Vuosi 2023 oli SSO:lle erityinen, kun se juhli yhdessä asiakasomistajiensa kanssa 120-vuotisjuhliaan. Osuuskaupassa kiertävä raha hyödytti eniten asiakasomistajia sekä varmisti kotiseudun hyvinvointia ja elinvoimaisuutta. Bonusta ja muita rahallisia hyötyjä asiakasomistajat saivat 1,4 miljoona euroa edellisvuotta enemmän.

– Olemme yhdessä alueen asukkaiden kanssa kehittäneet palvelujamme ja tehneet omasta seudustamme parempaa paikkaa elää. Osuustoiminnan hyöty palautuu aina kotiseudulle, kun investoinnit tuovat elinvoimaa ja lisäävät alueen vetovoimaa. SSO:n asiakasomistajat saivat edullisten hintojen päälle Bonuksen, maksutapaedun ja ylijäämänpalautuksen muodossa rahallista hyötyä vuonna 2023 jopa 16,1 miljoonaa euroa (2022: 14,7 milj.€), kertoo SSO:n toimitusjohtaja Tapio Finér.

– Ilo huomata, miten asiakasomistajuus kiinnostaa – meitä oli vuoden lopussa SSO:ssa jo 73 109 ja tänäänkin on omistajan tilipäivä, jatkaa Finér.

SSO tukee vuosittain myös suoraan paikallisia toimijoita, myös vuonna 2023 nuorten hyvinvointia tuettiin yli 150 000 eurolla. Juhlavuoden kunniaksi kaikkiin ruokakauppoihin asennettiin myös sydäniskurit. Sydäniskurit olivat yksi hieman isompi viime vuoden 120 pienestä hyvästä teostamme, joita arjessa toteutimme. Joulun alla asiakasomistajat pääsivät lahjoittamaan ruokaa oman kotiseudun perheille ja toisaalta asiakkaiden lahjoittamien pullonpalautusten myötä SPR:n katastrofirahastoon lähetettiin suoraan yli 75 000 euron tukisumma.

– Pyrimme joka vuosi entistä enemmän ottamaan asiakasomistajat mukaan kanssamme tekemään yhdessä hyvää sekä kehittämään toimintaamme. Tälläkin hetkellä on käynnissä Kannustajat-ohjelma, jonka kautta paikalliset toimijat voivat hakea tukea toimintaansa ja päästä toteuttamaan pieniä hyviä tekoja omissa yhteisöissään. Vuoden aikana jaetaan 60 000 euron tukipotti asiakasomistajien antamien äänien perusteella, kertoo asiakkuus- ja viestintäpäällikkö Anu Karppinen.

Asiakkaiden luottamus osuuskauppaan vahvistui ja siivitti hyvää tulokseen

SSO:n vuosittain tilaama ja T-median toteuttama Luottamus & Maine -tutkimus osoittaa, että asiakkaiden luottamus osuuskauppaan on entisestään vahvistunut. Hinta on tällä hetkellä merkittävin kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttava trendi. Kohtuuhintainen sekä monipuolinen ostoskori on osuuskaupan peruslupaus, jonka merkitys on korostunut tiukassa taloustilanteessa. Myös useammat voitot hintavertailuissa ovat tukeneet valintaa.

– SSO:ssa keskimääräisestä 30 euron ostoskorista jäi meille strategiamme mukaisesti erittäin maltillinen osuus – keskimäärin vain 2,3 prosenttia eli noin 0,7 euroa ja olemme tästä varsin ylpeitä. Maksimoimme asiakkaan hyödyn, emme puhtaasti voittoa, kertoo Finér.

– Meille on tärkeää kulkea mukana asiakasomistajan parhaana arjen apurina. Muutosrytmi nopeutuu alati ja myös 120-vuotiaan on oltava ketterä, siksi kehitämme aktiivisesti myös uusia palveluita, joihin kohdistamme kehityspanoksia: kerää & skannaa- palvelu, itsepalvelukassat, Estradi-Kyläkauppa, Sinun Keittiö ja ABC-latausverkosto. Tärkeintä on ymmärrys ihmisistä – niin asiakkaiden kuin henkilökunnan, kertoo Finér.

– Olemme äärimmäisen onnellisia omasta henkilökunnastamme, jonka ansiosta asiakastyytyväisyys nousi entisestään ollen kaikkien liiketoimintojen osalta erinomaisella tasolla. Iso kiitos tälle hienolle porukalle! Olemme viime vuosina halunneet entistäkin paremmin osata kuunnella henkilökuntaamme ja ymmärtää alan työntekijäkokemukseen vaikuttavia tekijöitä. Jatkoimme muutama vuosi sitten aloitettua kulttuurimuutosmatkaamme, jonka tavoitteena on ollut tuoda koko henkilökunta mukaan ideoimaan uusia niin asiakaspalvelua kuin työn mielekkyyttä parantavia arjen tekoja. Kesäkuussa SSO palkittiin Future Workplaces -sertifikaatilla osoituksena yrityskulttuurin johtamisesta poikkeuksellisen hyvällä työntekijäymmärryksellä. SSO on Suomessa neljäs yli 1000 hengen yritys, jolle sertifikaatti on myönnetty ja olemme tästä varsin otettuja, iloitsee Finér.

SSO-konsernin vuoden 2023 tulos ennen veroja oli 13,6 miljoonaa euroa (2022: 11,0 M€). Vuosi 2023 oli vahva investointien vuosi ja panostimme 25,5 miljoonaa euroa (2022: 13,8 M€) paikallisen palvelun parantamiseksi. Suurin yksittäinen investointierä oli Lohjan Prismakeskuksen lunastaminen leasing-yhtiöltä.

– Ruokakaupan kasvu on edelleen jatkunut meillä selvästi markkinaa vahvempana. Olemme pystyneet pitämään hintalupauksestamme kiinni ja uskomme, että juuri tästä syystä asiakasmäärämme ovat olleet hyvässä kasvussa, kertoo Finér.

Kotimaan matkailu sekä ravintolakauppa virkistyivät koronavuosia edeltäville tasoille. Myös huikeasti onnistuneet Rantajamit osoittivat, että ihmiset ovat kaivanneet näitä kohtaamisia.

– Liikennekaupan liikevaihtoon vaikutti polttonesteiden maailmanmarkkinahintojen lasku viime vuodesta. Myös autokaupassa oli haasteellinen vuosi. Olosuhteisiin nähden SSO:n autokaupat tekevät menestyksekästä ja aktiivista myyntiä, mutta autoalan tulevaisuus ja käyttövoimat jarruttelevat edelleen ihmisten auton hankintaa. Uusi liike Raisiossa otettiin hyvin vastaan ja vähän käytetyille sähköautoille riittää kysyntää, jatkaa Finér.

 

SSO:n liikevaihto toimialoittain

  Liikevaihto 2023 %
milj. eur. ed.v.v.
market- ja tavaratalokauppa 327 + 9
liikennekauppa 85 – 7
matkailu- ja ravitsemiskauppa 14 + 6
autokauppa 111 +5
muu 6
yhteensä 543 + 5 

Uusia palveluita paikallisia ihmisiä kuunnellen

Osuustoiminnallisena yrityksenä SSO:lle on tärkeää, että tekemämme työ helpottaa paikallisten ihmisten arkea. Vuoden 2023 helmikuussa avattiin Lohjan Hiidensalmelle uusi Sale, joka loppuvuodesta otti käyttöön myös sympaattiset kuljetusrobotit. ABC-latausverkostoa rakennettiin vauhdilla ja loppuvuodesta SSO:lla olikin varsin kattava verkosto tukemaan asiakkaiden päästötöntä liikkumista. Syksyllä 2023 avattiin myös Estradi-Kyläkauppa, joka on modernisti verkkoalustalla toimiva kauppa ja tuo paikallisten tuottajien herkut helposti samasta kanavasta saataville.

Vuoden 2024 suunnitelmiin sisältyvät muiden muassa syksyllä avattava Nummelan Sale sekä viimeistään loppukesästä valmistuva Prisma Lohjan täydellinen uudistus. Heti alkuvuodesta avattiin myös laadukkaita, SSO:n omien ravintola-ammattilaisten valmistamia ruokia tarjoava Sinun Keittiö. SSO:n uusi liiketoimintamalli tarjoaa ravintolatasoisia valmiita ja puolivalmiita tuotteita Lohjan, Nummelan ja Vihdin alueen marketeissa, ABC Lohjalla ja ABC Masuunissa sekä Lohjan Tytyriin avatusta Puodista.

Lohjan keskustan hotelli- ja Salon keskustakorttelihankkeen suunnitelmia edistettiin suunnitelmien mukaisesti. Lohjan hotelli palvelee valmistuessaan kaikkia alueen yrittäjiä tarjoamalla tapahtumien yhteyteen majoitusta, ja modernit neuvottelutilat mahdollistavat monenlaiset tapahtumat alueella.

Osuuskauppavaaleissa etsitään oman kotiseudun vaalijoita

Tänä keväänä myös SSO:n hallinnon vaikuttajia valitaan uudelleen, kun pian SSO:lle äänestetään uusi 50-henkinen edustajisto osuuskauppavaaleissa. Edustajisto on asiakkaiden rinnalla tärkeä viestintuoja, joka varmistaa uusien näkökulmien ja ideoiden esille tuomisen osuuskaupan kehityksessä – millaisilla toimilla osuuskauppa voisi yhdessä asiakkaittensa kanssa tehdä kotiseudustamme entistäkin parempaa paikkaa elää – keinoilla, jotka kantavat seuraavatkin 120 vuotta asiakkaiden arjen apuna.

Asiakastyytyväisyyttä mitataan vuosittain kaikissa SSO:n liiketoiminnoissa mm. NPS-mittarilla (Net Promoter Score). Mittari kertoo, kuinka todennäköisesti meidän asiakkaamme suosittelisivat käyttämäänsä palvelua esimerkiksi ystävilleen. Viime vuonna saavuttamamme mittaustulokset olivat kaikilla toimialoilla suorastaan erinomaiset, kun liiketoimintamme pääsivät asetettuihin tavoitteisiinsa ja suurimmassa osassa ne jopa ylittyivät kirkkaasti.

Asiakkaamme arvostavat saamaansa hyvää palvelua ja mutkatonta asiointia ja se näkyy myös asiakastyytyväisyystutkimuksien avoimissa vastauksissa. ”Asiat sujuvat hyvin, palvelu on hyvää ja kaikki toimii” sekä ”sain ystävällistä ja ymmärtävää palvelua reippaalla tahdilla.” Muun muassa näillä sanoin kuvailtiin asiakaspalvelukokemusta Lohjan Autokeskus Oy:ssä ja PP-autossa. Original Sokos Hotel Rikalassa kiiteltiin hyvää palvelua näillä sanoilla: ”Aivan huippupalvelu vastaanotossa niin tullessa kuin lähtiessä, tuntui todella hyvältä.” ”Henkilökunta on iloista ja reipasta, siisti ja hyvin hoidettu ABC-asema ja ruoka on erinomaista”, näin taas sanailee ABC-asemallamme asioinut tyytyväinen asiakas. Ravintolatoimialalla esille nousivat viihtyisä miljöö ja ystävällinen henkilökunta: ”Viihtyisä paikka, jossa on ystävällinen ja ammattitaitoinen henkilökunta.” Market-toimialalla mainittiin eritoten asioinnin helppous ja niin, se henkilökunta ❤: ”Iloinen, avulias ja huumorintajuinen henkilökunta. Ostosten tekeminen mukavassa ilmapiirissä on yksi päivän kohokohtia.” – Voiko tämän paremmin enää sanoittaa positiivista asiakaskohtaamista?

Kuten asiakkaidemme antamista kommenteista huomaa, henkilökunta on ehdottomasti meidän arvokkain voimavaramme ja onnistuneen asiakaskokemuksen perusta. Olemme määritelleet visioksemme ”voitamme asiakkaan sydämen” ja tämä huikea onnistuminen asiakastyytyväisyysmittauksessa osoittaa, että olemme onnistuneet toimimaan visiomme mukaisesti – ja matka jatkuu.

Vuonna 2022 ensimmäistä kertaa käynnistetty Kannustajat-ohjelma saa jatkoa, kun tämän vuoden ensimmäinen ohjelmaan haku alkaa tammikuun lopussa. 120-vuotisjuhlavuonna 2023 SSO nosti Kannustajat-ohjelman tukipotin 60 000 euroon ja sama huima yhteissumma on jaossa myös tälläkin kertaa. Kannustajat-ohjelman kautta paikallisilla, lasten ja nuorten harrastustoiminnan ja hyvinvointia edistävän toiminnan parissa toimivilla yhdistyksillä, kulttuuritoimijoilla sekä avustus- ja hyväntekeväisyysjärjestöillä on mahdollisuus hakea matalalla kynnyksellä tukea toimintaansa, asiakasomistajien saadessa lopulta päättää tuen saajat äänestämällä.  

Kannustajat-ohjelma on alusta asti ollut suosittu paikallisten seurojen ja yhdistysten keskuudessa ja hakijamäärä on jokaisella hakukerralla ollut ilahduttavat yli 50 hakijaa. Ohjelman kautta jaettavaa sponsoritukea jaetaan tänäkin vuonna kahdesti, 30 000 euroa keväällä ja 30 000 euroa syksyllä. Ohjelman kautta jaettava sponsorointituki kohdistetaan lasten ja nuorten harrastustoiminnan sekä lasten ja nuorten hyvinvointia edistävän toiminnan parissa toimiville paikallisille seuroille, harrastusyhdistyksille, kulttuuritoimijoille sekä avustus- ja hyväntekeväisyysjärjestöille.  

– On ollut ilahduttavaa huomata, että tällainen ohjelma on saanut erittäin lämpimän vastaanoton ja sillä on selkeästi ollut tarve alueellamme. Paikalliset seurat ja yhdistykset ovat saamansa tuen avulla voineet toteuttaa hyvinkin monentyyppisiä hankintoja ja tempauksia lasten ja nuorten hyväksi ja tehdä pieniä hyviä tekoja, kertoo SSO:n asiakkuus- ja viestintäpäällikkö Anu Karppinen. 

Yksi Kannustajat-ohjelman kautta tukea saanut yhdistys on salolainen suunnistuksen erikoisseura Angelniemen Ankkuri ry, joka aikoo toteuttaa saamallaan tuella mm. toiveleiripäiviä lapsille ja nuorille.  

– Olemme todella ylpeitä saamastamme hienosta äänimäärästä, kertoo yhdistyksen puheenjohtaja Anu Reiman. Saamme tukisummalla monta kivaa aktiviteettia usealle ryhmällemme ja otamme lapset ja nuoret mukaan niiden suunnitteluun. 

Asiakasomistajat valitsevat tuen saajat hakijoiden joukosta 

Kannustajat-hakuun ilmoittautumisen päätyttyä SSO:n asiakasomistajat saavat päättää tuen saajat äänestämällä omaa suosikkiaan. Äänestykseen kutsu lähetetään huhtikuussa kaikille niille asiakasomistajille, jotka ovat ilmoittaneet omiin asiakastietoihinsa sähköpostiosoitteen, eivätkä ole kieltäneet tutkimuskyselyiden lähettämistä. 

– Meistä on tärkeää antaa asiakasomistajillemme mahdollisuus vaikuttaa siihen, mille yhdistyksille jaamme sponsoritukea. Äänestäminen onkin ollut suosittua ja esimerkiksi viimeisimmässä Kannustajat-äänestyksessä ääniä annettiin jopa yli 6800 kappaletta, sanoo Karppinen hymyillen. 

Kannustajat-ohjelmaan haku alkaa 29.1. 

Kannustajat-ohjelmaan voivat hakea mukaan kaikki hakukriteerit täyttävät, toimialueella lasten ja nuorten harrastustoiminnan sekä hyvinvointia edistävän toiminnan parissa työtä tekevät seurat, harrastusyhdistykset, kulttuuritoimijat sekä avustus- ja hyväntekeväisyysjärjestöt. Hakuaika starttaa 29.1. ja kestää maaliskuun alkuun asti. Tarkat hakukriteerit löytyvät sso.fi/kannustajat -osoitteesta. 

 

Suur-Seudun Osuuskauppa SSO on solminut paikallisen kumppanisopimuksen mobiilioperaattori Moin kanssa. Asiakasomistajilla on nyt mahdollisuus saada Moin kuluttajille suunnatuista liittymistä Bonusta. 

Asiakasomistajien mahdollisuudet kerryttää Bonusta kasvavat. Kolme osuuskauppaa aloitti yhteistyön mobiilioperaattori Moin kanssa marraskuun lopulla, ja nyt myös SSO on solminut Moin kanssa paikallisen kumppanisopimuksen.

SSO:n ja mobiilioperaattori Moi Mobiili Oy:n solmiman yhteistyön myötä asiakasomistajamme voivat saada Bonusta kaikista Moin kuluttajille tarjoamista mobiililiittymistä: Laitenetti, Rento 4G, Suosikki 4G ja Reilu 5G.

– Osuustoiminnan tarkoituksena on tarjota asiakasomistajille jatkuvaa hyötyä. Perusajatukseemme kuuluu laadukas ja kohtuullisen hintainen tuotevalikoima kaikille. Arvostamme asiakkaidemme tarpeita ja haluamme kehittää uusia raikkaita tapoja kohdata ne. Moin kuluttaja-asiakkaiden tuoteperhe vastaa tähän erinomaisesti omaa tarjontaamme täydentäen. Ja asiakas saa vielä Bonukset päälle! sanoo SSO:n toimitusjohtaja Tapio Finér.

– Olen erittäin iloinen tästä yhteistyöstä. Olemme jo pitkään halunneet vahvistaa toimintaamme paikallisesti ympäri Suomea ja yhteistyömme SSO:n kanssa antaa meille entistä laajemmat puitteet SSO:n alueella, Moi Mobiili Oy:n toimitusjohtaja Petri Lahtinen iloitsee.

Bonusta kertyy kaikista Moin kuluttajaliittymistä:

  1. Mobiililiittymien kuukausimaksuista
  2. Kotimaassa soitetuista normaalihintaisista puheluista matka- ja lankapuhelinliittymiin
  3. Normaalihintaisista teksti- ja multimediaviesteistä
  4. Kotimaan normaalihintaisesta datasiirrosta

Roaming-puhelut sekä lisämaksulliset puhelut, kuten soitot yritys- ja palvelunumeroihin tai puhelut Suomesta ulkomaille eivät kerrytä Bonusta.

Moin Bonusta kerryttävät tuotteet voi hankkia osoitteesta moi.fi. Bonusta voit kerryttää kaikilla Moin liittymillä. Bonuksen kerryttämisen voit aloittaa helposti Mun Moi -palvelussa liittämällä S-Etukortin Mun Moi -asiakastiliin. Lisätietoja yhteistyöstä ja Bonuksen kertymisestä voit lukea sso.fi/moi ja moi.fi/bonus.

Lisätietoja:

SSO:n toimitusjohtaja Tapio Finér, p. 040 540 2006
Moi Mobiili Oy:n toimitusjohtaja Petri Lahtinen, p. 0400 500 373, petri.lahtinen@moi.fi

Katso, mistä kaikesta Bonusta kertyy: moi.fi/bonus

 

Suur-Seudun Osuuskaupan vuosi 2023 oli täynnä erilaisia tapahtumia ja tempauksia, ja juhlahumu huipentui, kun kaikkien S-Etukortilla bonusostoksensa maksaneiden SSO:n asiakasomistajien kesken arvottiin Huyndai Kona electric -täyssähköauto. Onnellinen voittaja löytyi Vihdin Nummelasta ja auto luovutettiin voitostaan iloitsevalle Mika Mieloselle 23.1. Prisma Nummelassa.

Viime vuosi oli osuuskaupalle erityinen, kun se juhli 120-vuotista taivaltaan. SSO:n juurethan löytyvät Salon Hajalasta, jonne perustettiin Salon seutukunnan ensimmäinen kauppa vuonna 1903. Näistä vuosikymmenistä on kuljettu pitkä ja muutosten siivittämä matka yhdessä oman alueen asukkaiden kanssa.

–SSO:n juuret ovat vahvasti kotiseudulla ja olemme yhdessä alueen asukkaiden kanssa kehittäneet palvelujamme ja tehneet omasta seudustamme parempaa paikkaa elää. Juhlavuoteemme mahtui paljon tapahtumia ja hienoja asiakaskohtaamisia. Avasimme mm. uuden ekologisen Sale-yksikön Lohjan Hiidensalmelle, PP-auton sähköautoihin erikoistuneen vaihtoautoliikkeen Raisioon, ja digitaalisen markkinapaikkamme Estradi-kyläkaupan. Lisäksi jaoimme Kannustajat-ohjelman kautta asiakasomistajien antamien äänten perusteella 60 000 euroa tukea paikallisille seuroille ja toimijoille, uudistimme marketyksiköitämme sekä saimme hienoa tunnustusta työstämme työntekijäymmärryksen ja työn merkityksellisyyden eteen, kertoo SSO:n toimitusjohtaja Tapio Finér.

Asiakkaat saivat kuukausittain nauttia myös huikeista arvonnoista, joissa palkintoina oli mm. hauskoja ostoskärryralleja marketeissa, älypuhelin ja Smart TV.  Juhlat saivat arvoisensa kruunun tänään 23.1., kun koko vuoden kestäneen autoarvonnan voittaja, Mika Mielonen Nummelasta tuli lunastamaan palkintoaan iloisena. Autoarvontaan saivat osallistua kaikki SSO:n asiakasomistajat ja asiakasomistajatalouksiin kuuluvat henkilöt, jotka olivat maksaneet bonusostoksensa S-Etukortilla SSO:n toimipaikoissa 1.1.–31.12.2023 välillä. Pääpalkinto, upouusi Hyundai KONA electric 64kW 204hv täyssähköauto (arvo 47 590 €) luovutettiin Mieloselle, joka ei voinut uskoa hyvää arpaonneaan. ”Kyllä tätä on vaikea uskoa todeksi. Salaa toivoin voittavani, mutta siltikin onhan tämä nyt aivan erityistä”, Mika nauraa. Auton luovuttivat voittajalle SSO:n toimitusjohtaja Tapio Finér ja PP-auto Oy:n myyjä Eetu Rantanen.

ABC Lohjalle avautuu 15.1.2024 uusi Prisman ruoan verkkokaupan noutopistelokerikko, joka mahdollistaa ostosten noudon aiempaa useammasta noutopaikasta. Prisma Lohjalla taas ruoan verkkokaupan noutolokerikko on siirretty pohjakerroksesta Prisman parkkihallin 3.kerrokseen. Siirto on osa alkuvuodesta 2024 alkavaa Prisman uudistustyötä ja se sujuvoittaa ruoan verkkokauppatilausten noutoa merkittävästi, kun jatkossa autolla pääsee ajamaan lokerikon lähelle. Myös ruoan verkkokaupan kotiinkuljetusmahdollisuudet laajenevat osin Lohjalla ja Nummelassa, kun toimituksia aletaan tehdä tammikuussa maanantaista lauantaihin. 

Suur-Seudun Osuuskauppa SSO:n ruoan verkkokaupan noutopisteverkosto laajenee, kun uusi Prisman ruoan verkkokaupan noutopistelokerikko avataan ABC Lohjalle 15.1.2024. Uudistus helpottaa asiakkaiden arkea, kun valittavana on jatkossa aiempaa useampi tilausten noutopaikka.

Prisma Lohjan ruoan noutopistelokerikko on muuttanut pohjakerroksesta parkkihallin kolmanteen kerrokseen ja tämä muutos liittyy alkuvuodesta alkavaan Prisma Lohjan uudistukseen. Noutopistelokerikon siirto sujuvoittaa ruoan verkkokauppatilausten noutoa, kun jatkossa asiakas voi ajaa autolla lähelle lokerikkoa hakemaan ostoksensa.

Tammikuun loppupuolella myös ruoan tilaaminen kotiin onnistuu entistä paremmin, kun ruoat saa tilattua kotiin kuljetettuna osassa Lohjan ja Nummelan aluetta arkipäivien lisäksi myös lauantaisin. Tarkat jakelualueet ja toimitusajat löytyvät osoitteesta S-kaupat.fi.

Lohjan keskustan alueella, noin kolmen kilometrin säteellä Sale Hiidensalmelta voi tilata ostoksia kotiin myös robokuljetusten avulla, joka päivä klo 9–21. Sympaattiset kuljetusrobotit tuovat ostokset perille noin tunnin sisällä tilauksesta. Kuljetusrobotit käyttävät kuljetuksiin pääasiassa kävelyteitä, mikä määrittää myös sen, kuinka lähelle tilaajaa robokuljetuksella on mahdollisuus päästä. Kuljetusrobottien kuljettamat tilaukset kerätään Sale Hiidensalmesta.

Lisätietoja: kehityspäällikkö Jarmo Aho p. 044 7705381

 

Vuonna 2007 Lohjan keskustaan avautunut Prisma Lohja uudistetaan vuoden 2024 aikana. Uudistustyöt alkavat tammikuussa ja remontin päätöstä juhlistetaan vuoden loppupuolella. Uudistukset koskevat käytännössä koko myymälää, pitäen sisällään mm. päivittäistavaraosaston laajentamisen ja uudet pullonpalautuskoneet, joihin voi kerralla kaataa huomattavan määrän palautettavaa. Kylmäkaluste- ja valaisinuudistuksella, talotekniikan modernisoinnilla sekä hukkalämmön talteenotolla ja uusiokäytöllä saadaan aikaan päästövähennyksiä sekä huomattavat vähennykset energiankulutuksessa suhteessa nykyiseen. Myymälä on avoinna koko remontin ajan, lukuun ottamatta muutamaa lyhyttä katkosta.  

Lohjan keskustassa sijaitseva Prisma Lohja on palvellut asiakkaita vuodesta 2007 ja myymälää on uudistettu vuosien varrella pienimuotoisesti. Nyt edessä on kuitenkin suurempi, odotettu muutos, kun Prismassa aloitetaan reilut puoli vuotta kestävä remontti alkuvuodesta 2024.  –Käytännössä kaikki myymälässä tulee muuttumaan, kertoo SSO:n Prismojen johtaja Panu Kärjes hymyillen. Tavoitteena on moderni, uuden konseptin hypermarket, joka palvelee asiakkaitaan entistäkin paremmin, laajoin aukioloin ja monipuolisen valikoiman kera. 

Päivittäistavaraosasto laajenee noin 500 neliötä, ja lisätilaa myymälään otetaan pienentämällä varastotiloja ja siirtämällä noutopiste 3 kerrokseen. Makeisosasto, kauneus-ja hyvinvointi sekä lastenmaailma käyvät läpi konseptiuudistuksen, ja myös hedelmä- ja vihannesosaston ilmettä muutetaan aiempaa houkuttelevammaksi. Myymälään tulee myös uutena kuumajuomakonsepti, jonka myötä asiakas voi ostaa kupin kuumaa kahvia muiden ostoksien yhteydessä. Ruokatori ja maitokaappi vaihtavat paikkoja keskenään, jolloin Ruokatorin valikoima laajenee. Jatkossa Ruokatorilta saa tuoreen kalan lisäksi myös SSO:n uuden valmisruokakonseptin, Sinun Keittiön, valmistamia maittavia valmisruokia sekä mm. sushia.  

 Uudistuksen suunnittelussa on kuunneltu myös asiakkaiden toiveita, sillä suosittu Kerää ja Skannaa -palvelu pyritään myös lisäämään Lohjan palveluvalikoimaan. Kerää ja Skannaa -palvelussa asiakas itse skannaa ostoksensa käsiskannerilla ostosreissun edetessä ja lopuksi maksaa tuotteet kätevästi itsepalvelukassalla. Itsepalvelukassojen määrä nousee remontissa 10 kassaan, jolloin asiointi on entistä sujuvampaa. Pullonpalautuskoneiden uudistus on myös ollut asiakkaiden toivelistalla ja uusittavista koneista kaksi onkin niin sanottua ”suursyömäriä”, joihin voi kaataa suuremman määrän palautettavia tölkkejä ja muovipulloja kerralla.  

Uudistuksilla saadaan aikaan huomattavia vähennyksiä energiankulutukseen 

 Remontin yhteydessä uudistetaan myös talotekniikkaa ja valaistusta sekä muutetaan kylmäkalusteet energiatehokkaammiksi ovellisiksi kalusteiksi. Näiden muutosten vaikutuksesta myymälän kokonaissähkönkäyttö putoaa jopa yhden kolmasosan aiempaan verrattuna. Lisäksi hukkalämmön talteenoton ja uusiokäytön myötä saadaan kaukolämmönkäyttö vähennettyä jopa puoleen nykyisestä.  

”Uudistuksessa kaupan kylmälaitteet vaihdetaan uusiin, hiilidioksidilla toimiviin, mikä tarkoittaa merkittävää pienennystä hiilijalanjäljessämme. Remontin myötä haluamme tarjota asiakkaillemme ympäristöystävällisemmän ostosympäristön ja olla edelläkävijöitä vastuullisuudessa”, kertoo SSO:n toimitusjohtaja Tapio Finér 

Myymälä palvelee normaalisti remontin ajan, lukuun ottamatta muutamaa lyhyttä katkosta 

Vaikka Prisman uudistus on suuri, palvelee myymälä kuitenkin asiakkaita ympäri vuorokauden lähes koko remontin ajan, muutamaa suunniteltua, lyhyttä katkosta lukuun ottamatta. ”Asiakkaat voivat huoletta tulla asioimaan entiseen tapaan, vaikka muutostyöt ovatkin käynnissä. Hyvällä tiedottamisella ja myymäläopasteilla varmistamme sen, että asiakkaiden asiointi on mahdollisimman sujuvaa myös remontin keskellä”, sanoo Kärjes lopuksi.  

Uudistetun Prisman avajaisjuhlia päästään viettämään vuoden loppupuolella. 

 

Lisätietoja: toimitusjohtaja Tapio Finér p. 040 5402 006 ja Prismojen johtaja Panu Kärjes p. 044 3205 606

 

 

 

 

 

Kattava ja monipuolinen palveluverkosto, panostaminen asiakasymmärrykseen ja uusiin liiketoimintamalleihin, Kannustajat-ohjelman kautta tapahtuva paikallisten toimijoiden tukeminen, laajat aukioloajat ja arkea sujuvoittavat digipalvelut – osuuskauppa on jo nyt monella tapaa mukana asiakasomistajiensa arjessa ja oman kotiseutunsa hyvinvoinnin edistämisessä. Millaisilla muilla toimilla osuuskauppa voisi yhdessä asiakkaittensa kanssa tehdä parempaa paikkaa elää? Siihen voi vaikuttaa osallistumalla SSO:n osuuskauppavaaleihin.

SSO:n osuuskauppavaaleissa etsitään kotiseudun hyväksi työskenteleviä ihmisiä – yhteisöään ja ympäristöään arvostavia ihmisiä. ”Haluamme kehittää toimintaamme aktiivisesti ja rohkeasti tulevaisuuteen katsoen, ja olemme esimerkiksi panostaneet viime aikoina vahvasti vihreään liikkumiseen rakentamalla kattavaa sähköautonlatausverkostoa alueellemme. Kuuntelemme asiakkaittemme toiveita herkällä korvalla, mutta haluamme kuulla, miten voisimme olla vielä parempia. Omia toiveitaan voi nyt lähteä edistämään asettumalla rohkeasti ehdolle osuuskauppavaaleissa. Mukaan hakevan ei tarvitse olla kaupan alan ammattilainen – halu kehittää riittää”, kertoo toimitusjohtaja Tapio Finér.

Kotiseudun vaalijana olet vahvasti mukana osuuskaupan toiminnassa

Suur-Seudun Osuuskauppa SSO on yli 72 000 asiakkaansa omistama yritys, jonka päätöksentekoon voi ottaa monella tapaa osaa. Jäseniä osuuskaupassa edustaa edustajisto, joka valitaan vaaleilla osuuskaupan asiakasomistajista joka neljäs vuosi. Edustajistoon valitaan 50 eniten ääniä saanutta jäsentä.

”Edustajisto on asiakkaiden rinnalla tärkeä viestintuoja, joka varmistaa uusien näkökulmien ja ideoiden esille tuomisen”, toteaa Finér. Edustajisto päättää myös osuuskaupan säännöistä, vahvistaa edellisen vuoden tilinpäätöksen ja päättää ylijäämän käytöstä sekä valitsee hallintoneuvoston jäsenet ja tilintarkastajat. Lisäksi edustajiston jäsenet voivat tehdä hallitukselle aloitteita osuuskaupan toimialaan liittyvistä asioista.

Edustajistoa vielä tiiviimmin osuuskaupan päätöksentekoon pääsee osallistumaan hallintoneuvostossa, jonka kokoonpanon päättää edustajisto. Hallintoneuvosto muun muassa vahvistaa osuuskaupan strategian ja nimittää osuuskaupan toimitusjohtajan.

Näin vaalit etenevät

Osuuskaupan ehdokasasettelu alkaa 8.1.2024 ja jatkuu 31.1.2024 saakka. Osuuskaupan vaaleissa ehdokkaaksi voi ryhtyä vaalin alkaessa 18 vuotta täyttänyt SSO:n jäsen, joka on hyväksytty SSO:n jäseneksi ja maksanut osuusmaksunsa täyteen viimeistään 31.12.2023 ja joka asuu SSO:n alueella. Osuuskaupan vaalisivuille sso.fi/vaalit on koottu helpot ohjeet ehdokkaaksi ryhtymiseen.

SSO:n osuuskauppavaalien ehdokkaat julkistetaan 11.3.2024 äänestysaika on 18.3.–5.4.2024. Vaalien tulos julkistetaan 16.4.2024.

Äänioikeus vaaleissa on jokaisella 31.12.2023 mennessä 15 vuotta täyttäneellä ja Suur-Seudun Osuuskauppa SSO:n jäseneksi hyväksytyllä jäsenellä. Äänestäminen vaaleissa toteutetaan sähköisen ja postiäänestyksen yhdistelmävaalina. Äänioikeus on talouden pääjäsenellä, eli asiakasomistajalla, joka on maksanut asiakasomistajaksi liittyessään osuusmaksun.

Lisätietoja:
SSO:n toimitusjohtaja Tapio Finér, p. 040 540 2006
SSO:n hallintoneuvoston puheenjohtaja Panu Ruoste, p. 050 576 8907

Lue lisää sso.fi/vaalit

Suur-Seudun Osuuskauppa SSO:n Kannustajat-ohjelmaan ilmoittautui tänä vuonna mukaan 116 paikallista seuraa tai yhdistystä, joista asiakasomistajat valitsivat tuen saajiksi mm. Angelniemen Ankkuri ry:n ja Salon Omaishoitajat ry:n Salosta, Sammatin VPK:n ja Järnefeltin yhtenäiskoulun vanhemmat ry:n Lohjalta sekä Vihdin kuvataidekoulun Vihdistä. Kannustajat-ohjelman kautta on jaettu tukea syksystä 2022 alkaen jo 75 000 euroa lasten ja nuorten hyväksi. 

SSO:n asiakasomistajat ovat jo syksystä 2022 saaneet Kannustajat-haussa äänestää, kenelle mukaan ilmoittautuneista Osuuskauppa on jakanut Kannustajat-ohjelman tukipotin. Äänestämään ovat päässeet kaikki ne asiakasomistajat, jotka ovat ilmoittaneet omiin asiakastietoihinsa sähköpostiosoitteen, eivätkä ole kieltäneet tutkimuskyselyiden lähettämistä. Ääniä on annettu joka kerta runsaasti, yhteensä lähes 20 000 kpl.

SSO:n Kannustajat-ohjelman kautta paikallisilla, lasten ja nuorten harrastus- ja hyvinvointia edistävän toiminnan parissa toimivilla yhdistyksillä ja seuroilla on mahdollisuus hakea matalalla kynnyksellä tukea toimintaansa.

–Kannustajat-ohjelman vastaanotto yhdistysten ja asiakasomistajien keskuudessa on ollut ilahduttavan positiivinen ja asiakasomistajat ovat kokeneet aidosti voivansa vaikuttaa oman alueensa lasten ja nuorten hyvinvointiin. On ollut myös hienoa nähdä, miten yhdistykset ovat aktivoituneet hakemaan mukaan ohjelmaan läpi toimialueemme, kertoo SSO:n asiakkuus – ja viestintäpäällikkö Anu Karppinen.

Yksi tänä syksynä Kannustajat-ohjelman kautta tukea saanut yhdistys on Lohjalainen Järnefeltin yhtenäiskoulun vanhemmat ry.  Yhdistyksen hallituksen puheenjohtaja, Kristiina Kuutti kertoo yhdistyksen ilahtuneen suuresti saamastaan äänimäärästä ja tuesta. Kannustajat-tuen avulla koulun oppilaat saavat opetuksen tueksi suunniteltuja keskittymisen ja rauhoittumisen nepsy-apuvälineitä. ”Lämmin kiitos kaikille äänensä meille antaneille”, sanoo Kuutti ihastuneena ja jatkaa ”sydämellinen kiitos Järtsin vanhemmilta”.

Myös Vihdin kuvataidekoulu oli yksi yhdistyksistä, jotka asiakasomistajat äänestivät tuen saajaksi syksyllä 2023. –Vihdin kuvataidekoululla kuultiin riemunkiljahduksia, kun saimme tiedon äänestystuloksesta, kertoo rehtori Liisa Pöllänen kuvataidekoulusta. Tuntui tosi hyvältä, että niin monet halusivat antaa äänensä meille ja tukea siten lasten ja nuorten kuvataideharrastusta. Pölläsen mukaan saatu tuki ohjautuu tehokkaasti suoraan lasten ja nuorten hyväksi vapaaoppilaspaikkojen muodossa.

Kannustajat-ohjelma jatkuu ensi vuonna 60 000 euron tukipotilla

Kannustajat-ohjelma jatkuu myös ensi vuonna ja kevään haku alkaa tammikuussa. 30 000 euron tukipotit jaetaan huhti- ja marraskuussa. Ohjelmaan voivat hakea mukaan kaikki hakukriteetit täyttävät, toimialueella lasten ja nuorten harrastustoimintaa sekä hyvinvointia edistävän toiminnan parissa työtä tekevät seurat, harrastusyhdistykset, kulttuuritoimijat sekä avustus- ja hyväntekeväisyysjärjestöt.

Lisää Kannustajat-ohjelmasta löydät täältä.

Lisätietoja: Asiakkuus-ja viestintäpäällikkö Anu Karppinen p. 044 770 5365

Vihdin kuvataidekoulu

Suur-Seudun Osuuskauppa tunnetaan siitä, että se on rakentanut parempaa huomista yhdessä alueen asukkaiden kanssa jo 120 vuoden ajan. Tähän työhön kuuluu paikallisten yhdistysten ja harrastusmahdollisuuksien tukeminen, kestävän kehityksen hankkeiden edistäminen, parempien palvelujen tuottaminen, huomisen tarpeisiin vastaava tarjonta ja paljon muuta. Kaikkien näiden tekojen taustalla on halu vaalia elinvoimaista kotiseutua. 

SSO:n edustajistossa istuu paikallisia ihmisiä, jotka tunnetaan kotiseutunsa vaalijoina. He ovat ihmisiä, jotka haluavat varmistaa asuinalueensa hyvinvoinnin myös tulevaisuudessa. Seuraavat edustajiston jäsenet valitaan osuuskauppavaalissa jälleen alkuvuonna 2024.  


Elinvoimainen kotiseutu varmistaa laadukkaat palvelut
 

Salon Kiskossa asuva Wilhelmiina Kallio on istunut yhden kauden SSO:n edustajistossa. Hän on 52-vuotias neljän nuoren aikuisen vanhempi, joka työskentelee IPM marjapromoottorina. 

–Ehkä on parempi sanoa hortonomina, koska aika harvalle tuo marjapromoottorititteli kertoo oikeastaan mitään. Käytännössä työskentelen marjojen biologisten torjuntaeliöiden parissa, Kallio naurahtaa. 

 Hän on innokas ulkona liikkuja, jonka harrastuksiin kuuluu myös Suomen kiertäminen ristiin rastiin perheen matkailuvaunun kanssa. 

 –Se on meidän perheessä ihan itsestäänselvyys, että sään salliessa lähdemme kiertämään Suomea ja kokemaan uusia paikkoja, Kallio kertoo. 

 Veri vetää siis seikkailuun, mutta mitä kotiseutu ja sen vaaliminen hänelle tarkoittaa ja miksi hän halusi asettua ehdokkaaksi SSO:n osuuskauppavaaleissa? 

–Se on tärkeää, että täällä Salossa säilyy eläväisiä taajamaa-alueita. Usein se kiteytyy siihen kylän Saleen, jossa ihmiset toisiaan kohtaavat ja vaihtavat kuulumisia. Ilman kyläkauppaa muutkin palvelut häviävät varmasti, Kallio tiivistää. 

Osuustoiminta tuli tutuksi jo lapsena 

Myös Karjalohjalta kotoisin oleva 64-vuotias Tiina Ali-Alha on yhden kauden edustajiston riveissä palvellut neljän aikuistuneen lapsen äiti. Hän on osa-aikaeläkkeellä luokanopettajan työstä ja tekee sijaisuuksia Lohjan ja Salon alakouluissa. Ali-Alha allekirjoittaa Kallion näkemyksen kyläkaupan merkityksestä pienten taajamien elinvoimaisuudelle. 

 –Kyllä se on ehdottomasti sellainen tekijä, joka merkitsee pienille paikkakunnille erittäin paljon. Ilman kauppaa häviävät helposti muutkin palvelut, Ali-Alha uskoo. 

 Osuustoiminta on Ali-Alhalle tullut kuin verenperintönä, vaikka kulunut edustajistokausi olikin hänelle ensimmäinen. 

 –Isäni oli mukana osuustoiminnassa jo SSO:ta edeltävällä ajalla eli Osuuskauppa Seudun ja Salon Seudun Osuuskaupan aikoihin. Sen vuoksi osallistuminen osuustoimintaan tuntui hyvin luonnolliselta, Ali-Alha naurahtaa. 

Tavoitteena paikallisten toiveiden edistäminen

Sekä Kallio että Ali-Alha pitävät SSO:n edustajistoa hyvänä paikkana tuoda paikallisia kehitysehdotuksia mukaan osuuskaupan toimintaan. 

Molempien mielestä edustajiston tehtävää olisikin hyvä laajentaa nykyisten tehtävien lisäksi enemmän paikallisten kehitysehdotusten edistäjiksi, joita edustajiston jäsenet voisivat viedä SSO:n sisällä eteenpäin. 

–Toki kehitysehdotuksia on tälläkin hetkellä mahdollista tehdä, mutta ehkäpä edustajilla voisi jatkossa olla tapahtumia omilla alueillaan, joissa paikalliset voisivat tulla kertomaan kehitysehdotuksia ihan kasvokkain, ensimmäisen kauden edustajat pohtivat. 

–Tällaisesta kehityssuunnasta olikin jo puhetta viimeisimmässä kokouksessa, Ali-Alha ja Kallio jatkavat.  

 Miksi kotiseutua tulee vaalia? 

Wilhelmiina Kalliolle oman kotiseudun hyvinvointi on tärkeä myös sen vuoksi, että Salossa on paljon viljelijöitä, jotka tarjoavat tuoretta, hyvää ja puhdasta ruokaa lähialueen kauppoihin. 

Silloin kun ruoka tulee läheltä ja tutulta viljelijältä, niin sillä ruoalla on kasvot. On erittäin tärkeää, että on lähituottajia, ruualla on lyhyt matka kauppoihin, kuluttajat tuntevat viljelijän ja myös sitä kautta pidetään kotiseutua elävänä, Kallio tiivistää näkemystään. 

Hän uskoo, että eläväinen maaseutu kutsuu alueelle myös uusia asukkaita.  

Rauhallisempi elämänrytmi ja puhdas luonto varmasti houkuttelevat myös muita ihmisiä alueelle, Kallio uskoo. 

 Samaan uskoo Ali-Alha. Hänen mukaansa kesäasukkaiden merkitys on järvistä ja kauniista luonnosta tunnetun Karjalohjan elinvoiman kannalta merkittävä. 

Se on tärkeää, että ne palvelut säilyvät myös vakituisille asukkaille. Kun ne ovat kunnossa, niin silloin alueelle saattaa siirtyä myös uusia asukkaita ihan pysyvästi, Ali-Alha pohtii. 

Ensimmäinen kausi oli vasta harjoittelua 

SSO:n edustajistossa on edustajia tasaisesti ympäri Suur-Seutua. Sekä Ali-Alhan että Kallion mukaan kokouksissa kuulee, miten eri alueilla halutaan kotiseutua kehittää. He kokevat, että keskustelu on edustajistossa vapaata ja mielipiteensä pääsee aina kertomaan. 

Olen ollut mukana myös kuntapolitiikassa ja tämä on yhdenlaista alueellista vaikuttamista. SSO:n toiminnalla on valtavan suuri vaikutus tälle alueelle, Kallio tietää. 

Kotiseudun hyvinvointi tarkoittaa sosiaalisesti rikasta yhteisöä ja toisten ihmisten huomioimista. Ali-Alhan ja Kallion mukaan esimerkiksi SSO:n Kannustajat-tuki tuo yhteisöllisyyttä ja alueellista hyvinvointia edustavia yhdistyksiä ja niiden toimintaa tunnetuksi.  

–Se on tärkeää työtä. Harrastaminen ja yhteisöllisyys ovat erittäin merkittävässä roolissa, jotta ikääntyvätkin ihmiset jaksavat elää omassa kodissa mahdollisimman pitkään, Kallio huomauttaa.  

Molemmat ensimmäisen kauden edustajista ovat sitä mieltä, että koronan kiusaama kausi meni osittain tehtävään tutustuessa ja harjoitellessa. 

 –Siellä edustajistossa on asiat hyvin esillä ja ne esitellään tarkasti. Lisäksi sitä kautta oppii hyvin ymmärtämään osuuskaupan toimintaa. Sen vuoksi minä aion asettua ehdolle myös tulevissa vaaleissa, Wilhelmiina Kallio summaa.

–Edustajistossa oppii ihan uusia asioita ja samalla voi vaikuttaa asioihin, joita eteen tulee. Siellä tapaa myös uusia ihmisiä eri puolilta SSO:n aluetta. Sen takia myös minä aion asettua tulevissa vaaleissa ehdolle, Tiina Ali-Alha kiteyttää. 

 

Sinustako kotiseudunvaalija? SSO:n osuuskauppavaalien ehdokasasettelu alkaa 8.1.2024 – asetu ehdolle ja tule valituksi SSO:n edustajistoon! Lue lisää >>