17.07.2018
– Vähän tuli puskista, naurahtaa Jenni, kun kysyn häneltä, miltä tuntui tulla valituksi SSO:n Vuoden Perehdyttäjäksi viime vuoden lopulla. Vasta myöhemmin Jennille paljastui, että huomionosoituksen taustalla olivat oma esimies ja ryhmäpäällikkö.
S-market Tynninharjun taukohuoneen ovi käy ja sisään astuu marketpäällikkö Tanja Huhta. Kysytäänpä häneltä lisää.
– Itse asiassa Jennin perehdytystaidoista on tullut kiitosta vähän joka puolelta – S-kesiksiltä, kesätyöntekijöiltä, ekstraajilta, Tanja kertoo ja nappaa kupin kahvia. Siksi päätimme myös ehdottaa häntä Vuoden Perehdyttäjäksi.
– Jennillä on ihana tapa selittää ja perustella asiat juurta jaksaen. On myös kiva esimiehenä luottaa siihen, että kun uusi työntekijä on ollut Jennin perehdytettävänä, tietää, että paljon asioita on jo käyty läpi perusteellisesti, Tanja kehaisee.
– Minulle on tärkeää käydä työtehtävät läpi niin, että ihminen ymmärtää myös syyn siihen, miksi jokin asia tehdään jollain tavoin, Jenni selittää. Työ on mielekkäämpää, kun tietää, miksi sitä tehdään.
Jenni on työskennellyt Tynninharjun S-marketissa jo silloin, kun kauppa avattiin vuonna 2006. Välillä hän kävi opiskelemassa Raumalla, missä hän työskenteli paikallisessa Salessa. Veri veti kuitenkin takaisin Lohjalle ja takaisin omaan tuttuun kauppaan.
–Muistan, kuinka kauppa oli vielä kiinni ja tavaroiden ensihyllytys oli käynnissä. Treenasimme myös tekemällä harjoitusostoksia niin, että olimme vuorotellen myyjän ja asiakkaan roolissa, Jenni muistelee.
Vuosien varrella Jennille on ehtinyt kertyä kokemusta kaikenlaisista työtehtävistä. Nykyisin hän työskentelee saatavuusvastaavana. Jenni kertoo aina tuuranneensa paljon erilaisia työtehtäviä. Myös se on tuonut varmuutta opettaa tuoreita työntekijöitä. Nykyisin perehdytysvuoroja ilmestyy aika ajoin Jennin työvuorolistaan. Perehdytyspäivinä tehdään aina hommia yhdessä.
– Kassalle opettaessa aloitan usein niin, että annan toisen tarkkailla vierestä, kun itse teen. Sitten vaihdetaan. Kassatyöhön opastaessa jutustelen sekä perehdytettävälle ja asiakkaille. Uudelle työntekijälle avaan esimerkiksi sitä, miten tietyt tuotteet kannattaa työntää hihnalta sivuun, etteivät ne rikkoudu tai miten vaihtorahat kannattaa antaa takaisin, jotta asiakkaan on helppo käsitellä niitä. Asiakkaille taas kerron, kuinka tässä opetellaan yhdessä uutta tulokkaan kanssa. Meillä on siitä ihanat asiakkaat, että he ovat aina ymmärtäneet perehdytystilanteet hienosti, Jenni sanoo.
Jenni kertoo olevansa luonteeltaan opettaja, jo ennen kuin alkoi työskennellä kaupan alalla. Siksi myös perehdytystehtävät tuntuvat luontevalta osalta omaa työtä.
– Olen aikaisemmin opiskellut kasvatustieteitä ja työskennellyt muun muassa kouluavustajana. Koulutustausta näkyy varmaan siinä, että uusia ihmisiä perehdyttäessäni yritän tutustua heihin hieman jo ennakkoon. Samalla mietin, millainen juuri tämä työntekijä on ja miten hän oppii parhaiten: näkemällä, puhumalla, tekemällä vai jotenkin muuten. Peilaan paljon myös omaa tapaani toimia ja mietin, miten itse parhaiten autan työkaveria uuden opettelussa, Jenni kertoo.
Jenni kertoo, että uusia työntekijöitä opettaessa on tärkeää olla ennakkoluuloton ja antaa kaikille samanlainen mahdollisuus osoittaa osaamisensa. Esimerkiksi ensimmäiseen harjoitteluunsa tulevat nuoret saattavat toimia omassa porukassaan aivan toisin kuin tilanteessa, jossa suorittaa työtehtävää itsenäisesti.
– Toisaalta pitkän linjan konkareilla saattaa olla niin totuttuja työskentelytapoja, ettei mieleen juolahda tehdä asioita toisin. Silloin ei tietenkään tule myöskään mieleen kysyä asioista. Samalla tavalla kämmäilen aika ajoin myös itse, kun vaan luulen, että näinhän tämä on tähänkin mennessä tehty, Jenni sanoo.
Omalla tavallaan kyse onkin pohjimmiltaan siitä, miten koko tiimi toimii, eikä siitä, miten opetetaan tuoreimmat tulokkaat talon tavoille. Ajan tasalla pysyminen on kaikkien yhteinen asia. Jennin mukaan varsinkin tiukoissa tilanteissa hyvin yhteen pelaavan tiimin ammattitaito näkyy.
– Perehdytystyössä on myös se hyvä puoli, että siinä oppii näkemään myös ihmisten erilaisia vahvuuksia. Silloin työkaverille pääsee antamaan vastuuta sellaisissa tehtävissä, joissa hän parhaiten pärjää. Kun tietää, mihin tiimin jäsenet pystyvät, on helpompaa delegoida töitä, Jenni kertoo.
– Paljon olemme puhuneet myös siitä, että meillä kaikilla on vastuu oman osaamisen ja ammattitaidon välittämisestä myös työkavereille, Jenni toteaa. Ei tiedolla tee mitään, jos sitä ei siirrä eteenpäin.
kirjoittaja: Netta Vuorinen
08.05.2020 | ssoyhteistyössä
08.11.2024 | blogi | ssoduunissa
31.07.2023 | blogi | ssoduunissa