla esimerkillään ja kannustaa porukkaa onnistumaan yhdessä tiiminä. Hän haluaa luoda yksikköön kulttuurin, jossa jokainen voi kokea työn iloa ja merkityksellisyyttä.
– Olemme täällä asiakasta varten ja haluamme taata laadukasta palvelua, jotta he tulevat meille aina uudelleen. Voimme siis jättää jäljen heidän sydämeensä.
Minnaa kehutaan ihmiseksi, jolla on hyviä ideoita ja tarmoa toteuttaa niitä. SSO:n omaan Meidän juttuun Perniössä on hänen johdollaan lähdetty innolla mukaan.
– Teemanamme on Neljä vuodenaikaa. Nyt maaliskuun lopussa sali on jo viritetty pääsiäisteemaan. Kesällä tempaisemme yhdessä S-marketin ja paikallisten kumppaneiden kanssa, ja seuraavan kerran syksyllä ja loppuvuodesta. Aloitimme Meidän jutun jo viime jouluna leipomalla itse kakkuja ja muuta hyvää omiin myyjääisiimme. Haluamme, että asiakkaat muistavat meidät näistä jutuista ja heille on aina tarjolla jotain uutta, jota odottaa.
”Huipputyyppi, jonka kanssa on helppo tehdä yhteistyötä. Hän antaa aina apua toisille. Todellinen tiimipelaaja.”
Näin luonnehtivat työkaverit Vuoden avainpelaajan tittelin saanutta Janne Mäkistä, joka on nyt puolentoista vuoden ajan keittiömestarina vetänyt Lohen Antonion keittiötiimiä. Janne on tunnustuksesta iloinen, kuvastaahan se sitä, mihin hän omassa työssään pyrkii: auttamaan työkavereitaan niin, että yhteiset tavoitteet saavutetaan. Kuten avainpelaajan pitääkin, hän on aina paikalla siellä, missä tapahtuu – pitämässä langat käsissään. Janne tekee itse kaikkia keittiön töitä ja myös kaikkia työvuoroja. Kokeneelta ammattilaiselta riittää neuvoja, ohjeistusta ja tsemppiä nuoremmille työkavereille.
Jannella on takanaan jo pitkä ja menestyksekäs työura. Ensimmäisen keittiön hän sai vastuulleen ollessaan vasta 22-vuotias. Ravintola oli Helsingin Esplanadilla sijannut gastropub Sir Eino. Tuolloin 2000-luvun alussa se oli vielä yksityisessä omistuksessa, kunnes HOK-Elanto osti sen ja muut Center Inn -ravintolat vuonna 2013. Kuuden vuoden ajan Janne vastasi Sir Einon lisäksi ravintola La Famiglian keittiöstä. SSO:ssa hän on Antonion lisäksi ehtinyt toimia Nummelan Rosson keittiömestarina.
Oma kädenjälki näkyy
Saako keittiömestari suoraa palautetta asiakkailta?
– Kyllä kehut keittiöön kuuluvat, ja toki moitteetkin. Pääasiassa palaute on ollut hyvin positiivista. Esimerkiksi lounasbuffetimme on kerännyt paljon kiitosta. Seuraamme palautetta useista eri kanavista, kuten sosiaalisesta mediasta. NPS- eli suositteluluvut ovat meille tärkeä mittari, Janne kertoo.
Hän on tyytyväinen siitä, kuinka hyvät mahdollisuudet hänellä on vaikuttaa omaan ruokatuotteeseen.
– Teemme tuotekehitystä pienessä ryhmässä, johon kuuluvat kollegani Mikko Erkkilä Salon Antoniosta sekä ravintoloidemme päälliköt.
Lohen Antonion keittiössä häärii yhteensä seitsemän kokkia, jotka huolehtivat myös kahvila-ravintola Toastin tarjonnasta.
– Henkilökuntaa voisi olla enemmänkin. Alaa vaivaa työvoimapula, ja esimerkiksi kesätöihin ei ole hakijoita juurikaan ollut. Todella tärkeä vahvistus joukkomme ovat filippiiniläiset kokkimme, Janne toteaa.
”Todellinen asiakaspalvelun ammattilainen, joka kohtaa kaikki asiakkaat omalla persoonallisella tavallaan. Pelisilmää löytyy tilanteessa kuin tilanteessa.”
Näin luonnehtivat työkaverit liikennemyymälätyöntekijä Ari Gröhniä, jonka ystävällinen, auttavainen ja kohtelias olemus on tullut tutuksi myös tv:stä, ABC Lohjalla kuvatuista Tankkaustarinoista nimittäin.
Kun Ari kuuli saamastaan Parhaan palvelun toteuttajan tunnustuksesta, hän tuumasi, että noinkohan minä olen tuollainen.
– Toki asiakaspalvelu on minulla kovasti lähellä sydäntä, joten lämmittäähän tämä. Eivät ne hyllyssä olevat tavarat minulle puhu, vaan ihmiset, mies toteaa.
Ari tunnetaan asiakaspalvelijana, jolta riittää aikaa kaikille. Usein – tilanteen niin toki salliessa – hän jää juttelemaan asiakkaiden kanssa niitä näitä, ja he lähtevät hymyssä suin jatkamaan matkaa.
– Onpa joku joskus sanonut, että mitä ihmettä, täällähän on puhuva kassa, hän naurahtaa.
Apuaan Ari pyrkii tarjoamaan tilanteessa kuin tilanteessa. Vaikkapa silloin, kun auto on tehnyt tenän ja ABC:lle päässyt kuljettaja miettii ymmällään, miten tästä eteenpäin.
– Jos en muuta osaa, voin ainakin tilata hinausauton. Pääasia on rauhoitella asiakasta ja näyttää, että kyllä tästäkin selvitään.
Liikennemyymälän kasvot
Ari Gröhnin rakkaus asiakaspalvelutyöhön on peruja liki 30 vuoden takaa, jolloin hän työskenteli silloisessa Osuuskauppa Seudussa ja sen suosituissa ravintoloissa Lohessa ja Rossossa. Sen jälkeen vierähti yhdeksän vuotta Virkkalassa Petteri-nimisessä ravintolassa, josta tie vei sitten ABC Piihoviin. Liikennemyymälöissä on vierähtänyt nyt yhteensä 15 vuotta.
Palataan vielä Tankkaustarinoihin.
– Aluksi kameran läsnäolo jännitti, mutta sitten päätin olla vain oma itseni. Kokemus oli hauska, ja nyt katson reality-sarjoja ihan toisella silmällä, ”asemamme keulakuvaksikin” tituleerattu Ari kertoo.
Kotona hänellä on vaimo, poika ja sijoitustyttö sekä erittäin vahvan paimenvietin omaava koira. Naapurilla on lampaita, jotka Jekku kyllä laittaa järjestykseen.
”Ole niin positiivinen, että negatiiviset ihmiset eivät halua olla lähelläsi”, siteeraa Jonna Sivill englanninkielistä sanontaa. Lause voisi hyvin olla hänen mottonsa.
SSO:n vuoden positiivisimmaksi työntekijäksi valittu Jonna tulee työkavereiden mukaan töihin aina hyvällä tuulella ja levittää iloa ympärilleen. Asiakkaat hän kohtaa mahtavalla palveluasenteella. Sokoksen salaiseksi aseeksikin häntä kehutaan.
– Erityisen mukavalta tunnustus tuntuu siksi, että sen ovat antaneet omat työkaverit, hän tuumaa. Kiittävää palautetta tulee säännöllisesti myös asiakkailta, jotka tunnistavat Jonnan myös somepostauksista.
Jonna on työskennellyt Sokoksessa kosmetiikkamyyjänä reilut kaksi ja puoli vuotta. Parturi-kampaajan koulutuksen saanut nainen iloitsee kovasti Sokokselle alkuvuodesta avatusta pienestä kauneushoitolasta.
– Työni on valtavan monipuolista. Voin myydä yhdelle asiakkaalle rintaliivit, toiselle puvun, kolmannelle ihanan tuoksun ja siirtyä hoitolan puolelle laittamaan ripsiä ja kulmia. Pystyn siis tuottamaan ihmisille iloa ja hyvää mieltä monin tavoin.
Jonnalla itsellään on hymy herkässä. Häntä kuvaillaan moniosaajaksi, joka pärjää kaikissa tilanteissa.
Töissä hän esiintyy roolinsa mukaisesti aina huoliteltuna, mutta kotona Kiskossa korkkarit vaihtuvat lantsareihin ja asiakaspalvelutyö vanhan maatilan hoitoon. Pihapiirissä huomiota vaativat kaksi suomenhevosta, pari lammasta ja joukko kanoja.
– Ei me niitä lampaita syödä ja kanoistakin vain niiden munat, Jonna nauraa.
– Tämä on meille sellainen elämäntapa, kuten 1700-luvulta peräisin olevan hirsitalon ylläpitokin.
Aidosti välittävä, empaattinen, reipas, hauska ja helposti lähestyttävä. Näin luonnehtivat työkaverit Vuoden esimiehen kunniamaininnan saanutta Hanna Pihlströmiä. Helmikuussa 2021 Lohjan ravintolamaailman päällikkönä aloittanut Hanna sanoo, että tunnustus oli hänelle – vielä sangen tuoreelle esihenkilölle – iloinen yllätys.
– Varmaan olen sitten tehnyt jotain oikein, hän toteaa vaatimattomasti, mutta myöntää kyllä tunnistavansa itsensä noista adjektiiveista.
– Yritän olla aina tavoitettavissa ja läsnä. Luonteeltani olen positiivinen ja nauravainen, eikä minulla yleensä ole huonoja päiviä.
Lohjan Prismakeskuksessa Hanna vetää Hesburgeria ja SSO:n omaa ravintolakonseptia Kahvila Kuulasta. Hesburgerin toimintamalli on hänelle tuttu ajalta, jolloin hän työskenteli Lohjan ABC:llä Hesburger-vastaavana.
Takana opettavainen vuosi
Mennyt vuosi koronavaikutuksineen oli Lohjan ravintolamaailmassa, niin kuin muuallakin, haastava. Työkaverit kiittävät Hanna siitä, kuinka hän on joustanut enemmän kuin kukaan voisi vaatia ja ottanut hienosti huomioon ihmisten jaksamisen. Ilman Hannan tukea emme olisi pärjänneet, he kertovat.
– Vuosi oli kovasti opettavainen ja kasvattava. Paineensietokyky lisääntyi kovasti. Onneksi minulla on täällä loistoporukka: yhdessä olemme onnistuneet, hän toteaa itse.
Henkilökunnan määrä on myös kasvanut – kesävahvistuksineen heitä on jo 25. Uudet tilauskanavat, kuten Wolt, ovat tuoneet tarvetta uusille käsipareille.
Hanna kiittää työnantajaansa henkilöstön työhyvinvoinnin monipuolisesta tukemisesta.
– Tykkään myös itse keksiä pieniä ilahduttavia juttuja. Olen sellainen ”huvileipuri” ja saatan joskus tuoda porukalle jotain herkkuja. Kun ilmat tästä lämpenevät, lähdemme joukolla piknikille, hän kertoo.
Omia akkujaan Hanna lataa pelaamalla videopelejä yhdessä miehensä sekä 11- ja 10-vuotiaiden tytärtensä kanssa. Lenkkeily ja frisbee-golf kuuluvat myös vapaa-aikaan.