–  Kun elämä on tasapainossa, on helppo hymyillä. Ei ole murheiden vuoria kiivettävänä, toteaa Suur-Seudun Osuuskauppa SSO:n Vuoden positiivisin -kunniamaininnan saanut Niko Kähkönen.

Hän arvelee, että positiivisuus on tarttunut selkäytimeen jo äidinmaidossa ja muistelee olleensa lapsesta saakka iloinen ja myönteinen. Samat ominaisuudet ovat periytyneet nyt vuoden ikäiselle pojalle, jota isä nimittää Vili Vilpertiksi. Pienokaisella on hymy herkässä ja pilkettä silmäkulmassa.

Niko on tehnyt pitkän uran autokaupan parissa ja edennyt askel kerrallaan myyjästä toimitusjohtajaksi. Saavutuksiin kuuluvat muun muassa Suomen parhaan Seat-myyjän sekä Suomen parhaan Citroen-myyjän tittelit. Vuodesta 2017 lähtien hän on menestyksellä luotsannut Lohjan Autokeskusta sen seitsemännelle vuosikymmenelle uusien haasteiden aallokossa.

Niko sanoo olevansa aidosti otettu saamastaan tunnustuksesta ja arvostavansa sitä korkealle.
–  Se oli iloinen yllätys, joka lämmittää sydäntä. Uskon, että positiivisuus on valtava voimavara työyhteisössä. Jos asiat nähdään negatiivisessa valossa, sillä on lamaannuttava vaikutus kaikkeen toimintaan. Positiivisuus sen sijaan tarttuu koko organisaatioon ja luo luottamuksen ja keskusteluyhteyden ihmisten välille.

Puhumalla paras

Jos Nikon pitäisi valita elämänsä motto, se olisi ”keskustelemalla asiat selviävät”.
–  Tämä pitää paikkansa niin työssä kuin yksityiselämässä. Suu pitää uskaltaa suomalaisenkin avata.

Työ autojen parissa on Nikolle lapsuuden unelmien täyttymys.
–  Olen aina ollut autoihminen, pidän nimittäin sekä autoista että ihmisistä.

Rakkaus menopeleihin syttyi jo paloruiskun kokoisena.
– Aluksi leikin pikkuautoilla ja heti lukemaan opittuani ahmin Tuulilasia ja Tekniikan Maailmaa. Tein ruutuvihkoon vertailuja saman kokoluokan autojen teknisistä ominaisuuksista ja jaoin pisteitä niin, että meidän auto voitti aina.

Autojen lisäksi myös moottoripyöräily on lähellä miehen sydäntä. Harrastuksiin kuuluvat myös uinti, sähly ja lukeminen.

 

Teksti: Kimmo Salo Kuva: Petteri Kitti

Kun henkilöstöasiantuntija Heli Jauhanen palkittiin Suur-Seudun Osuuskauppa SSO:n Parhaan palvelun toteuttajan kunniamaininnalla, perusteluissa korostettiin hänen pitkää uraansa ja rooliaan avaintekijänä monissa erilaisissa tehtävissä.

Kesätöissä silloisen Salon Seudun Osuuskaupan Suomusjärven myymälässä vuonna 1986 aloittanut Heli on nähnyt kaupan toimintaa monesta vinkkelistä. Vuodesta 1994 yhtäjaksoisesti osuuskaupassa työskennellyt nainen on tehnyt töitä niin kaupan kassalla kuin lihaosastolla, toiminut vuorovastaavana ja tuoteryhmävastaavana, tehnyt töitä asiakasomistajapalveluissa ja ollut mukana avaamassa S-Pankkia Plazaan.

Heli toimi useita vuosia luottamusmiehenä ja on nykyisin osuuskaupan yhteyshenkilö työterveyteen päin. Henkilöstöön, sen hyvinvointiin, työssä jaksamiseen ja perehdyttämiseen, liittyvät asiat ovat lähellä sydäntä.
– Nykyisessä toimessani henkilöstöasiantuntijana minulla on ilo työskennellä juuri näiden asioiden parissa. Työ, jossa saa tehdä hyvin monenlaisia asioita, on palkitsevaa, hän sanoo.

Pian valmis tradenomi

”Heli on hengenrakentaja ja aina valmis auttamaan”, työkaverit sanovat. Omaa työryhmäänsä hän kuvailee pieneksi, tiiviiksi ja ammattitaitoiseksi porukaksi, jonka kanssa on mukava tehdä töitä.
– Toimiva henkilöstöhallinto on ihan kaikkien etu. Tehtävämme on miettiä ja toteuttaa monenlaisia asioita liiketoiminnalle valmiiksi niin, ettei siellä tarvitse olla HR-asioiden syväosaajia. Meidän roolimme on tukea, ohjata ja kehittää, Heli määrittelee.

Parhaillaan Heli viimeistelee töiden ohella tradenomin tutkintoon kuuluvaa lopputyötään. Hän kertoo olevansa myös erittäin nopea ja ahkera lukija, joka saattaa parhaimmillaan ahmia useita kirjoja päivässä. Lempilukemista ovat dekkarit.

Kotijoukkoihin kuuluvat aviomies, kolme lasta ja ragdoll-rotuinen kissa. Kyseinen rotu tiedetään kookkaaksi ja erittäin sosiaaliseksi. Ei siis ihme, että Heli kuvailee kissaansa sanomalla sen olevan ”kymmenen kiloa täynnä rakkautta!”

– Ihan puskista tuli, huudahtaa Minna Aitio saamastaan Parhaan palvelun esimiehen tunnustuksesta.

Uskoisiko tuota? ABC Perniö eli Minnan vetämä tiimi palkittiin nimittäin jo vuonna 2021 Parhaan palvelun työyhteisön kunniamaininnalla.
– Tämä kertoo varmasti siitä, että minun ja työryhmäni tekemiseen on uskottu. Ilman ihania kollegoja täällä Perniössä ja koko SSO:ssa nyt saamaani titteliä ei olisi tullut. On mahtavaa, kuinka paljon tukea omaan työhön ja tekemiseen olen saanut, Minna jakaa kunniaa.
– Mutta onhan tämä sellainen ”kerran elämässä wau-kokemus”, joka todella lämmittää sydäntä.

Vastuuseen kasvanut

Mutta millainen ihminen Vuoden esimies itse on? ”Välittävä, tsemppaava ja kannustava”, sanovat työkaverit. ”Saa porukasta parhaat puolet esiin.” ”Huumorintajuinen mutta tarvittaessa myös jämäkkä.”
– Haluan olla helposti lähestyttävä. Ei ole asiaa, josta minulle ei voisi tulla juttelemaan, oveni on aina auki, Minna sanoo.

Minna on kasvanut vastuuseen. Ura alkoi Restelin palveluksessa kokkina, eteni sieltä Auran Shellin keittiöpäälliköksi ja edelleen ABC Piihovin keittiömestariksi ja apulaisliikennemyymäläpäälliköksi. ABC Perniötä hän on vetänyt reilut kaksi vuotta.

Kädet savessa töitä tekevä nainen johtaa omalla esimerkillään ja kannustaa porukkaa onnistumaan yhdessä tiiminä. Hän haluaa luoda yksikköön kulttuurin, jossa jokainen voi kokea työn iloa ja merkityksellisyyttä.
–  Olemme täällä asiakasta varten ja haluamme taata laadukasta palvelua, jotta he tulevat meille aina uudelleen. Voimme siis jättää jäljen heidän sydämeensä.

Minnaa kehutaan ihmiseksi, jolla on hyviä ideoita ja tarmoa toteuttaa niitä. SSO:n omaan Meidän juttuun Perniössä on hänen johdollaan lähdetty innolla mukaan.
– Teemanamme on Neljä vuodenaikaa. Nyt maaliskuun lopussa sali on jo viritetty pääsiäisteemaan. Kesällä tempaisemme yhdessä S-marketin ja paikallisten kumppaneiden kanssa, ja seuraavan kerran syksyllä ja loppuvuodesta. Aloitimme Meidän jutun jo viime jouluna leipomalla itse kakkuja ja muuta hyvää omiin myyjääisiimme. Haluamme, että asiakkaat muistavat meidät näistä jutuista ja heille on aina tarjolla jotain uutta, jota odottaa.

”Huipputyyppi, jonka kanssa on helppo tehdä yhteistyötä. Hän antaa aina apua toisille. Todellinen tiimipelaaja.”

Näin luonnehtivat työkaverit Vuoden avainpelaajan tittelin saanutta Janne Mäkistä, joka on nyt puolentoista vuoden ajan keittiömestarina vetänyt Lohen Antonion keittiötiimiä. Janne on tunnustuksesta iloinen, kuvastaahan se sitä, mihin hän omassa työssään pyrkii: auttamaan työkavereitaan niin, että yhteiset tavoitteet saavutetaan. Kuten avainpelaajan pitääkin, hän on aina paikalla siellä, missä tapahtuu – pitämässä langat käsissään. Janne tekee itse kaikkia keittiön töitä ja myös kaikkia työvuoroja. Kokeneelta ammattilaiselta riittää neuvoja, ohjeistusta ja tsemppiä nuoremmille työkavereille.

Jannella on takanaan jo pitkä ja menestyksekäs työura. Ensimmäisen keittiön hän sai vastuulleen ollessaan vasta 22-vuotias. Ravintola oli Helsingin Esplanadilla sijannut gastropub Sir Eino. Tuolloin 2000-luvun alussa se oli vielä yksityisessä omistuksessa, kunnes HOK-Elanto osti sen ja muut Center Inn -ravintolat vuonna 2013. Kuuden vuoden ajan Janne vastasi Sir Einon lisäksi ravintola La Famiglian keittiöstä. SSO:ssa hän on Antonion lisäksi ehtinyt toimia Nummelan Rosson keittiömestarina.

Oma kädenjälki näkyy

Saako keittiömestari suoraa palautetta asiakkailta?
– Kyllä kehut keittiöön kuuluvat, ja toki moitteetkin. Pääasiassa palaute on ollut hyvin positiivista. Esimerkiksi lounasbuffetimme on kerännyt paljon kiitosta. Seuraamme palautetta useista eri kanavista, kuten sosiaalisesta mediasta. NPS- eli suositteluluvut ovat meille tärkeä mittari, Janne kertoo.

Hän on tyytyväinen siitä, kuinka hyvät mahdollisuudet hänellä on vaikuttaa omaan ruokatuotteeseen.
– Teemme tuotekehitystä pienessä ryhmässä, johon kuuluvat kollegani Mikko Erkkilä Salon Antoniosta sekä ravintoloidemme päälliköt.

Lohen Antonion keittiössä häärii yhteensä seitsemän kokkia, jotka huolehtivat myös kahvila-ravintola Toastin tarjonnasta.
– Henkilökuntaa voisi olla enemmänkin. Alaa vaivaa työvoimapula, ja esimerkiksi kesätöihin ei ole hakijoita juurikaan ollut. Todella tärkeä vahvistus joukkomme ovat filippiiniläiset kokkimme, Janne toteaa.

 ”Todellinen asiakaspalvelun ammattilainen, joka kohtaa kaikki asiakkaat omalla persoonallisella tavallaan. Pelisilmää löytyy tilanteessa kuin tilanteessa.”

Näin luonnehtivat työkaverit liikennemyymälätyöntekijä Ari Gröhniä, jonka ystävällinen, auttavainen ja kohtelias olemus on tullut tutuksi myös tv:stä, ABC Lohjalla kuvatuista Tankkaustarinoista nimittäin.

Kun Ari kuuli saamastaan Parhaan palvelun toteuttajan tunnustuksesta, hän tuumasi, että noinkohan minä olen tuollainen.
– Toki asiakaspalvelu on minulla kovasti lähellä sydäntä, joten lämmittäähän tämä. Eivät ne hyllyssä olevat tavarat minulle puhu, vaan ihmiset, mies toteaa.

Ari tunnetaan asiakaspalvelijana, jolta riittää aikaa kaikille. Usein – tilanteen niin toki salliessa – hän jää juttelemaan asiakkaiden kanssa niitä näitä, ja he lähtevät hymyssä suin jatkamaan matkaa.
– Onpa joku joskus sanonut, että mitä ihmettä, täällähän on puhuva kassa, hän naurahtaa.

Apuaan Ari pyrkii tarjoamaan tilanteessa kuin tilanteessa. Vaikkapa silloin, kun auto on tehnyt tenän ja ABC:lle päässyt kuljettaja miettii ymmällään, miten tästä eteenpäin.
– Jos en muuta osaa, voin ainakin tilata hinausauton. Pääasia on rauhoitella asiakasta ja näyttää, että kyllä tästäkin selvitään.

Liikennemyymälän kasvot

 Ari Gröhnin rakkaus asiakaspalvelutyöhön on peruja liki 30 vuoden takaa, jolloin hän työskenteli silloisessa Osuuskauppa Seudussa ja sen suosituissa ravintoloissa Lohessa ja Rossossa. Sen jälkeen vierähti yhdeksän vuotta Virkkalassa Petteri-nimisessä ravintolassa, josta tie vei sitten ABC Piihoviin. Liikennemyymälöissä on vierähtänyt nyt yhteensä 15 vuotta.

Palataan vielä Tankkaustarinoihin.
– Aluksi kameran läsnäolo jännitti, mutta sitten päätin olla vain oma itseni. Kokemus oli hauska, ja nyt katson reality-sarjoja ihan toisella silmällä, ”asemamme keulakuvaksikin” tituleerattu Ari kertoo.

Kotona hänellä on vaimo, poika ja sijoitustyttö sekä erittäin vahvan paimenvietin omaava koira. Naapurilla on lampaita, jotka Jekku kyllä laittaa järjestykseen.

Aidosti välittävä, empaattinen, reipas, hauska ja helposti lähestyttävä. Näin luonnehtivat työkaverit Vuoden esimiehen kunniamaininnan saanutta Hanna Pihlströmiä. Helmikuussa 2021 Lohjan ravintolamaailman päällikkönä aloittanut Hanna sanoo, että tunnustus oli hänelle – vielä sangen tuoreelle esihenkilölle – iloinen yllätys.

– Varmaan olen sitten tehnyt jotain oikein, hän toteaa vaatimattomasti, mutta myöntää kyllä tunnistavansa itsensä noista adjektiiveista.

– Yritän olla aina tavoitettavissa ja läsnä. Luonteeltani olen positiivinen ja nauravainen, eikä minulla yleensä ole huonoja päiviä.

Lohjan Prismakeskuksessa Hanna vetää Hesburgeria ja SSO:n omaa ravintolakonseptia Kahvila Kuulasta. Hesburgerin toimintamalli on hänelle tuttu ajalta, jolloin hän työskenteli Lohjan ABC:llä Hesburger-vastaavana.

Takana opettavainen vuosi

Mennyt vuosi koronavaikutuksineen oli Lohjan ravintolamaailmassa, niin kuin muuallakin, haastava. Työkaverit kiittävät Hanna siitä, kuinka hän on joustanut enemmän kuin kukaan voisi vaatia ja ottanut hienosti huomioon ihmisten jaksamisen. Ilman Hannan tukea emme olisi pärjänneet, he kertovat.

– Vuosi oli kovasti opettavainen ja kasvattava. Paineensietokyky lisääntyi kovasti. Onneksi minulla on täällä loistoporukka: yhdessä olemme onnistuneet, hän toteaa itse.

Henkilökunnan määrä on myös kasvanut – kesävahvistuksineen heitä on jo 25. Uudet tilauskanavat, kuten Wolt, ovat tuoneet tarvetta uusille käsipareille.

Hanna kiittää työnantajaansa henkilöstön työhyvinvoinnin monipuolisesta tukemisesta.

– Tykkään myös itse keksiä pieniä ilahduttavia juttuja. Olen sellainen ”huvileipuri” ja saatan joskus tuoda porukalle jotain herkkuja. Kun ilmat tästä lämpenevät, lähdemme joukolla piknikille, hän kertoo.

Omia akkujaan Hanna lataa pelaamalla videopelejä yhdessä miehensä sekä 11- ja 10-vuotiaiden tytärtensä kanssa. Lenkkeily ja frisbee-golf kuuluvat myös vapaa-aikaan.

Maaliskuusta lähtien Mira Wiman on kiertänyt perehdyttämässä työntekijöitä SSO:n S-marketeissa ja Sale-myymälöissä Salon, Someron ja Kemiönsaaren suunnalla. Valtaosa 15 myymälän yli 140 valmennettavasta on kesätyöntekijöitä, joille osuuskauppa haluaa antaa mahdollisimman hyvät eväät uusista tehtävistä suoriutumiseen.

– Ketään emme todellakaan heitä suden suuhun, valmentajan roolistaan innostunut Mira toteaa.

Hänellä itsellään on kymmenen vuoden kokemus kaupan alalta. Ensimmäinen työpaikka SSO:ssa oli S-market Pusula, joka nykyisin toimii Sale-brändin alla.

Tuohon aikaan Mira kävi ammattikoulua ja suoritti siellä turvallisuusalan opintoja. Valmistuttuaan vuonna 2013 nuori nainen puki ylleen armeijan vihreät ja suuntasi kohti Vekarajärveä, jossa hän palveli Karjalan Prikaatissa. Sieltä hän kotiutui vuotta myöhemmin alikersanttina monta kokemusta rikkaampana.

Ryhmän vetäminen, johtajuus ja paineensietokyky. Niistä saadut opit ovat olleet suureksi hyödyksi myös työelämässä, poliisinkin ammatista joskus haaveillut Mira sanoo.

 

Tähtäimessä esimiestehtävät

Poliisia tai vartijaa Mirasta ei kuitenkaan tullut, vaan hän palasi takaisin kaupallisiin tehtäviin ja Nummelan S-markettiin, nykyiseen Saleen. Sen jälkeen oli vuorossa parin vuoden rupeama pääkaupunkiseudulla HOK-Elannossa.

– Sekin oli opettavaista aikaa. Työskentelin muun muassa ruokatorilla ja toimin vuoro- ja kassavastaavana, hän kertoo.

Vuonna 2018 oli tullut aika palata jälleen tuttuun osuuskauppaan, jossa Mira työskenteli ensin S-market Vihdissä saatavuusvastaavana ja aloitti sen jälkeen nykyisessä kotiyksikössään S-market Plazassa liha-maito-osaston saatavuusvastaavan tehtävissä.

Oma-aloitteista ja kilpailuhenkistä Miraa ajaa työelämässä eteenpäin halu oppia. Näin eteen on aina auennut uusia mahdollisuuksia. Nykyisin myös SSO:n varapääluottamusmiehenä toimivan naisen tähtäimessä ovat esimiestehtävät.

Vapaa-aikanaan hän ajaa jokamiesluokassa kilpaa. Autourheilu on yhteinen harrastus aviomiehen kanssa.

– Pidän ihmisistä ja numeroista ja siitä, että koko ajan tapahtuu. Tämä ala on hektinen, jatkuvasti muuttuva ja täynnä mahdollisuuksia, vastaa Jaana Johansson uteluun siitä, onko hän Original Sokos Hotel Rikalan johtajana unelmatyössään.

Jaana, jos kuka, tuntee talon läpikotaisin. Valmistuttuaan kauppaopistosta vuonna 1985 hän työskenteli ensin kolme vuotta Lehmirannan lomakeskuksessa, kunnes siirtyi Rikalaan. Ensimmäinen tehtävänimike oli hotelliemäntä. 90-luvun lopulla hänet nimitettiin hotellipäälliköksi ja vuonna 2007 hotellinjohtajaksi.

Rikala on vuosien myötä kokenut monia muutoksia. Hotellin puitteet uudistuivat täysin vuonna 2020. Myös työ on muuttunut.

– Alkuvuosina työ oli jotenkin virastomaisempaa. Paljon asioita hoidettiin kynällä ja paperilla. Nyt digin myötä esimerkiksi hinnoittelu on revenuepohjaista eli hinnat voivat muuttua jopa tunneittain. Mutta se, mikä ei ole muuttunut, on asiakaspalvelu; se on aina ollut ja sen pitää olla korkealuokkaista. Haluamme, että asiakkaalle jää vierailustaan myönteinen muistijälki, Jaana kuvailee.

Myyntihenkisyys tärkeää

– Järjestelijä ja pankki-ihminen. Sellaisia olivat lapsuuteni haaveammatit, Jaana kertoo nauraen.

– Olin kova tyttö järjestämään asioita. Kengät laitoin aina siistiin riviin ja nuket omille paikoilleen. Minulla on kahdeksan tätiä, joiden kanssa leikin pankkia vaihtamalla seteleitä kolikoiksi. Tästä otin itselleni ”välityspalkkion”.

Jaanan nuoruusvuosiin kuuluu vaatemallin töitä ja muotinäytösten organisointia. Salon alueella hän toimi Chymoksen karkkihinnoittelijana ja teki monenlaisia toimistotöitä kaupungin rahatoimistossa, vakuutuslaitoksessa, tuomiokunnan kansliassa ja taloustoimistossa.

Kaikesta tehdystä on ollut paljon hyötyä nykyisessä ammatissa.

– Myyntihenkisyyttä ja kykyä osata verkostoitua. Tuloksentekonälkää ja erinomaisia vuorovaikutustaitoja. Organisointikykyä ja määrätietoisuutta toteuttaa suunnitelmia paineenkin alla. Johtajalla on myös oltava halua toimia näkyvinä kasvoina hotellille, Jaana luettelee työssään tarvittavia ominaisuuksia.

Avoimuus voimavarana

Esimiehenä Jaana Johansson uskoo valmentavaan johtamiseen ja yhteiseen tekemiseen oman tiimin kanssa.

– Avoimuus ja läpinäkyvyys ovat voimavarojani. Meillä on yhteinen tavoite ja reitti sinne on kaikkien tiedossa. Tällöin jokaisen on helpompi hengittää ja keskittyä omaan osuuteensa tavoitteen saavuttamisessa. On myös hyvä muistaa, että ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa tehdä asioita. Pelikentällä tapahtuu ja aina ei tule maaleja.

Vuorovaikutus asiakkaiden ja henkilökunnan kanssa ovat niitä asioita, joista Jaana työssään nauttii eniten.

– Mistään ei saa niin hyvää fiilistä kuin asiakkaalta saadusta erinomaisesta palautteesta henkilökunnan onnistumisista!

Päivittäisiin tehtäviin kuuluu paljon palavereita, Teamseja, koulutuksia, markkinoinnin suunnittelua, asiakaspalautteiden läpikäyntiä ja niihin reagointia sekä budjetin ja myynninkehityksen seurantaa Lisäksi sähköpostissa on aina jonossa lisää reagointia vaativia asioita. Monien lankojen pitäminen käsissä yhtä aikaa vaatii taitoa, mutta juuri tästä ”järjestelijä”-Jaana nauttii.

– Olen aika kilpailuhenkinen ihminen. Harrastan uintia, pyöräilyä, ryhmäliikuntaa ja kangoo-hyppykenkäilyä. Mutta hyvin tärkeitä minulle ovat tietysti myös perhe ja ystävät, kahden lapsen isoäiti eli fammu kertoo.

 

 

Mikä on sellainen S-ryhmän toimipaikka, jossa aina sattuu ja tapahtuu, jossa työntekijät ovat todellisia moniosaajia ja jossa hyvä paineensietokyky on välttämätön ominaisuus? Se on tietysti ABC-liikennemyymälä, tuskinpa siellä muuten olisi Tankkaustarinoitakaan tehty. Kameramiehet ovat olleet ikuistamassa myös ABC Lohjan kiireistä arkea.

Apulaisliikennemyymäläpäällikkö Elina Poikonen kertoo viihtyvänsä hyvin ruuhkahuippujen ryydittämässä ilmapiirissä. Reilut 10 vuotta talossa työskennellyt nuori nainen on ehtinyt kasvaa sisään ABC-maailmaan monien erilaisten tehtävien kautta.

– Silloin kun paikalle tupsahtaa yht´äkkiä pari linja-autollista asiakkaita, on vain otettava rauhallisesti: hoidettava asia kerrallaan ja vältettävä turhaa hötkyilyä. Kyky sietää painetta kasvaa täällä väkisinkin, hän hymyilee.

Kaikki alkoi Hesestä

Taival alkoi tuoreena ylioppilaana, kun Elina haki auki ollutta Hesburger-työntekijän paikkaa.

– Se oli minulle ensimmäinen oikea työpaikka. Tätä ennen aika oli kulunut koulun ohella tallilla hevosten parissa touhutessa. Minulla oli myös oma hevonen, josta aika jätti pari vuotta sitten, Elina kertoo.

Hesburgerissa Elina huomasi viihtyvänsä alusta alkaen hyvin. Työt sujuivat niin mallikkaasti, että vuonna 2016 hänen nimitettiin palveluvastaavaksi Hesburgeriin. Tässä välissä hän oli ehtinyt työskennellä myös ABC-ravintolan keittiössä.

– Aloitin aamupalan tekemisestä ja siirryin sitten à la carten ja noutopöydän pariin. Hoidin myös keittiön tilauksia ja kuormien purkua.

Nykyisessä tehtävässään apulaisliikennemyymäläpäällikkönä Elina on toiminut kesäkuusta 2021 lähtien.

– Nyt esimiehenä toimistohommissa vierähtää pari päivää viikossa, muun ajan teen suorittavia vuoroja kassalla ja salin puolella. Moniosaajiahan täällä ABC:llä kaikki ovat. Itselläni työ marketin puolella on vielä kokematta.

Ammattitutkinto työn alla

ABC Lohja on merkittävän kokoinen yksikkö. Henkilökuntaa on yhteensä 40. Elina kehuu varauksetta työkavereitaan ja koko työyhteisöä. Myös SSO luotettavana ja vastuullisena työnantajana saa kiitosta.

– Uutena esimiehenä arvostan sitä tukea ja apua, jota saan omalta esimieheltäni Heidi Niskaselta ja kaikilta palveluvastaavilta silloin, kun uusia tilanteita tulee eteen. Mukavinta on se, kun henkilökunta tulee juttelemaan asioista, jotka ovat mielen päällä. Meillä on sellainen henki, että asioista puhutaan avoimesti ja mielipiteitä uskalletaan esittää. Näin mahdollisiin pulmiin päästään tarttumaan tuoreeltaan hyvässä yhteistyössä, Elina kiittelee.

Varmuus esimiestyössä karttuu tietysti kokemuksen myötä, mutta apua on myös opinnoista. Heidi opiskelee parhaillaan Luksiassa Lähiesimiehen ammattitutkintoa oppisopimuskoulutuksena. Paperit hän pokkaa keväällä.

– Pidän opiskelua isona mahdollisuutena myös tulevaisuutta ajatellen. Tosi mukavaa on se, että samassa ryhmässä on monen ikäisiä esimiehiä monenlaisista yrityksistä, muun muassa teollisuudesta ja hoitoalalta. Itse olen siinä joukossa yksi nuorimmista.

– Opiskelu työn ohessa on sujunut hyvin, onhan se hyvin käytännönläheistä. Sen, mikä oppii teoriassa, pääsee heti testaamaan arkipäivässä. Viimeksi tällainen asia oli perehdyttäminen, Elina kertoo.

ABC Lohja palvelee tällä hetkellä aamuviidesta puoleen yöhön. Aukioloaikoja supistettiin hieman koronan takia, kun yöllä ei niin paljon liikkujia ole ollut.

Työpäivien aikana Elinan 3,5-vuotias labradorinnoutaja Taika pääsee Elinan äidin hoiviin. Juoksulenkit Taikan kanssa ovat uimisen ohella nuoren naisen mieluisin harrastus.

ABC Piihovissa riittää lounasaikana asiakkaita, vaikka vasarat paukkuvat ja sähkömiehiä kiipeilee katonrajassa. Marraskuun viimeisenä päivänä alkaa jo hahmottua, että kivannäköistä tulee.

Vuonna 2003 avattu ABC Piihovi valmistui hieman ennen kuin sen vieressä kulkeva moottoritie Turun ja Helsingin välille. Kun myös poikittaisliikenne pitkin Someron tietä on sangen vilkasta, on kyseessä erinomaisella paikalla sijaitseva ja hyvin suosittu liikennemyymälä.

Remontin läpivienti on juuri nyt ajankohtaista ryhmäpäällikkö Maarit Rissasen monimuotoisessa toimenkuvassa.

– Johdan liikennemyymälä- ja polttonestekaupan operatiivista toimintaa. Mielestäni tärkein tehtäväni on auttaa esimiehiä ja sitä kautta koko henkilökuntaa onnistumaan työssään, hän määrittelee.

Liikennemyymälä- ja polttonestekauppa on merkittävä toimiala SSO:ssa. Maaritin vastuualueeseen kuuluvat neljä ABC-liikennemyymälää, kaksi SSO Liikennemyymälää, kolme CarWash autonpesulaa sekä yhdeksän ABC-automaattiasemaa. Henkilökuntaa toimialalla on yhteensä 148.

Savon lahja Salolle

Iisalmesta kotoisin oleva Maarit tunnustautuu puhdasveriseksi S-ryhmän kasvatiksi. Ensimmäinen työpaikka vuonna 1983 oli Osuuskauppa Koljonvirran omistama Rosso, jonne kokiksi parhaillaan opiskelleen Maaritin houkutteli ravintolan keittiössä työskennellyt perhetuttu.

– Aluksi tein monenlaisia avustavia töitä. Milloin tiskasin astioita, milloin sukaloin kinkkua. Kun valmistuin ravintolakokiksi, pääsin sitten varsinaisiin keittiöhommiin.

Maaritilla oli tapana viedä valmistamansa annokset itse pöytiin. Iloisen ja välittömän nuoren naisen kyvyt asiakaspalvelijana huomattiin, ja pian hän siirtyi tarjoilijan tehtäviin salin puolelle. Siitä ura eteni nopeasti vuoropäälliköksi ja ravintolapäälliköksi.

Ensimmäisen kerran Maarit tutustui liikennemyymälämaailmaan, kun Osuuskauppa Koljonvirta ja Kuopion Osuuskauppa fuusioituvat vuonna 1991. Uusi alueosuuskauppa PeeÄssä perusti ensimmäisen liikennemyymälänsä Marjahaan vuonna 1997.

Tuossa vaiheessa Osuuskauppojen liikennemyymälät toimivat vielä öljy-yhtiöiden lippujen alla. Marjahaka oli Shell. ABC-ketju oli vasta suunnittelupöydällä.

Maarit muistelee melkein loukkaantuneensa, kun paikkaa tarjottiin hänelle. ”Minähän olen ravintopäällikkö, en mikään bensakauppias!”

– Pian huomasin, kuinka väärässä olinkaan, sain paljon enemmän kuin uskoinkaan. Nyt aukesi loistava tilaisuus tutustua uusiin toimialoihin, myös marketkauppaan. Sen monipuolisempaa työpaikkaa kuin liikennemyymälät ei ole olemassakaan. Kun nämä hommat opettelee, pärjää millä tahansa toimialalla.

Kaikki työ on arvokasta

Helsinkiin Maarit muutti vuonna 2000. Työnantaja oli nyt Osuuskauppa Seutu ja työpaikkana nykyinen ABC Masuuni, siihen aikaan vielä Esson kylttien alla toiminut liikenneasema.

Kun Maarit parin vuoden vauvaloman jälkeen palasi töihin, työnantaja oli jälleen aivan uusi osuuskauppa. SSO oli syntynyt, kun Osuuskauppa Seutu ja Salon Seudun Osuuskauppa fuusioituivat vuoden 2003 alussa. Nyt tarvittiin projektipäällikköä hitsaamaan ABC-yksiköt yhteen kuosiin. Sittemmin titteli vaihtui ryhmäpäälliköksi.

– Parasta työssäni on sen monipuolisuus, kun saan tehdä työtä ihmisten kanssa ja kehittää toimintoja. Kaikki työtehtävät ovat tärkeitä ja jokaisen työpanos on arvokas. Tykkään liikkua kentällä, eikä minua haittaa, vaikka erilaisia palavereja kertyykin melkoinen määrä.

Maarit valvoo, että ketjukonseptia noudatetaan. Numerot kertovat, miten hyvin liiketoiminnassa on onnistuttu. Mahdolliset haasteet on tehty ratkaistaviksi.

–  Tärkeää on myös muistaa suunnata katse tulevaisuuteen; seurata, mitä kilpailijat tekevät, miten markkina muuttuu ja millaiseksi bisnes alalla kehittyy, hän toteaa.

Maarit uskoo, että jatkossakin autoilla liikutaan ja ihmisillä on tarve pysähtyä.

– Meidän on oltava niin houkuttelevia ja mielenkiintoisia, että se pysähdys tapahtuu meillä. Siksi tämä Piihovikin uudistuu. Haluamme olla herätteellisiä ja kutsuvia niin tiellä liikkuville kuin lähellä asuville ihmisille. Hyvä palvelu on aivan ykkösjuttu ja mukava fiilis toimipaikasta välittyy kyllä asiakkaille. Itse peräänkuulutan sitä positiivisesti työn iloksi.

Maarit luonnehtii päättymässä olevaa vuotta muutosten ajaksi omassa elämässään. Tytär muutti hiljattain omilleen, mutta seuraksi jäi cairnterrieri Onni, ”täyttä rakkautta koko pakkaus”. Työasioista nainen irrottautuu pulahtamalla talvella säännöllisesti avantoon ja harrastamalla kuorolaulua Salon Viihdelaulajissa.